Testy Ojetin - Testy a recenze nových i ojetých vozů

TEST JAGUAR XJ (2011) – LIMUZÍNA S RYSY SPORTOVNÍHO KUPÉ

07.03.2019 Redakce

Jaguar XJ představuje jakousi designovou revoluci. Odklon od konzervatismu je patrný nejen ve tvarech karoserie, ale také v celkovém pojetí designu interiéru. Je to kupé nebo limuzína?


Tato otázka asi napadne každého, kdo poprvé spatří nový model Jaguaru s označením XJ. Jestli to byl záměr nebo ne se asi nedozvíme, nicméně tento Jaguar svým tvarem připomíná spíše čtyřdvéřové kupé než konzervativní limuzínu, kterou by asi většina z nás od vrcholné řady Jaguaru očekávala.

Jaguar XJ je luxusní sedan britské automobilky Jaguar Cars vyráběný od roku 1968 v různých generacích až do současnosti. Řada XJ, debutující  právě v roce 1968 sedanem XJ6 první série, patří již od svého uvedení na trh k nejdůležitějším modelům značky a jedná se také o její nejdéle vyráběný model. V roce 20099 se v Londýně představila zatím poslední generace této modelové řady s označením X351. Nový model je dílem šéfdesignéra Iana Calluma, který se při vytváření designu nechal inspirovat ve světě cestovních kupé a luxusních jachet. A záměr automobilky, vytvořit "tak trochu jiný" Jaguar se povedl. Poslední model XJ totiž připomíná své předchůdce pouze v detailech. Tím nejzajímavějším je asi obří přední maska, inspirovaná právě první generací modelu XJ.

Indická  automobilka Tata Motors, která koupila Jaguar od amerického Fordu, vkládá do modelu XJ velké naděje. Ty jsou spojeny nejen s novým pojetím designu, ale také zařazením třílitrového turbodieselu do výrobního programu. Tento motor patří se svým výkonem téměř 280 koní a točivým momentem 600Nm k absolutní špičce mezi třílitrovými turbodiesely. V dané třídě je v současné výkonnější jen BMW 740d. Motor nového modelu XJ je standardně spojen s automatickou šestistupňovou převodovkou ZF. A právě převodovka byla tak trochu překvapením. V dané třídě a cenové kategorii vozu už jsou totiž standardem sedmistupňové převodovky. O trochu lepší pocit dostane řidič při přepnutí na sportovní režim, ale rozdíl není nijak závratný. Při normálním režimu řadí automatika vcelku hladce, bez výraznějších prodlev.

A právě ve standardním modu, kdy řidič nevolí nijak razantní tempo, vynikne největší přednost Jaguaru XJ. Tou je vzduchové odpružení zadní nápravy a adaptivní tlumiče. Díky těmto prvkům je jízda velmi pohodlná a měkká, i když mně osobně se v karlštejnských serpentinách zdála až moc houpavá. Při svižnější jízdě je proto potřeba počítat s větším bočním náklonem při průjezdu zatáčkou. Ve vyšších specifikacích je možno vůz vybavit také elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem, který alespoň částečně eliminuje vrozenou nedotáčivost vozu, danou, mimo jiné i těžkým dieselovým agregátem, umístěným vpředu.

Ani interiér nemá s předchozími generacemi XJ mnoho společného. Asi největší novinkou a jakousi technologickou lahůdkou je nová, plně digitální přístrojová deska. Veškeré ukazatele jsou digitální. I proto působí tradiční analogové hodiny ve středu přístrojové desky možná až trochu úsměvně. Kruhový ovladač převodovky, který se po nastartování vysune ze středového panelu, známe již z modelu XF.  Zajímavostí je také dotykové ovládání přihrádky před spolujezdcem, které ale reagovalo tak citlivě, že jsme přemýšleli, zda by přihrádku otevřela například moucha, sednoucí si na tlačítko. Příjemným překvapením, vzhledem k předpokládanému počtu prodaných vozů na českém trhu, bylo české prostředí multimediálního systému, který kromě audiozařízení obsahuje také kvalitní navigaci. Potíže však může činit ovládání celého systému, které je navíc ještě zkomplikováno nutností ovládat všechny funkce prostřednictvím dotykové obrazovky.

Jaguar XJ je bezpochyby povedeným automobilem, který ale nebude mít svoji pozici na českém trhu nijak lehkou. A to ani přes skutečně výborný motor a neotřelý design. V luxusním segmentu vládne zákaznický konzervatismus a ten dá pravděpodobně přednost zavedeným německým značkám, které navíc chrlí jeden nový model za druhým. Prodejům v České republice pravděpodobně nepomůže ani dosti sebevědomě nastavená cena. Ta v případě námi testovaného vozu činila bezmála dva a půl milionu korun.


TEST JAGUAR XJ (2011) – LIMUZÍNA S RYSY SPORTOVNÍHO KUPÉ

Další články