Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetý Citroen C4 1,6 VTi (2011) - strašná nuda, ale za ty peníze to jde

04.07.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce7.17

Uživatelská hodnocení-


Nudné auto s nudným projevem, alespoň tak reagovala část novinářské veřejnosti na představení C4 v roce 2011. Prostě jí chyběl šmrnc generace předchozí. Auto ale koupíte relativně levně a po pečlivém majiteli i bez většího rizika. Určitě se vyhýbejte robotizované převodovce, ta je jenom k vzteku a u aut s vyšším kilometrovým nájezdem navíc může vyžadovat i servisní zásah. neohromí vás ani spotřeba, která se bude blížit hranici osm litrů na sto. Skoro deset let stará "cé čtyřka" je sice nudné auto bez ohromujících jízdních zážitků, pro běžné jízdy na kratší vzdálenosti bude ale konzervativnímu řidiči pravděpodobně stačit.


 Foto: Jiří SoukupNová "cé čtyřka" se vyráběla pouze v pětidvéřové karosářské variantě. Verzi kupé nahradila očekávaná DS4 a s verzí break (kombi) pro model s tímto názvem výrobce vůbec nepočítal. Citroen si marketing karosářských verzí řeší po svém. Oproti konkurenci, která od modelu s jedním jménem odvozuje až tři karosářské varianty, nabízí zákazníkům výhodu jednoduché volby. Takže C4 bude prostě C4. V roce 2011 jsem dostal na týdenní testování úplně novou jednašestku VTi s pětistupňovým manuálem. Měla najeto 235 km. Nad hlavou panaromatickou střechu, pod rukou loketní a pod bedry masážní opěrku, jsem vyrazil do Bratislavy a do Vídně. Trochu jsem se obával, že mi bude chybět šestka, hlavně na dálnici, kdy motor ve 130 km/h točí právě skoro 4000. Asi po sto kilometrech jsem záměr výrobce přijal. Uznal jsem, že by 120 koní asi ztrácelo při nižších otáčkách na dálnici často dech, musel bych podřazovat a šestka by ztrácela opodstatnění. A kladl bych si otázku, a nebyl bych sám, proč ji tam dávají, když nezvládá kopce. Motor 1.6 VTi je vyvinutý ve spolupráci PSA a BMW tak je určitě na to stavěný, tak jsem ho s klidem točil. Je slyšet, ale neobtěžuje hlukem. Motor byl úplně syrovoučký a jak se zajížděl, klesala polehounku i spotřeba. Během 700 km na dálnici se z 8,4 postupně snížila na 8,1/l 100 km. U ojetých kusů s nájezdy daleko přes sto tisíc kilometrů ale s o moc nižší spotřebou nepočítejte. Podle stylu jízdy se budete pohybovat někde mezi sedmi a osmi litry benzínu.



Foto: Jiří SoukupŽe C4 není dálniční koráb se ukáže, když sjedete na silnici I.třídy a níž. Nebo když vjedete do města. Oproti jízdě na dálnici auto úplně ztichne. Tady je znát dobré odhlučnění jak předního skla, tak  motoru a kol.  V rychlostech do 90 km/h si také plně vychutnáte dynamiku motoru a komfortního ladění podvozku bez náklonů. Příjemně se s ním krouží zatáčky, řadí, akceleruje, brzdí a parkuje. Má akorát tak velikost do města, ani malý, ani velký. Většinu celosvětově prodaných aut v této třídě představují právě pětidvéřové hatchbacky. Můžou vás vozit přes týden do práce a když na to přijde, zdoláte s nimi i tisíce kilometrů. Exteriérem nová C4 ničím nepřipomíná předchozí generaci, tolik zpopularizovanou Sebastianem Loebem. Designéři pojali druhou generaci po klasicku, s nadsázkou řečeno po německu. Působí dravě, mračí se, protože světla nezasahují do žebrované kapoty. Zároveň má uhlazenější siluety, hlavně tu boční. Na pontonu karosérie vystupují tři  linie, které do uhlazenosti decentně vnáší švih. Střecha se mu nesvažuje tak neobvykle vzad, jako u první generace. Sem tam chrom a pěkná sedmnáctipalcová kola – koukali i ve Vídni, i pro ně je to novinka. Blažilo mne tam, že v něčem nejsme pozadu.

Foto: Jiří Soukup

Když se střecha tolik nesvažuje, vnitřní prostor získá na obyvatelnosti, hlavně pro cestující vzadu, které jsem párkrát svezl po Praze. Také zavazadelník povyrostl o 20% na 408 l včetně rezervy. Uvnitř ihned zaregistrujete, že z volantu zmizel pevný střed. V interiéru přibylo mnoho důmyslných odkládacích prostorů. Najdete i zásuvku na 230V, takže si vystačíte s domácí nabíječkou na mobil. Programovatelný omezovač rychlosti si nastavíte až na 5 hodnot. Jednoduše přepínáte při změně povolené rychlosti. Vyzkoušel jsem ho až v Rakousku, tam se bojím víc než doma. Hodí se i ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu zpětných zrcátek. Hifi soustava vyvinutá ve spolupráci s firmou Denon snadno vytěsní z vašeho vnímání i 4000 otáček motoru.

Foto: Jiří SoukupJeště uvedu několik informací k výrobnímu programu. K dni uvedení na trh nebyla k dispozici celá škála avizovaných motorů, ale od jara bude kompletní a bude vypadat následovně: 4 naftové motory HDi (HDi 90 FAP, HDi 110 FAP, e-HDi 110 FAP a HDi 150 FAP) a 3 benzínové motory (VTi 95, VTi 120 a THP 155). Motory THP 155 a e-HDi 110 FAP jsou spojeny s pilotovanou manuální šestistupňovou převodovkou, motory HDi 110 FAP a HDi 150 FAP s manuální šestistupňovou převodovkou. Motor VTi 120 je v nabídce s manuální pětistupňovou převodovkou nebo automatickou čtyřstupňovou převodovkou. Aktuálně se ceny ojetých modelů Citroen C4 1,6 VTi roku výroby 2011 pohybují na serveru mobile.de v relacích od 4.900,- Euro

Ojetý Citroen C4 1,6 VTi (2011) - strašná nuda, ale za ty peníze to jde

Jiří Soukup

Další články