Testy ojetých aut, recenze nových aut

Tři ojetá auta, která rozhodně půjdou po karanténě na dračku

28.03.2020 Luděk Kortus Zdroj: SDA; Česká spořitelna; Auto Palace; Cebia
Foto: Luděk Kortus

Pandemie Covid – 19 definitivně změní trh s novými i ojetými vozy na celém světě. Nejen v České republice se pravděpodobně výrazně zvedne poptávka po ojetinách na úkor nových vozů a je možné, že ojetiny i znatelně zdraží.


Aktuální situace na trhu ojetin

Autobazary mohou i nadále prodávat firmám v kancelářích, protože podnikatelé auta potřebují k zajištění své činnosti. Soukromým osobám je pak možné prodávat auta on-line, jednotlivě předávat a uzavírat kupní a úvěrové smlouvy mimo provozovnu. Je také možné vozy prodávat zahraničním obchodníkům. Některé velké autobazary proto hlásí rekordní exporty (až desítek kusů aut denně) podpořené hlavně slabou korunou a historickými slevami. Mimo provozovny probíhá i výkup vozidel. Jde o externí výkup, kdy autobazar vykoupí vůz přímo u prodávajícího, to ale byla běžná praxe už dříve. 

Čím déle budou opatření, související s vyhlášením nouzového stavu, trvat, tím více se prodejci i zákazníci naučí komunikovat v nouzovém režimu. Takže obchod se nebude zastavovat, bude se pomalu rozjíždět, ale v porovnání s normálním stavem to bude pro drtivou většinu autobazarů stále boj o přežití. Není ale pravda, že zásoby ojetých vozů v bazarech zůstanou zakonzervované. Budou ubývat a vozy budou zdražovat. 



Aktuální situace na trhu nových vozů

Na situaci na trhu ojetin bude mít vliv i nedostatek nových vozů, který nás čeká. Podle Svazu dovozců automobilů prodejci nových aut registrovali před vyhlášením opatření 5000 nových aut týdně. Nyní je to asi 1500 vozů. Registrace brzdí nejen uzavření dealerství, ale také omezený provoz úřadů. Obchodníci s novými auty prodávají online skladové zásoby a hlásí zvyšující se zájem o nový způsob prodeje s doručením domů na zkušební jízdu. Takže nastala podobná situace jako v ojetinách. 

Jak co nejlépe této situace využít?

V současné době, kdy zákazníci ze známých důvodů nakupují výrazně méně, ceny nových skladových vozů i ojetin klesají. Kdo si nyní může dovolit nákup, může spekulovat na další pokles a zkusit se trefit do cenového dna. Šance na dobrý obchod se bude nějakou dobu ještě zvyšovat. Pokles cen se zastaví pravděpodobně v okamžiku, kdy se objeví zprávy, že klesá počet nakažených. Prodejci najednou uvidí světlo na konci tunelu a jejich ochota dále zlevňovat bude menší. Po ukončení nouzových opatření a náběhu výroby budou ceny nových aut pokračovat v trendu zvyšování započatém již před virovou krizí. Ceny ojetin na rozdíl od nových vozů nejsou ovlivňovány politickými rozhodnutími a porostou přirozeně podle zákona nabídky a poptávky. Jinými slovy podle toho, jak se firmám a domácnostem podaří celou krizi finančně ustát.  

Která auta půjdou po karanténě na dračku?

Samozřejmě ta osvědčená. Stálicemi na trhu ojetin jsou Škoda Octavia s podílem 11,4 %, Škoda Fabia 7,2 % a VW Passat 3,8 %. Tato čísla platila za tři čtvrtletí minulého roku a v minulých letech byla velice podobná. Jaké ročníky a jaké motory budou nejžádanější? 

  1. Škoda Octavia Combi III 2.0 TDI 110 kW do 300 tisíc korun 

Jako alternativa k nákupu nového vozu v pokrizové době může Octavia skvěle posloužit rodinám i podnikatelům. V servisech s ní nebyly žádné zásadní problémy. Oproti dvojce má více místa na zadních sedačkách. Kufr je obrovský nejen u kombíku, ale také u liftbacku, kterých je na trhu podstatně méně. Výkon 110 kW a kroutící moment 320 Nm bohatě postačí na cesty k moři s celou rodinou. V cenách 250–300 tisíc korun jsou nabízeny vozy z let 2014–2017 s nájezdem do 150 tisíc kilometrů. Takové kilometry u dobře servisovaného vozu nepředstavují žádný problém. Jsou již známé nájezdy přes 500 tisíc kilometrů. 

  1. Škoda Fabia II 1.4 16V 63 kW do 100 tisíc korun 

Levná a spolehlivá auta jsou v kurzu v dobrých i špatných časech. Mezi ojetinami do 100 tisíc korun tyto požadavky splňuje Fabia II. Je to vůz s notoricky známými servisními plány ve všech garážích a malých servisech. Fabia Combi může dobře posloužit jako rodinný vůz i jako vůz pro řemeslníky. Kombi a hatchback jsou na trhu rozprostřeny asi půl na půl. Největší poptávka je po vozech s motorem 1.4 16V 63 kW. Je to dáno jeho konstrukční jednoduchostí a z ní vyplývající spolehlivosti. V kategorii 75-100 tisíc korun naleznete vozy s tímto čtyřválcem z let 2009-2014 s nájezdem mezi 150-200 tisíc kilometrů. Obavy z takového nájezdu bych si dělal jen u vozů s nejasnou servisní historií. 

  1. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW do 500 tisíc korun 

Nabízí podnikatelům úspěšnou image a pohodlí na dlouhé cesty. Na trhu ojetin, stejně jako u Octavie převažují kombíky. V cenové relaci 450-500 tisíc korun již dosáhnete na vozy aktuální generace B8 z roku 2015 až 2018, někde s prodlouženými zárukami autorizovaných prodejců. Ve vozech s nájezdem do 100 tisíc kilometrů je výběr již mírně omezený. Převládají v něm převodovky DSG, narazíte i na vyšší výbavy s kvalitním infotainmentem. Častější jsou adaptivní tempomaty, parkovací asistenty a jiné prvky výbavy zpříjemňující život. O životnosti motoru 2.0 TDI 110 kW platí totéž, co u oktávky. Při správné údržbě vydrží sloužit dobře a dlouho.   

O jaká další auta bude zájem?

Pro úplnost bych rád doplnil zbytek Top 10 nejprodávanějších ojetin za první tři kvartály roku 2019 (zdroj Cebia), abyste měli o čem spekulovat:

 

  1. VW Golf (3,6%)
  2. Škoda Superb (3,3%)
  3. Škoda Rapid (2,3%)
  4. Ford Focus (2,0%)
  5. VW Touran (1,5%)
  6. Ford Mondeo (1,4%)
  7. BMW řada 3 (1,3%)

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.