Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojeté diesely se vrací do hry - Češi neřeší ekologii, chtějí levně jezdit

26.08.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Dieselgate je zapomenuta, zákazníci preferují úsporný provoz před ekologií. Současná ekonomická situace totiž u ojetin paradoxně pomáhá dieselovým motorům, které měly ještě před pár měsíci na kahánku. A ceny pomalu rostou.


Po měsících prodejních propadů se vozy s dieselovými motory u prodejců ojetých vozidel opět derou na výsluní a získávají původní tržní podíl. Paradoxně za to může současná krize v automobilovém průmyslu, která pochopitelně dopadla i na prodeje ojetin. Tam nyní zákazníci požadují vozy s ekonomickým provozem a vysokou užitnou hodnotou. Navíc například za vozy kategorie MPV, SUV nebo u rodinných kombi, není žádná ekonomická náhrada. Asi málokdo by si koupil rodinné auto typu Renault Espace, Volkswagen Sharan nebo Ford Galaxy s benzínovým motorem.

 „Český zákazník uvažuje především ekonomicky,“ přibližuje možné důvody nárůstu prodejů ojetých dieselů Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle něj sice nové emisní limity nutí automobilky vyřazovat diesely z nabídky, ale trhu se nedá poručit. „Za dieselové motory v tuto chvíli neexistuje žádná alternativa,“ vysvětluje Přikryl nárůst zájmů o ojeté diesely. Zákazníci podle něj jednoznačně preferují ve všech kategoriích vozy s nízkou spotřebou. Jeho slova potvrzují i jednotliví prodejci ojetin: „Češi opravdu upřednostňují úsporu nákladů na provoz před ekologií a dieselové motory jsou tak poptávané především v kategorii vozů MPV a SUV,“ říká Pavel Mařinec z pražského autobazaru MAMA CAR.



Nejsou to ale jenom vozy z kategorie MPV nebo SUV, kde se zvedá podíl dieselových verzí. Podle Filipa Kučery z Auto ESA se naftové motory začínají znovu dostávat do hry v i kategorii rodinných kombi, kde tradičně dominuje Škoda Octavia: „Nejprodávanější dieselovou ojetinou v Auto ESA zůstává Octavia II, následovaná III řadou. Stále velmi dobře si ale vede i VW Passat a Škoda Superb II.“ Podle odborníků na automobilový trh budou naftové ojetiny získávat stále větší podíl prodejů. Výjimkou budou podle Kučery z Auto ESA pouze malé vozy typu Škoda Fabia: „Důvodem je především to, že malá auta jsou dnes většinou vyráběna pouze s benzínovým motorem.“

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.