Testy ojetých aut, recenze nových aut

Porážku od řidičky mrňavého auta neunesl na semaforech téměř žádný majitel nadupaného SUV

11.07.2020 Eva Kolarov
Foto: Eva Kolarov

Možná je to trochu nízké, ale asi není úžasnější pocit za volantem, než když se mně – ženě, podaří předjet namachrovaného chlapa, který na semaforu čeká v nadupaném SUV na příležitost, jak se předvést řidičce v mrňavém BMW i3 nebo Mini Cooperu SE.


Foto: Eva KolarovMěla jsem možnost týden testovat dva elektrické vozy - BMW i3 a Mini Cooper SE. Miluji elektrická auta. Ne snad pro tu otravu je někde nabíjet a čekat hodiny až se budu moci posunout o pár desítek nebo stovek kilometrů dál, ale pro jejich schopnost okamžitého zrychlení, které vás po rozsvícení zeleného světla na semaforu zatlačí do sedadla a uvede v úžas snad každého okolo stojícího řidiče. Včetně majitelů opravdu silných vozů. Ti se pak na dalším semaforu většinou pokouší o reparát, ale často opět marně. Vždy mi to vyvolá úsměv na tváři a způsobuje až téměř patologickou závislost na elektrické zásuvce. A jak na mě obě auta působila?

BMW i3 je dle mého osobního vkusu na první pohled ne moc pěkné auto. Když jsem ho potkala na silnici, říkala jsem si, kdo si ho za ty peníze (cena začíná na 1.049.100,-Kč) asi může a chce koupit. Vždyť je to malé a vzhledově celkem děsné vozítko. Uvnitř je však pro řidiče a spolujezdce překvapivě dost místa a světe div se, má to i kufr, do kterého se něco vejde. Interiér navíc působí hodně futuristicky, a co mi v designu chybělo zvenčí, to auto bohatě dohnalo uvnitř. A co teprve na silnici v jízdě - to se teprve auto ukázalo! Ze začátku, než jsem si zvykla, jsem měla pocit, že mi auto při každém výjezdu z křižovatky ujíždí pod zadkem a já ještě stojím na červené.



Foto: Eva KolarovNicméně po  pár rozjezdech jsem zjistila, jaký to miniaturní auto má neskutečný potenciál – na semaforu červená a vedle v pruhu nemachrovaný týpek v SUV Mercedes. Padla zelená a já pryč. Ve vteřině auto svištělo 50 km rychlostí a týpek stál stále na semaforu. Samozřejmě si to nenechal líbit a na dalším semaforu byl připraven jako nasupená šelma. Sorry, ale zase jsem tě dostala…. BMW i3 se mi začalo velice líbit a vzala jsem ho na milost. Ba co víc, já se úplně zamilovala. V podstatě je vlastně výhodou, že auto designově nijak neprovokuje a bez starostí ho lze zaparkovat kdekoliv. Parkování na modrých zónách zdarma je totiž velký bonus, o tom žádná. Co se týče vlastního zaparkování – také žádný problém, vešlo se všude. Na nabití má auto reálný dojezd nějakých 260 kilometrů, takže se s ním dá vyrazit i na středně delší výlet 100km a tam a 100km zpátky. 

Foto: Eva KolarovMini Cooper SE je tak trochu dvojče BMW i3, resp využívá technologii elektrického pohonu jakou měla „ítrojka“ v předminulé generaci. Tohle Mini ale nebylo původně stavěné jako elektromobil a je to poznat. Na druhou stranu je to od prvního pohledu neskutečná stylovka. Auto je krásné zvenku i zevnitř. V zelené barvě navíc opravdu nepřehlédnutelné. Přední sedačky nabízí naprostý komfort a za volantem se člověk cítí jako závodník. Desing uvnitř je moderní a přehledný. Na co jsem si ale musela celkem dlouho zvykat je, že ve chvíli, kdy pustím plyn, auto začne automaticky rekuperovat a tedy i znatelně zpomalovat. Rekuperace je natolik silná, že brzdový pedál lze používat opravdu sporadicky a chce si na to chvilku zvykat. Ze začátku to budilo možná dojem, že jsem špatná řidička, na semaforu rychlý rozjezd, pustím plyn a auto brzdí včetně rozsvícených brzdných světel.

Foto: Eva KolarovVelké mínus ale dávám Mini SE za dojezd. Tohle auto má totiž dojezd jen cca 160 km a to je sakra málo. Když si to zpětně uvědomím, můj každodenní rytmus se řídil jedinou neznámou – kde dobiji baterie. Takže jsem musela hodně přemýšlet kam pojedu nakoupit, abych tam rovnou dobila. Je ale v nákupním centru rychlonabíječka? Co když bude obsazená? Mám dost na dojezd k jiné? Nakoupím předtím a pak budu riskovat, zda někde dobiji rychle, nebo nejdřív nabiju a pak pojedu nakoupit, aby se mi vše v autě nerozteklo? Nakonec jsem našla jediné řešení – dojet na rychlonabíječku u nejmenovaného fastfoodu, kde bylo vždy volno. Jenže i tak – jak to nastavit? Dát si po práci na 35-45 min kávu, potom jet nakoupit a domů, nebo začít pracovní den rovnou u umělohmotných míchaných vajíček a pak vyrazit do práce? Nojo, jenže to bych musela počítat s tím, že nový den mi začíná o cca 45 min dříve. Stala se z toho taková schíza, že i když je Mini opravdu hezčí a prostornější než BMW i3, jasně u mě „ítrojka“ zvítězila. A s předjížděním na semaforech to nemá nic společného, to mi věřte.

Porážku od řidičky mrňavého auta neunesl na semaforech téměř žádný majitel nadupaného SUV

Eva Kolarov

Další články