Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Dacia Duster LPG (2013) - pozor na polské systémy

30.01.2020 Luděk Kortus

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce7.17

Uživatelská hodnocení-


Vysoké ceny benzinu a nafty nutí stále více řidičů hledat cesty k úspoře. Elektrické ojetiny zatím moc netáhnou a navíc nejsou rozhodně levné, takže jednou z možností jak ušetřit je vůz s pohonem na LPG. Třeba takový, který nabízí Dacia ve svém úspěšném modelu DUSTER. V autobazarech je ale Duster nedostatkové zboží a verze na LPG nepotkáte skoro vůbec. Důvod? Polský systém si oblibu u zákazníků prostě nezískal. Chcete-li přesto Dustera s pohonem na plyn, vybírejte pouze u kvalitních prodejců a trvejte na doložení platné revize celého zařízení. Přestavbám, které byly dělány amatérsky se vyhněte velkým obloukem.


Není žádným tajemstvím, že provoz na LPG dokáže uspořit nemalé náklady. Zájemci o nový automobil ale přesto k přestavbě na plyn často nepřistupují. Důvod? Riziko ztráty záruky. Některé automobilky na českém trhu ale nabízejí nové vozy již s patřičnou přestavbou a zde tento problém nehrozí. To je cesta, kterou se zájemci o úspornější svezení mohou vydat, aniž by hrozilo, že jim případná reklamace závady vozu nebude uznána pro neoprávněný zásah do vozidla – tedy porušení záručních podmínek. Na českém trhu najdeme hned několik vozidel nabízených v přestavbě na LPG. Řadí se k nim i SUV od rumunské automobilky Dacia, která patří pod křídla francouzského Renaultu. Její zážehový agregát o objemu 1,6 litru pak také model Duster LPG pohání.

Aktuálně je v nabídce českých prodejců 5ks Dacia Duster r.v. 2013 s kombinací LPG + benzín v ceně od 165 do 185 tisíc. Celkově je pak k dispozici 42 ojetých Dacií Duster s LPG pohonem v cenovém rozpětí 159.000,-Kč až 389.000,-Kč



Padlo zde, že jde o automobil SUV. Tyto vozy si řada motoristů chybně zaměňuje s off-roady, tedy automobily schopnými jízdy v terénu. Přitom „es-ú-véčka“ jsou určena na silnici, i když s lehčím terénem si poradí také. Jenže ouha, Dacia LPG se nenabízí s pohonem všech kol, a tak se její schopnosti mimo zpevněné komunikace odvíjejí pouze světlé výšky, která jí dává, vůči běžným osobním vozům, určitou výhodu. To je ale při typických zimních podmínkách platné jako mrtvému zimník. Takže v okolí lipenské přehrady, kde jsme automobil testovali, došlo i na zkoušku nervů, když se vůz po namrzlé vozovce zkrátka nedokázal vyškrábat. Má takové SUV pak vůbec význam?

A teď k tomu nejdůležitějším, samotnému pohonu na LPG. Finanční výhoda plynoucí z nízkých provozních nákladů je neoddiskutovatelná. Použité zařízení na LPG respektive jeho činnost nás ale moc nepotěšila. Jedná se o polské zařízení, což dokazoval i návod ve vozidle. Ano, byl v polštině, češtinu jsme hledali marně. Proč jsme po českém návodu tolik toužili? Protože někdy se vůz po zahřátí přepnul z pohonu na benzin do režimu LPG sám, jindy jsme tak museli učinit sami stisknutím příslušného tlačítka. Proč se někdy palivo přepíná samo, jindy ne, jsme nedokázali zjistit.

Nemilé překvapení ale nastalo už při první jízdě. V okamžiku, kdy docházelo k přepnutí na LPG jsme totiž vjížděli do rušné pražské křižovatky a vůz najednou ztratil výkon. Chvilku to vypadalo, že motor zhasne, ale pak zase začal pracovat. V ten okamžik už kontrolka signalizovala, že jedeme na LPG. Motor nejde tak ochotně za plynem, což je vlastnost společná všem vozům využívajícím LPG. Úbytek výkonu je zkrátka citelný. Přesto, pokud budete více řadit, bude nabízených 75 kW dostačujících (při provozu na benzin dává motor o 2 kW více).

Za jízdy je Duster poměrně hlučný, ať už konzumuje Natural 95 nebo LPG. Podíl na tom má i nevalné odhlučnění podvozku. K tomu se navíc občas přidá zavrzání tvrdých plastů v interiéru. Pro posádku vyžadující určitou míru komfortu nic moc. Pochvalu si vůz zaslouží za prostornost, řešení krytu zavazadelníku nás ale poslalo do kolen. Místo roletky je zde jakýsi nevzhledný koberec, který se nenavíjí. Pokud jej chcete odstranit, nadzvednete jej a z jedněch úchytů u dveří zavazadelníku přesunete do druhých úchytů blíže k zadním sedadlům. Co přebývá, zůstane viset do zavazadlového prostoru a překážet při nakládce. Opravdu elegantní řešení pro ušetření pár korun.

Co říci závěrem? Duster je již na pohled laciné auto a na tom nic nezmění ani provedení na LPG. Úspora paliva je citelná, ale samotná práce systému pro pohon na LPG nás vůbec nenadchla. A cena vozu? Ta se s přestavbou na LPG zvýšila oproti běžnému modelu 1.6 o 20 000 korun na 284 900 Kč. Při nákupu ojetiny proto zvažte, zda vám úspora paliva stojí za případné potíže s polským systémem.

Ojetá Dacia Duster LPG (2013) - pozor na polské systémy

Další články