Testy ojetých aut, recenze nových aut

Týdenní test BMW i3 - tak takhle nějak má vypadat elektromobilita

28.02.2020 Eva Kolarov
Foto: Eva Kolarov

BMW i3 je natolik jiné auto, že všechny nedostatky a omezení, které s sebou elektromobilita přináší, rádi hodíte za hlavu a budete se těšit, kdy zase přijde možnost sednout si za jeho volant. S tímhle autem si to totiž vážně užijete. A bude vám úplně jedno, že musíte čekat u nabíječky, pečlivě plánovat delší cesty nebo komplikovaně otevírat zadní dveře. BMW i3 je prostě totálně jiné auto a to vás na něm bude bavit především.


Foto: Eva KolarovModel BMW i3 se vyrábí již od roku 2013, kdy motoristickou veřejnost doslova šokoval. Nejen svým futuristickým vzhledem exteriéru a interiéru, ale také tím, že 95% celého vozu je plně recyklovatelných. V interiéru tak například najdeme plochy, které jsou místo z plastu vyrobeny z vláken bombajského konopí. To je získáváno z ibišku konopovitého (bombajské konopí), který během svého růstu přeměňuje nadprůměrné množství CO₂ na kyslík. Auto je pak vyráběno v německém Lipsku, kde se energie potřebná k provozu závodu získává ze 100 % z větrných elektráren. Pro ekologické nadšence ideál, co říkáte?

DOPORUČUJEME: Velký test elektrické Škody Citigo iV

Foto: Eva KolarovNa své si ale přijdou i nadšenci technologií a futuristického designu. I po šesti letech výroby totiž vzhled „ítrojky“ vzbuzuje vášně a rozděluje motoristickou veřejnost na dva tábory. Jedni mluví o nadčasovém a atraktivním designu, druzí tvrdí, že je to nejošklivější auto co kdy BMW vyrobilo. Otázka designu je vždy velmi subjektivní, názor si tedy musíte udělat sami. Ovšem skutečnost, že se doposud prodalo cca 200 tisíc exemplářů a BMW počítá se zachování výroby tohoto modelu až do roku 2024, jistou odpověď dává. Ano, BMW i3 není autem pro široké masy, ale to je přeci v pořádku. Kdo říká, že elektromobilita musí být pouze mainstream představovaný například modely Toyota Prius nebo Nissan Leaf? Na silnice patří i auta, za kterými se každý ohlédne. Z jakéhokoliv důvodu…

PŘEČTĚTE SI: Týdenní test hybridního liftbacku ŠKODA Superb iV

Foto: Eva KolarovAsi nejvíce diskutovaným prvkem designu na modelu BMW i3 jsou zadní dveře. Ty se totiž otevírají proti směru jízdy a navíc je lze otevřít až po otevření dveří předních. Ano, jisté komplikace tahle nezvyklost působit může, na druhou stranu toto řešení umožňuje poměrně velkorysý přístup do útrob automobilu a například i vcelku pohodlnou manipulaci s dětskou sedačkou na zadních sedadlech. Když jsme u zadních sedadel, nikdo asi nepředpokládá, že s BMW i3 vyrazí čtyřčlenná rodina na dovolenou do Itálie. Přesto se na kratší trasy na zadních sedadlech dospělá osoba přepravit dá. Nebude to ale příliš pohodlné, vzadu je opravdu místo spíše pro děti a osoby menšího vzrůstu.

ZAJÍMAVOST: Ve Varšavě bude jezdit 500 sdílených BMW i3

Foto: Eva KolarovSamotná jízda s BMW i3 je zážitek sám o sobě. Nejvíc si ji samozřejmě užijete ve městě, kde v disciplíně zrychlení budete jen těžko hledat soupeře. Starty z křižovatek budete milovat. Návykovou disciplínou se po pár dnech ježdění stane i rekuperace. Po sundání nohy z plynu totiž vůz neplachtí jako například některé hybridy, ale začne brzdit a tedy i rekuperovat elektrickou energii. Zpomalení je poměrně výrazné, proto se po dvou sekundách jízdy „bez plynu“ rozsvítí brzdová světla. Po čase se naučíte s brzdným účinkem pracovat natolik, že brzdový pedál budete při určité míře předvídání dopravní situace, využívat jen ojediněle. Při rozumném stylu jízdy se tak můžete s dojezdem dostat na reálných 250 kilometrů, což na běžný městský nebo příměstský provoz bohatě stačí. Doma nabijete „ítrojku“ z běžné sítě přes noc, u rychlonabíječky bude stačit přibližně hodinka. Auto totiž podporuje maximální nabíjecí výkon až 50kW.

ROZHOVOR: Do roku 2025 bude mít BMW minimálně 13 plug-in hybridních modelů

Foto: Eva KolarovŽivot s BMW i3 zpříjemňuje i aplikace BMW Connected, kterou lze velmi snadno a intuitivně nainstalovat do telefonu jak s Androidem tak i s iOS. Aplikace po spárování s vozem a autorizaci umožní sledovat stav baterie, polohu vozidla nebo třeba nastavení dobíjení a vytápění vozu. Sledovat lze i statistiku jednotlivých jízd a jejich ekonomiku, včetně rekuperace. V záložce „Informace“ pak lze nalézt informace například o stavu tlaku pneumatik, servisním intervalu, počtu ujetých kilometrů nebo třeba stavu brzdové kapaliny. Vůz lze pomocí aplikace také odemknout/zamknout, probliknout světly, abyste jej třena našli na přeplněném parkovišti, nebo jej nechat zatroubit. BMW i3 bych si ve své garáži rozhodně dokázala představit a to i přes to, že mým favoritem jsou jednoznačně neekologické vozy kategorie pick-up nebo SUV. A ptáte se proč? No prostě proto, že „ítrojka“ je natolik jiné auto, že se mi během těch pár dnů testování dostalo hluboko pod kůži. A nevadilo by mi ani čekání na nabíječce, než se znovu dobije. U kávy bych se kochala jeho designem, který mě opravdu uchvátil, a ta hodinka by utekla jako nic.

Týdenní test BMW i3 - tak takhle nějak má vypadat elektromobilita

Eva Kolarov

Další články