Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetý Citroen C4 e-HDi: Robotické převodovce se vyhněte velkým obloukem

29.06.2020 Jan Smékal
Foto: Jan Smékal

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 5 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce6.83

Uživatelská hodnocení-


Přitažlivý design a příznivá cena - to jsou hlavní devizy ojetého Citroenu C4, který se v českých bazarech prodává již od 30 tisíc korun. Pozor ale na robotickou převodovku - ta je skutečně k vzteku. testovali jsme ji v novém voze někdy v roce 2012 a v té době to bylo subjektivně jedno z nejhorších převodových ústrojí na automobilovém trhu. Alespoň z uživatelského pohledu. Rozhodně tedy doporučujeme hledat mezi vozy s manuální převodovkou. Vyplatí se také hledat vozy se servisní historií. Na trhu se totiž objevuje velké množství aut z dovozu, u kterých není zřejmé, co mají za sebou. Jak jsme auto hodnotili v době uvedení na český trh zjistíte z dobového testu nového vozu:


Foto: Jan SmékalDesign nového Citroenu C4 působí velmi atraktivním dojmem, nikoliv však na úkor elegance nebo funkčnosti interiéru. Celek působí velice hodnotným, až téměř luxusním dojmem. Na přední masce našlo místo nové logo, které podtrhuje jemné křivky celého designu. K elegantnímu dojmu přispívá i několik luxusnějších prvků jako chromová lišta pod zadním nárazníkem, spoiler na hraně pátých dveří nebo efektní kola z lehkých slitin. Nová generace C4 také trochu narostla. Na délku přibrala rovných 50 milimetrů, je o 20 mm širší a výška povyrostla o 30 mm. Nárůst rozměrů se pochopitelně odrazil i v proporcích vnitřního prostoru.

Foto: Jan SmékalInteriér je velmi kvalitně zpracován a dokáže nabídnout přiměřenou dávku komfortu až pěti cestujícím. Nejvíce změn asi nastalo na místě řidiče. Tou největší je návrat ke klasickému volantu. Varianta s pevným středem, kterou byly vybaveny předchozí generace, nenašla příliš mnoho zastánců, ačkoliv z hlediska bezpečnosti a správné funkce airbagu v každé poloze volantu, to bylo to nejlepší řešení. I tak si však volant zachoval svoji lehkou komplikovanost, danou šestnácti ovládacími prvky, které se na jeho středu nacházejí. Nové je i řešení přístrojové desky, resp. jednotlivých ukazatelů. Drtivá většina zobrazovaných informaci je v digitální podobě, přičemž rychloměr ukazuje aktuální rychlost duálním způsobem: velká číslovka uprostřed displeje je ohraničena klasickou stupnicí, ve které se pohybuje analogová ručička, cca 1cm dlouhá. Dle mého názoru by jednoznačně stačilo digitální zobrazení, analogová ručička už je nadbytečná.



Přední sedadla měla elektrické vyhřívání a dokonce i masážní funkci. Ta ale subjektivně fungovala mnohem nenápadněji, než ve větším Citroenu C5, který jsme měli k testu o pár týdnů dříve.  Škoda, během dlouhé jízdy se nám spíše líbilo důkladné promasírování v C5 než lechtání v C4. V tomto konkrétním případě se příplatek za masážní funkci rozhodně nevyplatí.

Foto: Jan SmékalDalší věc, nad kterou je potřeba skutečně důkladně přemýšlet, je robotická převodovka, která zásadním způsobem ovlivňuje celkový jízdní dojem. Bohužel negativně. Nejedná se totiž o klasický automat, ale zjednodušeně o klasickou mechanickou převodovku, která není ovládána přímo řidičem prostřednictvím řadící páky, ale pomocí servomotorů a řídící jednotky. O spojku se opět stará elektronika. Při každém přeřazení ale dochází k velmi citelnému úbytku točivého momentu a auto na cca 2 sekundy zpomalí. Každé přeřazení směrem nahoru tedy způsobí, že se v autě houpáte jako na koni. Komfort tedy nula. Větší problém ale shledáváme v situacích, kdy je třeba prudce akcelerovat, například při předjíždění, nebo nájezdu z vedlejší silnice na hlavní. Lepší je to raději ani nezkoušet. Auto totiž vůbec neposlouchá a rozhodně nelze očekávat reakce jako u vozu se standardním automatem nebo manuálem. Pádelka pod volantem tento efekt trochu eliminují, ale nijak zásadně. Noční můrou je pak parkování do řady aut v kopci, kdy musíte přidat více plynu, což si robotizovaná převodovka občas vyložila tak, že chceme rychle akcelerovat a po chvilce vytáčení motoru, škubla s autem prudce dopředu.

Citroen C4 je velice povedený vůz s pěkným designem a slušnou užitnou hodnotou. Vůz, který udělá radost při rodinném cestování i cestami za nákupem nebo dětmi do školy. Je to vůz, který důstojně reprezentuje svého majitele a poskytuje mu velmi příjemné cestování na dlouhé i krátké trasy. To vše ale za předpokladu, že není vybaven robotizovanou převodovkou. Tu považujeme opravdu za „úlet“ a naprosto zbytečnou položku v ceníku.

Ojetý Citroen C4 e-HDi: Robotické převodovce se vyhněte velkým obloukem

Jan Smékal

Další články