Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

HONDA CR-V 2.2 CTDI EXECUTIVE (2008) - NA HORY I DO DIVADLA

28.02.2019 Redakce

K historicky prvnímu redakčnímu testu jsme v roce 2008 zvolili zástupce kategorie SUV, Hondu CR-V. Volba tohoto vozu nebyla náhodná. Model CR-V patřil totiž na našem trhu k nejprodávanějším čtyřkolkám. Vždyť jen za leden 2008 se těchto vozů prodalo 31, což zařadilo Hondu na výborné 7. místo v lednové statistice prodeje čtyřkolek. Je však nutno si uvědomit, že do této kategorie spadají i vozy jako např. AUDI A4, A5, A6 ve verzích quattro, nebo Škoda Octavia Scout 4x4, což rozhodně nejsou typičtí zástupci kategorie SUV. V tomto světle tedy dopadá prodejní výsledek Hondy ještě mnohem lépe.


První generace Hondy CR-V (zkratka Compact Recreational Vehicle, tedy kompaktní vůz pro rekreaci) se představila jako koncepční studie na tokijském autosalonu v roce 1995 a vzápětí vstoupila na japonský trh. Do České republiky se Honda CR-V začala dovážet v roce 1997 a o tři roky později byla zahájena její výroba v evropské továrně automobilky Honda v britském Swindonu. Naším testem prošel zástupce třetí řady – Honda CR-V 2,2 CTDi Top Executive v zajímavé červené barvě, která, ve spojení s 18“ koly jenom umocňovala elegantně sportovní design vozu. Ostatně design vozu je vůbec to první, co vás na něm upoutá.

Elegantní sportsmen

Sportovnější vzhled nového „céervéčka“ je charakterizován vpřed posunutou kabinou a zkoseným profilem bočních oken evokujícím kupé. Také příď je mnohem odvážnější než u předchozí verze. Zde vynikne především výrazná kapota a charakteristická dvojitá mřížka chladiče ohraničená projektorovými světlomety. Svalnaté proporce, široký rozchod a ve verzi Executive standardně montovaná 18“ kola zdůrazňují příslušnost vozu ke kategorii SUV. Ze zadních, vzhůru výklopných, dveří zmizela rezerva, která je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru. Ten je nyní prodloužen a v pětimístném uspořádání činí jeho objem 524 litrů (dle metodiky VDA), přičemž po sklopení zadních sedadel tento objem narůstá až na 955 litrů (VDA - měřeno k linii oken). Boční dveře se otevírají v úhlu téměř 90˚, což výrazně usnadňuje nastupování do vozu. Interiér Hondy je velice pohodlný a hodnotný. Po nástupu do vozu vás však interiér překvapí svým rozměrem. Ne že by byl malý či dokonce stísněný, ale při pohledu na vůz zvenku byste v interiéru čekali více prostoru.

Sedadla vpředu jsou velmi pohodlná a neunaví vás ani při dlouhé cestě. Optimální polohu za volantem nejdete během několika sekund. Sedadlo řidiče je elektricky ovládané v osmi směrech a elektricky můžete nastavovat i bederní opěrku. Postrádali jsme však paměť pro uložení jednotlivých poloh. Vyhřívání kožených sedadel má dva stupně a při únorovém testu jsme tento prvek luxusní výbavy opravdu ocenili. Sloupek řízení je seřiditelný jak výškově tak podélně. Přemístěním řadicí páky manuální převodovky do spodní části středového panelu se zlepšila ergonomie a uvolnil se prostor na podlaze. Řadicí páce sekunduje krátká páka ruční brzdy v „leteckém“ stylu á la Renault Megane, která se nachází vpředu mezi předními sedadly. 

Snadno přístupné a praktické odkládací přihrádky jsou rozmístěny v celém interiéru. Sem patří zejména osvětlená přihrádka před spolujezdcem s objemem 6,9 litru, nad kterou je umístěn další uzavřený úschovný prostor s objemem 3,1 litru. Na zadní straně sedadla řidiče i spolujezdce jsou umístěny hluboké kapsy do kterých dáte například mapu. Prostorné kapsy v předních i zadních dveřích jsou dostatečně velké pro uložení 0,5l PET lahve. Potěšila nás i objemná schránka mezi předními sedadly. Sedák zadních sedadel je rozdělen v poměru 60:40, opěradlo je pak dělené v poměru 40:20:40. Zadní sedadla jsou v podélném směru posuvná o 150 mm, díky čemuž lze podle potřeby zvětšit buď prostor pro nohy cestujících vzadu nebo místo pro zavazadla. Pro větší pohodlí je možné zadní opěradla naklápět. Prostřední díl opěradla je možné sklopit do roviny s plochou zavazadlového prostoru. Díky tomu lze do vozidla naložit delší předměty a přitom vzadu stále zůstává zachován prostor pro dva cestující. Posunutím sedadel zcela vpřed a napřímením opěradel vznikne rozměrný zavazadlový prostor, do kterého se vejdou například dvě horská kola bez nutnosti jejich rozložení.

Přístrojový panel je tvořen otáčkoměrem umístěným na levé straně a rychloměrem nacházejícím se vpravo. Přístroje jsou efektně podsvíceny bílými LED diodami kombinovanými s modrým prosvětlením stupnic číselníků a displejů. Mezi oběma kruhovými přístroji se nachází teploměr chladicí vody a ukazatel stavu paliva, které jsou tvořeny digitálními segmenty. Nad nimi je umístěna kontrolka zavření dveří, ukazatel venkovní teploty a palubní počítač poskytující celou řadu údajů. Údaje dostupné prostřednictvím palubního počítače zahrnují okamžitou a průměrnou spotřebu paliva, dojezd na palivo v nádrži, průměrnou rychlost, dobu jízdy, celkovou ujetou vzdálenost nebo zdvojené denní počítadlo kilometrů (A/B). Pro verze od výbavy Executive je dále k dispozici vylepšený informační displej, který poskytuje také informace o funkci aktivního tempomatu.

Luxus všude kolem

Standardní výbava námi zkoušeného modelu obsahovala, mimo jiné, kožené čalounění sedadel, elektricky ovládané sedadlo řidiče nastavitelné v osmi směrech, 18-palcová kola z lehkých slitin, parkovacích senzory vpředu i vzadu, opravdu ohromnou panoramatickou skleněnou střechu, aktivní tempovat, natáčecí xenonové světlomety, nebo parkovací kameru, která  je umístěna nad registrační značkou a snímá prostor pod úhlem 131 stupňů horizontálně a 91 stupňů vertikálně. Barevný obraz se přenáší na 6,5 palcovou dotykovou obrazovku navigačního systému, který je rovněž součástí standardní výbavy provedení Top Executive. Tento navigační systém je vybaven technologií Bluetooth a funkcí rozpoznávání hlasu. Systém je dále vybaven čtečkou digitálních paměťových karet a umožňuje přehrávání souborů MP3 a WMA z karet SD, CompactFlash a Flash ATA. Jednotka zahrnuje také docela slušný audiosystém se čtyřkanálovým výstupem o výkonu 43 W a s jednokanálovým výstupem o výkonu 80 W na subwoofer.

Mrzelo nás, že navigační DVD neobsahovalo mapu České republiky. Opravdu problematické pak bylo ovládání telefonu. Párování telefonu probíhá totiž pouze po zadání několika hlasových povelů, takže v tomto případě se bez manuálu neobejdete. Taktéž přenos telefonního seznamu z telefonu neprobíhá tak, jako u většiny podobných systémů, ale postupným zadáváním jednotlivých položek, opět pouze pomocí hlasových povelů. Pomocí hlasu musíte zadat i číslo samotné, takže 30 položek seznamu, což je maximální možný počet, budete zadávat více než hodinu. V případě příchozího hovoru se na displeji nezobrazuje číslo volajícího a odchozí hovor na jiné číslo, než je jedno z třiceti uložených, uskutečníte pouze s mobilem v ruce, takže pozor na body. Inu, proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě ;-). 

Bezpečnost

Nové CR-V oplývá již od základní verze velkorysou bezpečnostní výbavou, která v našem případě zahrnovala například aktivní tempomat (ACC) vybavený radarem. Ten pomocí brzd a plynu udržuje nastavenou vzdálenost od vozidla vpředu. Čidlo radaru je umístěno za logem na přední mřížce Hondy. Naše „céervéčko“ bylo zároveň vybaveno systémem pro zmírňování následků nehody (CMBS), který, v případě zkrácení vzdálenosti od vozidla vpředu pod přijatelnou úroveň, nejprve upozorní řidiče a vůz lehce přibrzdí a poté, pokud se situace stane kritickou, zahájí silné brzdění a přitáhne bezpečnostní pásy na předních sedadlech. Celkovou úroveň bezpečnosti u všech modelů zvyšuje stabilizační systém VSA. Tento systém řidiči pomáhá zachovat kontrolu nad vozidlem při průjezdu zatáčkou, akceleraci nebo při náhlých manévrech tím, že podle potřeby přibrzdí pravá nebo levá kola, a také ovládáním škrticí klapky motoru. Systém VSA úzce spolupracuje se systémem pohonu všech kol Real Time 4WD. Doplňkem systému VSA je také pomocný systém stabilizace jízdy s přívěsem TSA (Trailer Stability Assist), který rozpozná riziko rozkmitání, resp. vybočení taženého přívěsu a  kombinací snížení točivého momentu motoru a selektivního brzdění jednotlivých kol zajistí zpomalení vozidla na bezpečnou a stabilní rychlost.

Motor

Námi  testovaný automobil byl poháněn moderním agregátem 2,2 i-CTDi, který však měl s více než 1700kg těžkým vozem dost práce a dosáhnout průměrné spotřeby 6,5 l/100km, kterou uvádí výrobce, se ukázalo jako nemožné. Výkon motoru byl pro nás asi největším překvapením, bohužel v negativním slova smyslu. Pro udržení slušné jízdní dynamiky je nutno držet otáčky motoru nad 3000 ot./min - v tomto případě však musíte počítat s vyšší spotřebou. Námi dosažená průměrná spotřeba se ustálila na 9,3l/100km. S vozidlem jsme najeli více než 1000km a to jak ve městě a na dálnici, tak i po horských silničkách v okolí rakouského Hochfichtu, kde jsme naplno využili technický potenciál pohonu Real Time 4WD.

Tento systém je automaticky aktivován pouze v případě prokluzu předních kol. Systém v takové situaci bleskurychle přenáší část točivého momentu na zadní kola a výrazně tak zlepšuje stabilitu při rozjezdu nebo například při průjezdu zatáčkou na zasněžených vozovkách, případně při průjezdu lehkým terénem. Přiřazení zadních kol probíhalo téměř nepostřehnutelně a i na čerstvě zasněžených silničkách plných zatáček se Honda chovala naprosto jistě a předvídavě. K bezpečné jízdě přispěly také špičkové 18“ zimní pneumatiky Pirelli SottoZero, které odváděly perfektní práci i v hlubokém sněhu na břehu zamrzlého Lipenského jezera, kde vznikly některé z fotografiíí tohoto testu.

Jízdní vlastnosti blížící se osobnímu automobilu

Jízdní vlastnosti nového modelu CR-V se blíží osobnímu automobilu. Honda je určena především na silnici a do hodně lehkého terénu. Je to dáno především malými nájezdovými úhly a relativně nízkou světlou výškou auta takže na nějaké rallye můžete klidně zapomenout. Nicméně jízda po lesní cestě na chalupu vám neudělá žádné problémy. Vůz je vybaven vzpěrami McPherson na přední nápravě a zavěšením kol se dvěma příčnými rameny na zadní nápravě. Opravdu silnou stránkou nové Hondy CR-V jsou skvělé brzdy. Přední kotouče o průměru 293 mm jsou vybaveny vnitřním chlazením,  zadní kotouče s průměrem 302 mm jsou plné. Brzdy nás působily velice vyváženým dojmem a to včetně citlivě nastaveného ABS  s elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD). Dodatečnou podporu při brzdění poskytuje i brzdový asistent, jehož elektronika sleduje způsob sešlápnutí brzdového pedálu a v případě rozpoznání nouzové situace zvýší tlak v brzdovém systému.

Závěrem

S Hondou jsme najeli více než 1000km a naše dojmy jsou veskrze pozitivní. Je to auto, se kterým můžete klidně vyrazit do lesa na houby ale ostudu vám neudělá ani před bankou, kam si půjdete žádat o hypotéku. Z nadstandardní výbavy nás nejvíce zaujal aktivní tempovat, který fungoval naprosto perfektně a jeho reakce se blížily reálným reakcím řidiče. Pozitivní dojem jsme měli také z parkovací kamery a bleskurychle reagujícího pohonu Real Time 4WD. Nelíbilo se nám naopak ovládání telefonu prostřednictvím hlasových pokynů, absence mapového podkladu ČR na navigačním DVD a výkonový deficit motoru.

Verze Top Executive stála v době testu 1.099.000,-Kč, což tehdy byla, vzhledem k extrémně bohaté nabízené výbavě, rozumná cena.


HONDA CR-V 2.2 CTDI EXECUTIVE (2008) - NA HORY I DO DIVADLA

Další články