Testy ojetých aut, recenze nových aut

Velký test elektrické Škody Citigo ukázal slabiny e-mobility

03.02.2020 Pavel Foltýn

ŠKODA CITIGOe iV sice není prvním elektromobilem, který automobilka historicky uvedla na trh, ale řekněme, že se jedná o první velkosériově vyráběný elektromobil, od kterého si značka slibuje relativně slušné prodejní výsledky. Bernhard Maier, předseda představenstva ŠKODA AUTO, uvedl, že automobilka chce v letošním roce umístit na trh až 2500 kusů modelu ŠKODA CITIGOe iV, což se zdá jako reálný cíl. Podle Pavla Jíny, PR manažera ŠKODA AUTO, je totiž již nyní registrováno přes 1000 zákaznických objednávek. Pro automobilku je prodejní úspěch modelu CITIGOe iV velmi důležitý. Od letošního roku totiž platí přísné emisní limity, které dovolují vypouštět do ovzduší v průměru maximálně 95 gramů CO2 na 1km. Pokuty za nedodržení tohoto limitu budou drastické a budou se promítat do cen nových vozů se spalovacím motorem. Za každý gram navíc totiž bude muset každá automobilka, která limity nesplní, zaplatit 95€/gram na jedno auto. Hybridní, elektrické a CNG pohony jsou tak zatím jedinou možností, jak průměrnou hodnotu emisí snížit.


Automobilka ŠKODA proto přišla s malým modelem městského vozu, který je na trhu již od roku 2011, a začala nabízet jeho plně elektrickou verzi s názvem CITIGOe iV. Ta se aktuálně na českém trhu prodává za částku od 479.900,-Kč a jde tedy v současné době o nejlevnější elektromobil, který lze u nás zakoupit.

K týdennímu testování jsme dostali verzi CITIGOe iV Style s baterií 36,8 kWh (jediná dostupná), automatem, v bílé barvě s černou střechou (+12.300,-Kč) v celkové ceně 486.200,-Kč včetně DPH. Výbava Style zahrnuje i takové prvky výbavy jako jsou například vyhřívaná sedadla, tempomat nebo vyhřívané přední sklo. Tedy prvky, které, obzvláště v současném zimním počasí, ve voze se spalovacím motorem běžně využíváte a nad stiskem tlačítka s piktogramem vyhřívané sedačky neváháte ani zlomek sekundy. Elektromobil vás však naučí, že nad takovým stiskem musíte seriózně přemýšlet. Proč?

Prostě proto, že každý elektrický odběr sníží dojezd vozu. Nestálo by to za řeč, kdyby šlo dobíjení realizovat snadno a rychle. Česká republika však podle Bernharda Maiera patří v Evropské unii mezi pět nejhůře připravených zemí na elektromobilitu. V praxi to například znamená, že zatímco v Nizozemsku je dobíjecí stanice v průměru každé tři kilometry, v České republice to je každých 175 kilometrů. A to může být pro spoustu potencionálních zákazníků velký problém. CITIGOe iV má podle WLTP dojezd 265 km, ale v praxi nám počítač ukazoval při maximálním nabití dojezd necelých 230 kilometrů. Při samotné jízdě se pak ukázalo, že reálný dojezd je cca 200 kilometrů. Při zapnutí vyhřívání sedadel a vyhřívání oken však dojezd poklesne ještě o dalších cca 20 kilometrů. Při dynamické jízdě, na hranici rychlostních možností vozu, se pak s dojezdem dostanete na nějakých 150 kilometrů.



Během týdenního testování jsme docílili průměrné spotřeby 16,9KWh na 100km, kdy jsme ale pouze jeden den jezdili i „ívéčkem“ stejným stylem jako s vozem využívajícím spalovací motor. Všechny ostatní dny jsme jezdili nejvýše stokilometrovou rychlostí, využívali maximum rekuperace a nezapínali prvky výbavy, které jsou náročné na energii. Nabíjeli jsme doma, protože jsme chtěli šetřit čas strávený u veřejných dobíjecích stanic. Má ale takové šetření vůbec význam? A má vůbec význam samotný elektromobil? Není současná podoba elektromobility cesta na jejímž konci stojí vysoká zeď?

Z pohledu automobilek nikoliv. Evropské emisní normy je prostě nutí elektromobily vyrábět, ať už je o ně zájem nebo není. Protože se ale hodnoty CO2 počítají z prodaných, nikoliv pouze vyrobených vozů, snaží se automobilky, ve spolupráci s vládami jednotlivých zemí a municipalitami, vytvářet takové prostředí, ve kterém bude koupě elektromobilu dávat smysl. Počínaje dotacemi na jeho pořízení a konče například budováním infrastruktury. To ale v České republice zatím chybí a parkování zdarma nebo úspora za dálniční známku rozvoj elektromobilů asi nepodpoří. Takže z pohledu nákupní ceny elektromobil příliš smysl nedává. Alespoň ne pro běžného zákazníka, který potřebuje řešit svoji každodenní mobilitu, třeba při dojíždění do práce nebo na víkend na chalupu.

PŘEČTĚTE SI ČLÁNEK NA TÉMA: "JAK A ČÍM LZE PODPOŘIT ELEKTROMOBILITU"

A co provoz? Je opravdu o tolik levnější než u vozu se spalovacím motorem? Spotřeba 16,9KWh u CITIGOe iV znamená při využití standardního, tedy nijak nezlevněného, tarifu od společnosti ČEZ náklad cca 85,-Kč na 100 kilometrů. Benzínové Citigo spotřebuje cca 4,5 litrů benzínu na 100 kilometrů, což představuje cca 145,-Kč. Elektrické CITIGOe iV tak na každém kilometru teoreticky ušetří 0,6 koruny. Aby se vrátil rozdíl cca 200 tisíc v nákupní ceně, muselo by CITIGOe iV ujet přibližně 300 tisíc kilometrů. Dává to při v podstatě nulové dotační podpoře ekonomický smysl? Podle Vratislava Kulhánka, bývalého předsedy představenstva ŠKODA AUTO, nikoliv: „Ve městech, pro kratší cesty a tak rozhodně to elektroauto smysl má. Pro masové nasazení, a tím pádem i masovou výrobu si myslím, že je to velmi slepá ulička jak z hlediska dostatku energie pro dobíjení, tak z hlediska dobíjení samotného, z hlediska vůbec ekologičnosti celé té záležitosti, z hlediska ceny a z hlediska nechuti lidí to médium měnit. Notabene, když vcelku za rohem už očekává vodíkový pohon, který spoustu těch negativních prvků, téměř všechny ty negativní prvky stávajících elektroaut nahradí, tak si myslím, že jsou to trošičku zbytečně vyhozené peníze. Jak ve výrobě baterií, tak ve výrobě těch aut. Já bych viděl takové přechodné období v hybridech, budiž, a potom přechod na vodík. Co se bude dít s elektroauty, z toho mám docela dost hrůzu.“

LUBOŠ VLČEK: "ŠKODA AUTO počítá u svých elektromobilů s velmi atraktivní cenou"

Distributoři elektrické energie chystají speciální tarify pro nabíjení elektromobilů, které ale zatím nijak závratně atraktivní a výhodné nejsou. A kdo by si snad myslel, že bude dobíjet elektromobil levným proudem v rámci tzv. nočního tarifu, ten by se šeredně zmýlil. Minimálně u ČEZu elektromobil na „noční proud“ nenabijete. Mezi laickou veřejností a na různých fórech, která se zabývají elektromobilitou, se také šušká o tom, že dobíjení elektromobilů by mělo být v budoucnu zatíženo spotřební daní. To by pak provoz pochopitelně ještě zdražilo.

No a jak tedy vypadá reálný život s autem na elektriku? Velmi brzo zjistíte, že s elektromobilem musíte jezdit jinak, než jste doposud byli zvyklí. Naučíte se předvídat dopravní situace, abyste šetřili energii, budete jezdit pomalu, začnete sledovat každý kilometr, který vám na počítadle dojezdové vzdálenosti zbývá. Elektroauto, alespoň to v dnešní podobě, tak přestává být symbolem svobody a nezávislosti. Budete totiž muset přijmout jeho pravidla a hodně plánovat. Nelze sednout do auta a bez rozmyslu vyrazit. Musíte vědět, kam jedete, kde jsou dobíjecí stanice a od jaké společnosti. Ne u všech stanic lze platit kartou, ne každá stanice je vybavena kabelem. Musíte tedy mít zaplacený čip té které společnosti, případně staženou nějakou aplikaci, a vlastní kabely v kufru auta. Počítejte také s tím, že kolegialita ostatních řidičů je velmi diskutabilní obzvláště u dobíjecích stanic v centru Prahy nebo v nákupních centrech. Velmi často totiž  na dobíjecích místech parkuje auto se spalovacím motorem a vám nezbyde nic jiného než hledat další stanici a doufat, že k ní dojedete a bude volná.

Nejpohodlnější tak je dobíjení doma. To ovšem lidé bydlící mimo rodinné domky většinou nezrealizují. Představa, že z každého druhého okna třeba na Vinohradské ulici v Praze bude viset prodlužovací kabel, je nesmysl. Pro dobíjení doma je pak navíc potřeba dokoupit dobíjecí wall box pro rychlejší nabíjení. Ke Škodě CITIGOe iV je nabízen wall box Webasto, který umožňuje nabíjet výkonem až 11kW, stojí ale 15.863,-Kč. I to nejrychlejší nabíjení ale zabere 60 minut, doma pak budete nabíjet z běžné zásuvky skoro 13 hodin. CITIGOe iV také nerozjedete na vyšší rychlost než 130km/h a z nuly na 100 to vytáhnete za nějakých 12 vteřin. Ve městě ale plně využijete výhody zrychlení a na semaforech budete jedni z nejrychlejších. Kdo bude chtít ušetřit na dojezdu pár kilometrů a přepne do režimu EKO+ musí počítat s maximální rychlostí 90km/h a vypnutím topení i klimatizace.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ ČLÁNEK "JAKÁ JE BUDOUCNOST ELEKTROMOBILITY?"

A pak je tady také ekologie. Ano, elektroauto je lokálně bezemisní. Jestliže ale CITIGOe iV najede za rok například 30 tisíc kilometrů, spotřebuje přitom cca 5,1MWh, která se musí někde vyrobit. Provoz vozu tedy rozhodně bezemisní není. A to nemluvíme o výrobě a následné likvidaci baterií. Budování infrastruktury pro dobíjení elektromobilů také není bezemisní. Je tedy otázkou, jak moc je elektromobilita, od výroby baterií, energie a samotného vozu, až po jeho likvidaci včetně vysloužilých baterií, ekologická. Nelze se ve snaze o snižování celkového podílu CO2 soustředit pouze na provoz automobilů a nevnímat nápor na ekologii v souvisejících oblastech.

Viděno ale optikou současného stavu, je ŠKODA CITIGOe iV velmi dobré auto. Má slušné jízdní vlastnosti, přiměřenou výbavu, spotřebu a s ohledem na současnou cenovou situaci i docela rozumnou cenu. I tak to ale bude auto vhodné spíše pro firmy zabývající se například rozvážkou jídla, pošty nebo květin, které třeba stihnou využít dotačních pobídek vyhlášených Ministerstvem průmyslu a obchodu, a které mohou přes noc nabíjet vozy ve svých firemních garážích. Pobídky ale mají tolik omezujících parametrů, že není příliš reálné, aby na ně běžný spotřebitel dosáhl. I přes současnou situaci, kdy podíl elektromobilů na českých silnicích tvoří cca 0,4 procent a dobíjecí infrastruktura je žalostná, chce ŠKODA AUTO představit do konce roku 2022 dalších deset elektrifikovaných modelů. Letos tak můžeme očekávat zahájení prodeje modelu Superb iV a Octavia iV. V druhé polovině roku by se pak mělo objevit zcela nové SUV Vision iV, které automobilka představila jako studii na loňském autosalónu v Ženevě a o kterém Luboš Vlček, ředitel ŠKODA AUTO Česká republika v rozhovoru pro náš web řekl, že by měl mít dojezd až 500 kilometrů a jeho cena by se měla pohybovat maximálně deset procent na cenovou hladinou modelu Superb s naftovým motorem. Jestli to tak skutečně bude uvidíme již letos. Elektromobilita by pak totiž dostala zase trochu jiný, příznivější, rozměr.

 

 

Zdroj: ct24.cz

Foto: redakce

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.