Testy ojetých aut, recenze nových aut

Co s ojetým autem – koupit, prodat, nebo ještě vyčkat na lepší cenu?

10.06.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Trh s ojetinami zažívá turbulentní období. Autobazary potřebují prodat skladové zásoby a zlevňují. Zároveň se ale potýkají s nedostatkem nově vykoupených vozů a nabízejí za ně víc než v minulosti. Je tedy vhodná doba na nákup, resp. prodej?


Nouzový stav, a v podstatě plošné vypnutí ekonomiky na dva měsíce, vyústil v ekonomické problémy v mnoha odvětvích, nové a ojeté automobily nevyjímaje. Autobazary několik týdnů neprodávaly, kumulované ztráty se šplhaly do stamiliónů korun. Několik desítek prodejců ukončilo svoji činnost, ti silnější se na otevření pečlivě připravovali. „S otevřením autobazarů se ale dostavilo rozčarování,“ popisuje situaci v odvětví Petr Přikryl, předseda Asociace autobazarů APPAA. Podle něj mnozí prodejci očekávali zástupy kupujících a rychlý návrat k prodejním číslům z doby před vyhlášením nouzového stavu. „To se však nestalo a prodejci jsou aktuálně na maximálně šedesáti procentech předchozích výkonů,“ přibližuje současný stav Přikryl.

Značná část autobazarů proto přistoupila k výrazným slevovým akcím a nabídkám financování za výhodných podmínek, mnohdy i s nulovým navýšením. Z toho pochopitelně těží zákazník, který může v současné době koupit některé modely i o deset až dvacet procent levněji než před uzavřením autobazarů. Například Škoda Octavia 2,0 TDI z roku 2010 stála před uzavřením autobazarů u jednoho z prodejců 185 tisíc korun, nyní je nabízena za cenu 155 tisíc. Octavia RS 2,0 TDI z roku 2015 zlevnila u stejného prodejce z původních 420 tisíc na zajímavých 360 tisíc.



Paradoxní situace nastala i na straně výkupu. „Mnoho lidí aktuálně odložilo prodej svého vozu, některé autobazary se tak potýkají s nedostatkem nabídky a nabízejí za auta mnohem vyšší částky než v minulosti,“ popisuje aktuální stav Přikryl. Podle předsedy APPAA i zástupců autobazarů přetrvá tento stav pravděpodobně až do konce letošního roku, kdy by se měla česká ekonomika opět začít dostávat na výkon evidovaný před jejím tzv. „zastavením“. „Rozdíly mezi výkupní a prodejní cenou se však budou nadále zvyšovat, z čehož bude pochopitelně těžit především zákazník,“ uzavírá Petr Přikryl a doporučuje: „Kdo tedy uvažuje nad nákupem nebo prodejem ojetého vozu, neměl by čekat déle než do konce roku. Pak se totiž podle něj začnou ceny zase vracet k původním relacím.

Další články