Testy ojetých aut, recenze nových aut

Kdo před nouzovým stavem prodal auto, prodělal. Výkupní ceny jsou nyní až o 25 procent vyšší

20.05.2020 Jan Smékal Zdroj: APPAA; Auto ESA; Carvago
Foto: Jan Smékal

Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 4 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur. Výkupní ceny aut ale rostou a to dost výrazně.


Výkupní ceny v českých autobazarech totiž u některých značek a modelů vzrostly až o 25 procent. Může za to především propad dovozu ojetin, oslabení kurzu koruny k euru a také výrazná poptávka po vozidlech v cenové kategorii do 150 tisíc korun. Právě tyto vozy jsou totiž v současné době v autobazarech nejvíce poptávané. Nejvýraznější růst výkupních cen proto zaznamenává především Škoda Fabia první i druhé generace a také Škoda Octavia combi II 1,9 TDi. „Český zákazník prozatím s koupí automobilu s prodejní cenou nad 150 tisíc korun, především díky současné nejisté ekonomické situaci, vyčkává. Vozidel s cenou do 150 tisíc je proto na trhu aktuální nedostatek,“ přibližuje aktuální situaci na trhu ojetin předseda Asociace autobazarů APPAA Petr Přikryl. Podle něj tak jsou autobazary nuceny nabízet mnohem vyšší výkupní ceny, než tomu bylo před vyhlášením nouzového stavu. Jeho slova potvrzuje i Filip Kučera z Auto ESA: „Zpomalil se přísun obchodovatelných ojetin a v současné době jsme proto ochotni za ně platit víc.“

Až do letošního jara průměrná cena ojetých vozů meziročně rostla, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pravděpodobně pokračovat i v několika následujících měsících. Například společnost Carvago odhaduje, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku. „Celá situace není nijak překvapivá vzhledem k tomu, že byly zavřeny všechny kamenné pobočky, ve kterých by si zákazníci mohli koupit vůz. Realizovány tak byly hlavně již rozjednané zakázky. Pokud by byl trh připraven na online prodej, nemusela se opatření projevit tak drasticky,“ říká Jan Kranát, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago. 



Podle předsedy APPAA bude tento stav trvat pravděpodobně déle, než by se autobazarům mohlo líbit: „Řada firem prodlužuje provoz služebních vozidel o rok i více, čímž se samozřejmě snižuje nabídka a výkupní ceny žádaných ojetin tak mohou růst.“ Toho podle dalšího prodejce ojetin, společnosti MAMA CAR, využívají někteří zákazníci při využití tzv. protiúčtu: „Registrujeme mnohem vyšší poptávku po nákupu vozu, kdy si klient vybere levnější automobil a svůj dražší nabídne protiúčtem,“ říká majitel bazaru Pavel Mařinec. Podle předsedy APPAA i zástupců autobazarů přetrvá tento stav pravděpodobně až do konce letošního roku, kdy by se měla česká ekonomika opět začít dostávat na výkon evidovaný před jejím tzv. „zastavením“. „Rozdíly mezi výkupní a prodejní cenou se však budou nadále snižovat, z čehož bude pochopitelně těžit především zákazník,“ uzavírá Petr Přikryl

Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce (viz tabulka), mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.

 

 

srovnání únor a březen

srovnání únor a duben

PEUGEOT-3008

-65 %

-94 %

FORD-GALAXY

-59 %

-92 %

HONDA-CIVIC

-57 %

-91 %

RENAULT-CAPTUR

-55 %

-93 %

DACIA-SANDERO

-54 %

-92 %

TOYOTA-YARIS

-53 %

-88 %

HYUNDAI-I40

-52 %

-84 %

CITROEN-C3

-50 %

-91 %

KIA-CEE_D

-50 %

-88 %

KIA-RIO

-49 %

-85 %

RENAULT-MEGANE

-47 %

-85 %

VOLKSWAGEN-TIGUAN

-47 %

-89 %

OPEL-CORSA

-45 %

-88 %

VOLKSWAGEN-PASSAT

-45 %

-83 %

PEUGEOT-508

-45 %

-82 %

VOLVO-XC60

-44 %

-86 %

SKODA-YETI

-44 %

-77 %

BMW-X3

-44 %

-86 %

BMW-320

-44 %

-90 %

HYUNDAI-IX20

-43 %

-88 %

RENAULT-CLIO

-42 %

-85 %

SEAT-LEON

-42 %

-92 %

FORD-FUSION

-42 %

-93 %

SEAT-IBIZA

-42 %

-91 %

SKODA-RAPID

-41 %

-78 %

SKODA-ROOMSTER

-41 %

-76 %

FORD-FIESTA

-41 %

-89 %

PEUGEOT-308

-39 %

-86 %

TOYOTA-RAV_4

-39 %

-87 %

NISSAN-QASHQAI

-39 %

-86 %

VOLKSWAGEN-CADDY

-37 %

-81 %

 

 

 

Highlights

 

 

SKODA-OCTAVIA

-33 %

-74 %

SKODA-SUPERB

-31 %

-77 %

SKODA-FABIA

-33 %

-71 %

VOLKSWAGEN-PASSAT

-45 %

-83 %

VOLKSWAGEN-GOLF

-39 %

-84 %

Další články