Testy ojetých aut, recenze nových aut

Týdenní test hybridní Škody Superb iV naznačil, že palivo ušetří jen někomu

27.02.2020 Pavel Foltýn
Foto: Pavel Foltýn

První hybridní auto od škodovky se povedlo. Kdo by ale čekal, že bude se Superbem iV hned jezdit skoro zadarmo, bude zklamán. S „ívéčkem“ se to totiž musíte nejdřív naučit. U málokterého auta totiž záleží výsledná spotřeba na stylu jízdy, profilu trasy, okolní teplotě, zatížení vozu a třeba i na tom, jak dokáže řidič předvídat dopravní situace a reagovat na ně. Jezdit se Superbem iV tak můžete za 3,5l/100km, ale také klidně za 11,0l/100km.


Foto: Pavel FoltýnPotřeba snížit průměrnou hodnotu emisí CO2 nutí výrobce uvádět na trh elektromobily a vozy s hybridním pohonem. Jakkoliv se mohlo zdát, že Škodovka „elektrifikaci“ zaspala, opak je pravdou a podle vyjádření zástupců automobilky bude do konce roku 2025 celých 25 procent prodejů značky Škoda tvořeno právě elektrifikovanými modely. Automobilka chce navíc do konce roku 2025 do vývoje elektromobilů a vzájemně propojeného systému pro řízení ekologické elektromobility investovat astronomické 2 miliardy EUR. Jako první vlaštovky elektrické éry domácí automobilky tak aktuálně vylétly z hnízda modely ŠKODA Citigo iV a Superb iV, za dveřmi čeká hybridní Octavia a hlavně elektrické SUV Enyaq.

DOPORUČUJEME: Velký test elektrické ŠKODA Citigo iV

Foto: Pavel FoltýnSuperb iV lze objednat ve výbavě Ambition, Style, SportLine nebo Laurin & Klement a to jak ve verzi sedan, tak i kombi. Vždy však bude pod kapotou benzínová „jednačtyřka“ o výkonu 115kW doplněná o elektrický pohonný systém s výkonem 85kW. Systémový výkon tak činí poměrně zajímavých 160kW a točivý moment 400Nm. Jenže pozor, jde o systémový výkon a v praxi tak v podstatě nikdy nebudete mít pod plynovým pedálem celých 160kW, tedy 215hp. Od Superbu iV tak nelze čekat dynamiku, jakou poskytují čistě elektrické modely jiných značek, na druhou stranu ani s vypnutým elektrickým pohonem není tohle auto brzdou provozu.

ROZHOVOR: ŠKODA Auto počítá u svých elektromobilů s velmi atraktivní cenou

Foto: Pavel FoltýnBateriové články, které jsou umístěny pod zadními sedadly, mají kapacitu 13kWh a vůz by měl podle metodiky WLTP ujet na čistě elektrický pohon 62 kilometrů. My jsme v reálném provozu při hodně defenzivní jízdě ujeli na elektriku 41 kilometrů, což by na kratší jízdy z domova do práce a zpět mohlo leckomu stačit. Superb ale není primárně určen jako auto do města a tak nás víc zajímalo, jak se elektrický, resp. hybridní, pohon projeví na delších trasách. A právě při těchto jízdách se projevil extrémní vliv způsobu jízdy na celkovou spotřebu. Zatímco s běžným benzínovým Superbem 1,5 TSI budete jezdit průměrně v rozmezí přibližně 6 – 8 litrů na 100 kilometrů, u pohonu 1,4 TSI PHEV může spotřeba „lítat“ v neuvěřitelném spektru 3,5l – 11,0l na 100 km. Jak je to možné?

PŘEČTĚTE SI: Nejčastější otázky na téma elektromobility

Foto: Pavel Foltýn

Záleží na mnoha faktorech. Budete-li Superb iV doma dobíjet, dá se při troše snahy a defenzivní jízdě dostat se spotřebou pod 4 litry na 100 kilometrů. Kdo ale doma dobíjet nebude a spolehne se pouze na rekuperaci, dostane se při svižné jízdě v režimu Sport se spotřebou i nad 10litrů benzínu. Tahle situace se asi dotkne nejvíce manažerských vozů, u kterých jejich řidiči nebudou chtít, nebo nebudou moci, dobíjet auto ze své domácí sítě. Nám se za 35 kilometrů svižné jízdy z Benátek nad Jizerou na Černý Most v režimu Sport podařilo rekuperací „nabít“ baterii z dojezdu 0 na dojezd 13km. Průměrná spotřeba benzínu nás ale za těchto 35 kilometrů dost nemile překvapila – 11,1l/100km.

TÉMA: Blokování dobíjecích stanic konvenčními vozy není zatím postižitelné

Foto: Pavel FoltýnV režimu „Hybrid“ je situace výrazně odlišná. S plně nabitou baterií z domácí sítě se lze vydat i na delší cestu. Elektromotor bude pomáhat tomu spalovacímu třeba při potřebě prudce zrychlit a poskytne tak potřebnou dynamiku. Při defenzivní jízdě s voličem automatické převodovky v poloze „D“ bude auto při sundání nohy z plynu tzv. plachtit, zatímco při přesunu páky do polohy „B“ bude rekuperovat, tedy dobíjet bateriové články. Při takovém stylu jízdy lze skutečně docílit velice nízkou spotřebu, která se může reálně pohybovat kolem hodnoty 3l/100km. Jakmile se řidič naučí pracovat s rekuperací, bude předvídat dopravní situaci a včas a klidně na ní reagovat, bude u benzínové pumpy skutečně jen občasným hostem.

ZAJÍMAVOST: ŠKODA Kodiaq RS s naftovým biturbem letos možná skončí

Foto: Pavel FoltýnA jak je to tedy s ekonomikou pořízení hybridního Superbu? Nejlevnější Superb iV ve výbavě Ambition stojí 881.900,-Kč, přičemž nejlevnější benzínová verze 1,5 TSI ve stejném výbavovém stupni přijde na 694.900,-Kč. Jestli cenový téměř 200 tisíc korun stojí za úsporu na palivu a za možnost parkovat na modré zóně zdarma, musí posoudit každý sám. Pravdou ale zůstává, že to Škodovka začíná s elektromobilitou myslet opravdu vážně, o čemž nás přesvědčí již za pár dní na autosalonu v Ženevě, kde by se měl objevit nový, plně elektrický, model SUV s názvem Enyaq, stejně tak jako nová Octavia, včetně varianty RS, která bud také vybavena hybridním ústrojím.

ZÁHADA: Proč bude mít nová Octavia blinkry ve tvaru vlnovky?

Foto: Pavel FoltýnPodtrženo a sečteno – automobilku ŠKODA je potřeba pochválit za to, že zdánlivě ujetý vlak elektromobility pravděpodobně stihla a chystá se do něj nastoupit se vší vervou. Superb iV, viděno prizmatem toho, že nebyl od počátku vyvíjen jako elektromobil a je spíše reakcí na současnou evropskou legislativu než na poptávku po hybridech, je skvělé auto. Použitá technologie a její implementace do konvenčního vozu dává tušit, že elektromobily od domácí automobilky do celkového trhu elektrifikovaných aut promluví velmi silným hlasem. Kromě ceny, která je ale dána použitou technologií a cenou bateriových článků, tak k vozu máme v podstatě jen jednu připomínku. A tou je infotainment. Kde jsou ty doby, kdy vše fungovalo „na první dobrou“. Současné softwarové verze jsou poněkud komplikované a například pořád hledají a nabízejí aktualizace, ptají se, zda chce řidič „Převzít profil“, připojení do Škoda shopu nefunguje, virtuální asistentka Laura odpoví pouze když se jí chce, atd… Za nás by v tomto případě méně bylo více, ale to se určitě u plně elektrického modelu Enyaq už vychytá…

Týdenní test hybridní Škody Superb iV naznačil, že palivo ušetří jen někomu

Pavel Foltýn

Další články