Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetý Fiat Linea je elegantní i dnes, ale v Čechách na něj skoro nenarazíte

19.05.2020 Jiří Soukup
Foto: favcars.com

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 6 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 8 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce7.17

Uživatelská hodnocení-


Není pro žádné závodníky ani pro polykače kilometrů. Pro pohodovou cestu na chalupu nebo na kratší vzdálenosti je to však naprosto ideální kombinace designu, výkonu výbavy a ceny. V Českých autobazarech je ale spočítáte na prstech jedné ruky. Fiat prostě české řidiče nijak zvlášť nelákal. Přitom právě model Linea, který jsme měli poprvé v ruce v roce 2008, pomýšlel u nás na dobré prodejní výsledky. Nedopadlo to, ale před těmi dvanácti lety jsme s Lineou 1,3 JTD o výkonu 66kW pár stovek kilometrů ujeli a spokojeni jsme docela byli. Ostatně tady si můžete přečíst autentický, dvanáct let starý test, který tehdy napsal náš kolega:


Přiznejte si, kolik aut denně vzbudí váš zájem natolik, že se za nimi ohlédnete? Dvě, tři, možná pět. Pakliže kolem vás projede Fiat Linea, jsem si jist, že to bude právě jedno z těchto aut. Ano, Italové vsadili opět na to, co umí nejlépe, a to je design. Po dlouhé době tak zase brázdí české silnice auto, jenž si nespletete s nudnou konfekcí některých ostatních automobilek. Námi testovaný model měl krásnou modrou metalízu a elegantní hliníková kola.

Příď vozu působí svým pojetím masky chladiče motoru sice trochu jako napodobenina Audi, nicméně i tak je potřeba přiznat jí jistou svébytnost. Ta je tvořena především výrazným zaoblením a zajímavě tvarovanými předními světlomety. Profil vozu působí velmi dynamicky a koresponduje s nejzdařilejší partií vozu, kterou je bezpochyby jeho záď. Ta mi tak trochu  připomíná Renault Megane CC. Zadní nárazník obsahuje čtyři parkovací senzory, které sice pracují trochu letargicky, nicméně jsou potřebné. Z místa řidiče se jen těžko odhaduje, kde vůz končí. Celkový dojem z designu vozu je velmi svěží a vytváří dojem elegance a luxusu. Těšil jsem se proto, jaká bude Linea v praxi a tak jsem vyrazil na cca 600km dlouhý test.

Po usednutí do vozu mě příjemně překvapilo kvalitní zpracování interiéru a zvolené materiály. Sedadla byla vyvedena v krémové kůži (bohužel bez vyhřívání) a dávala celému prostoru pocit vzdušnosti. Poloha za multifunkčním volantem, ten byl mimochodem skvěle tvarovaný, se hledala snadno a pohodlnou pozici zde najde i řidič vysoký 185cm. Zajímavost: praktická a komfortní loketní opěrka mezi předními sedadly se během okamžiku stala mojí noční můrou. Nejen že téměř znemožňovala ovládání bederní opěrky sedadla řidiče, ale i z běžného úkonu, jakým je zapnutí bezpečnostního pásu, dělala úkon hodný artistického tréninku. Takže otočit klíčkem a vyrážíme. A tady to přišlo – Linea byla poháněna naftovým čtyřválcem o obsahu 1248cm3, který se poměrně hlasitě projevoval jak při volnoběžných otáčkách, tak i za jízdy. Ani ohřátí agregátu nijak výrazně nepřispělo ke snížení hladiny hluku. Výkon motoru je pouhých 66kW, tedy 90koní, což není na auto s pohotovostní hmotností 1260kg + minimálně řidič nikterak hodně. Bohužel je to jediný dieselový agregát, který je do Fiatu Linea nabízen. Ve spojení s pětistupňovou převodovkou tak Linea dosahuje pouze průměrné dynamiky a maximální rychlost 170km/h udávanou výrobcem, se mi nepodařilo dosáhnout ani při jízdě z kopce. Motor je tedy potřeba hodně vytáčet což se ale pochopitelně projeví na vyšší spotřebě. Linea s touto motorizací je dle mého názoru vhodná spíše na poklidné rodinné cestování rychlostí do 100km, kdy se dá se spotřebou jít na slušných 4,7 l/100km.



Tomuto způsobu jízdy nahrává i nastavení podvozku, který je přiměřeně tuhý a přitom docela slušně absorbuje nerovnosti na silnici. Při snaze o dynamickou jízdu na hranici rychlostních limitů jsem se dostal se spotřebou až na 8 l/100km. Konečný výsledek zněl 6,7 l/100km, což je relativně slušná hodnota. Osobně bych však volil spíše motorizaci 1,4 T-JET 16V, která dává slušných 120 koní a mnohem výraznější dynamiku. Bohužel i tento motor je dodáván pouze s pětistupňovou manuální převodovkou. Zajímavě na mě ve Fiatu zapůsobily brzdy, které jsou ostré jako ve stopadesátikoňovém Bravu a je potřeba si na ně chvilku zvykat. České chalupáře jistě potěší velký kufr, do kterého se vejde 500 litrů nákladu, se sklopenými sedadly potom 870 litrů. Drobnou vadou na kráse je v tomto případě menší vstupní otvor a vyšší nakládací hrana. Ještě jedna drobnost ohledně zavazadlového prostoru. Otevřít ho můžete pouze stiskem tlačítka na palubní desce, nebo na klíčku. U benzinové pumpy se mi tak párkrát stalo, že jsem se musel vracet do auta pro kličky, nebo stisknout tlačítko na palubní desce.

Celkový dojem z vozu je velice pozitivní. Není pro žádné závodníky ani pro polykače kilometrů. Pro pohodovou cestu na chalupu nebo na kratší vzdálenosti je to však naprosto ideální kombinace designu, výkonu výbavy a ceny. Ta je českým importérem nastavena více než rozumně, neboť začíná již na částce 339.900Kč ve verzi Active (cena v březnu 2008), což osloví jistě nemálo potencionálních zákazníků. Námi testovaná verze Emotion stojí v základní výbavě 414.900Kč.

Líbilo:

  • Design
  • Velikost zavazadlového prostoru
  • Cena
  • Výbava

Nelíbilo:

  • Výkon motoru
  • Loketní opěrka
  • Otevírání zavazadlového prostoru

Ojetý Fiat Linea je elegantní i dnes, ale v Čechách na něj skoro nenarazíte

favcars.com

Další články