Testy ojetých aut, recenze nových aut

Klesající čínský trh může Škodovce ekonomicky ublížit

21.12.2019 Jan Smékal

Ještě donedávna byla Čína pro většinu automobilek ohromným odbytištěm a tedy jakousi ekonomickou spásou. Trh je to sice stále velký, ale poptávka začíná slábnout, což pociťuje i mladoboleslavská ŠKODA.


V listopadu totiž dodala automobilka ŠKODA svým zákazníkům 109 000 vozů. V porovnání s minulým rokem se tak jedná o mírný pokles (listopad 2018: 110 100 vozů; -1,0 %). Důvodem je i nadále současný vývoj celkového trhu s osobními vozy v Číně, kde škodovka dokonce prodává specifické varianty vozu Kodiaq GT a Karo GT, tedy SUV s designem kupé, které mimo čínský trh koupit nelze. Jiná situace ja naopak v Rusku, kde vzrostly dodávky zákazníkům oproti minulému roku o 10,5 % na 9 100 vozů (listopad 2018: 8 200 vozů). ŠKODA si polepšila také v České republice, v porovnání se stejným měsícem minulého roku zde vzrostly dodávky zákazníkům o 5,7 % na 8 100 vozů (listopad 2018: 7 700 vozů).



Do budoucna zůstává však otázkou, jak se bude čínský trh nadále vyvíjet. Místní automobilky udělaly ohromný posun vpřed a rozhodně se nedá řící, že by nabízely pouze kopie evropských nebo asijských značek, jak tomu mohlo být v minulosti. Naopak, mnohé z automobilek se snaží dostat se svojí produkcí na evropský a americký trh a poptávka po těchto vozech raketově roste i v samotné Číně. Bude-li chtít ŠKODA udržet svoji pozici na čínském trhu, bude s emuset s těmito faktory vyrovnat a vyrábět více modelů, které odpovídají náročnému čínskému trhu.

Foto: ŠKODA Auto

Další články