Testy ojetých aut, recenze nových aut

Nová Octavia iV nebude mít díky ceně a zdražujícímu se dobíjení na růžích ustláno

06.03.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Nová ŠKODA Octavia iV s plug-in hybridním pohonem ještě nevstoupila na trh, ale už teď je zřejmé, že cestu k zákazníkům bude mít trnitou. Vyšší cena vozu a drahé dobíjecí tarify totiž mohou být, ale nejen u Octavie iV, pověstnými trny na cestě do zákazníkovy garáže.


Že sama o sobě není elektromobilita spásou lidstva tuší asi většina racionálně uvažujících jedinců. Nikoliv však kvůli autům samotným. Jezdit v elektromobilu by asi chtěla většina z nás. Lokální emise nula, zrychlení jako ve formuli, méně mechanických součástek a tedy i předpokládaná nižší míra poruchovosti, bezhlučnost (téměř) provozu, moderní technologie na palubě, atd… To jsou jenom některé z výhod jízdy v elektromobilu. Plug-in hybridní verze sice nabídnou jenom něco z těchto výhod, ale oproti EV nabídnou i určitou míru svobody. Když dojde elektrika, jedete prostě na benzín a vždy v klidu dojedete tam, kam je potřeba. Bez nervů, že po cestě nepotkáte dobíjecí stanici nebo bude na hodinu a více obsazená někým jiným.



Z tohoto pohledu dávají plug-in hybridní verze oblíbené  Octavie, a vůbec plug-in hybridy obecně, smysl. Jenže při troše počítání to už tak růžově nevypadá. Nejen že PHEV verze nové Octavie bude pravděpodobně o cca 100 – 150 tisíc dražší než verze se spalovacím motorem, ale u dobíjecích stanic bude majitel takového vozu platit za 1 kWh až násobně více více než v loňském roce. Zdražení totiž oznámila největší evropská síť dobíjecích stanic Ionity, ale také E.on nebo domácí polostátní ČEZ. A právě u ČEZu to je zarážející. Nikoliv však překvapivé. Vždyť Česká republika je na elektromobilitu jednou z nejhůře připravených zemí EU. To se netýká pouze podpory a dotací, ale také dobíjecí infrastruktury.

Podpora elektromobility ze strany státu tímto krokem začíná dostávat jasné obrysy. A nejsou nijak příznivé. Jestliže polostátní dodavatel energií výrazně zdražuje dobíjecí tarify a stát navíc ještě údajně uvažuje o zavedení spotřební daně, nedá se o žádné podpoře mluvit. Jediná viditelná podpora tak aktuálně je pouze možnost parkovat na modrých zónách zdarma (platí však jen pro vozy s hodnotou emisí nižší než 50g CO2 na jeden kilometr), což je vzhledem k ceně takového vozu poměrně úsměvné. Evropská legislativa nutí výrobce vyrábět drahá elektrická a hybridní auta, ale nikterak neřeší jak má takový výrobce přesvědčit své zákazníky ke koupi, když to nedává v podstatě žádný ekonomický smysl.

Na novou Octavii iV se těšíme. Po zkušenostech se Superbem iV nemáme pochybnosti o tom, že to bude skvělé auto. Jenom je škoda, že je to produkt vytvořený spíše z donucení díky čemuž bude jeho cesta k zákazníkům hodně trnitá

Další články