Testy ojetých aut, recenze nových aut

Elektrické vozy se již objevují v autobazarech. Na co si dát pozor při nákupu?

02.03.2020 Jiří Soukup Zdroj: Autocar.co.uk
Foto: Tesla

Čistě elektrické vozy se pomalu začínají objevovat i u českých prodejců ojetin. Aut zatím není moc, nicméně dá se očekávat, že nabídka dále poroste. Jaká jsou ale hlavní úskalí takového nákupu? Letošní rok bude rokem, kdy se začne lámat pomyslný elektromobilní chléb. Začínají totiž platit nové emisní limity a automobilky začínají chrlit jeden elektrický, nebo alespoň hybridní, model za druhým.


Foto: TeslaLetošní rok bude rokem, kdy se začne lámat pomyslný elektromobilní chléb. Začínají totiž platit nové emisní limity a automobilky začínají chrlit jeden elektrický, nebo alespoň hybridní, model za druhým. Například jenom domácí ŠKODA letos uvádí do prodeje elektrické Citigo, hybridní Superb a Octavii a do konce roku ještě čistě elektrický Enyaq. Elektrické vozy se tak logicky začínají objevovat i u prodejců ojetin. Jak ale ojeté elektrické auto koupit? Na co se zaměřit? Je důležitý stav ujetých kilometrů? Jak zkontrolovat kapacitu baterie? To jsou vše otázky, na které se zaměřil britský web Autocar a jeho redaktor John Evans.



Klíčová otázka podle Evanse zní, jestli vůbec budou chtít lidé kupovat ojeté elektriky. Jako nové jsou poměrně drahé a ojetiny na tom samozřejmě v porovnání s konvenčními motory budou stejně. Dá se tedy očekávat, že ojeté EV v tuto chvíli osloví spíše nedočkavce, kteří si chtějí život s elektromobilem vyzkoušet, ale nechtějí investovat do nového elektromobilu. Zájem o vozy ze sekundárního trhu tak může být jakýmsi indikátorem, zda největší překážkou pro nákup EV je jejich cena nebo problematické a zdlouhavé možnosti dobíjení. Tím, jak se bude infrastruktura zlepšovat, tím by mohl zájem o ojeté elektromobily narůstat.

Foto: TeslaNákup ojetého elektrického vozu ale s sebou nese jistá specifika. Klíčovým faktorem, který je třeba brát v potaz, je stav baterie. Ta by měla při nákupu ojetiny stále poskytovat minimálně 80 % své kapacity. Je-li na tom baterie hůře, dá se očekávat, že s ohledem na cenu vozu bude ekonomická výhodnost takového nákupu spíše sporná. Starší modely EV, jako je například Peugeot iOn nebo Citroen C-zero, které se objevují v českých autobazarech za ceny již od nějakých 250 tisíc korun, mohou mít kapacitu baterie již velmi sníženou. Jedná se totiž o vozy z roku výroby 2011 – 2014, které za sebou mohou mít již několik stovek nabíjecích cyklů. Záruka na baterie u elektromobilů bývá kolem osmi let, takže při nákupu takového vozu je důrazně doporučováno prověření stavu bateriových článků u autorizovaného servisu. Na rozdíl od „běžných“ vozů není u elektromobilu stav ujetých kilometrů tolik zásadním ukazatelem. Elektromobily mají mnohem jednodušší mechatroniku a při srovnatelném používání a počtu ujetých kilometrů by mechanický stav elektromobilu měl být lepší než u vozu se spalovacím motorem.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.