Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetiny budou zdražovat. Poptávka po nových vozech v Evropě slábne

28.10.2019 Jiří Soukup

V České republice bylo za období leden – září 2019 registrováno 191.110 nových vozidel, což oproti stejnému období loňského roku představuje pokles o plných 8,02 % (207.704 ks). Dovoz ojetých vozidel do ČR přitom mírně roste. Dovezeno totiž bylo 135.983 ojetin, což je oproti stejnému období roku 2018 nárůst o 0,51 % (135.292 ks). Podíl ojetých vozidel z dovozu na celkových registracích v daném období činil 41,57 % což je oproti loňskému roku nárůst o 2,14 %. Že jde o trvalý trend potvrzují i domácí prodejci ojetých vozidel, kteří navíc předpokládají, že ceny v autobazarech budou velmi pravděpodobně stoupat.


Ceny ojetých vozidel vždy kopírovaly trh vozidel nových, kde se aktuálně odehrává pomalé, ale postupné zdražování,“ zmiňuje Petr Přikryl, předseda Asociace autobazarů (APPAA). Podle něj tak lze očekávat postupné zdražování ojetých vozů napříč celým modelovým spektrem. „Největší cenový nárůstu se ale předpokládá u mladých ojetin, s jasnou servisní historií a nízkým kilometrovým nájezdem,“ říká Přikryl

Zdražování ojetin se však netýká pouze České republiky. European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) zveřejnila výsledky na trhu osobních automobilů v členských státech EU za období leden až září 2019.  Minulý měsíc sice všechny členské státy EU (s výjimkou Bulharska) zveřejnily nárůst, během prvních devíti měsíců roku 2019 však byla registrace nových automobilů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nižší o 1,6% a registrováno bylo 1,2 milionu nových vozidel.

Přes zotavení ekonomiky v Evropské unii v září bylo Německo (+ 2,5%) jediným hlavním trhem, který letos vykázal pozitivní výsledky. Nejsilnější pokles zaznamenalo Španělsko (-7,4%), následovalo Spojené království (-2,5%), Itálie (-1,6%) a Francie (-1,3%). Svojí negativní roli pochopitelně sehrálo zavádění metodiky WLTP, nicméně nelze přehlížet fakt, že čím dál tím více zákazníků pokukuje po mladých ojetinách z operativních leasingů a předváděcích vozech. Trh s ojetými vozy tak roste v podstatě v celé Evropě. Nárůsty hlásí nejen korporátní programy jednotlivých automobilek, ale také lokální hráči.

Další články