Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Lancia Musa je levná stylovka, která se už jen tak nevidí

25.02.2020 Jiří Soukup

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 6 / 10

Kvalita zpracování 6 / 10

Ceny oprav 6 / 10

Ceny ojetin na trhu 9 / 10


Hodnocení redakce6.83

Uživatelská hodnocení-


Značka Lancia není na českém trhu nijak zvlášť rozšířena. Asi největší reklamu u nás jí ve své době udělal prezident Václav Havel, který jezdil v Lancii Kappa 2,4 TDS. Model Musa pak neuvidíte skoro vůbec. V českých autobazarech jsou aktuálně 4 kusy v cenách mezi 50 - 90 tisíci korun. Lancia, stejně jako celá italská automobilová produkce, je zatížena stigmatem nekvality svých modelů, přesto může být Musa pro fanoušky zajímavým tipem na nákup stylové ojetiny, která třeba jednou svoji cenu zdvojnásobí. Vybírat oejtou Musu bude ale asi lepší v zahraničí, především v rodné Itálii, kde je nabídka ojetin přeci jen o poznání větší.


Značka Lancia nebyla a není na českém trhu nijak zvlášť rozšířena. Asi největší reklamu u nás jí ve své době udělal prezident Václav Havel, který jezdil v Lancii Kappa 2,4 TDS. V roce 2008 se Lancia pokusila oslovit české zákazníky modely Ypsilon, Phedra a  malým MPV Musa. Právě model Musa prošel v té době naším redakčním testem a to hned v nejvyšší výbavě Platino s motorem 1,3 JTD 16V s výkonem 90 koní.


Nová Musa navazoval na předchozí model a vnesl do automobilového světa hodnoty, jakými jsou italská pohostinnost, vytříbený vkus a především design. Ten se Italům opět povedl na výbornou. Lancia nikdy nebyla autem pro každého. Byla pro vyznavače individualisticky pojatého automobilu. Byla pro milovníky výjimečnosti, luxusu a pohodlí. Byla ovšem také pro ty, co na to měli. Lancia Musa totiž ve výbavě Platino stála 539.000,-Kč. Po doplnění některých prvků výbavy se konečná cena vyšplhala až na závratných 658.300,-Kč. Výbava tak obsahovala navíc například automatickou klimatizaci, dešťový senzor, stabilizační systém VDC, tempomat, parkovací senzory nebo například mlhovky (!). Na první pohled zaujala Musa poměrně vysokou stavbou a v našem případě i atraktivní bronzovou metalízou Bronzino. Přídi dominuje chromovaná maska s protáhlými světlomety. Nárazník má horní hranu ozdobenou chromovou lištou, spodní část nárazníku nezapře koncernový Fiat na jehož platformě Musa vznikla (Fiat Idea). Naše Musa byla obutá do příplatkových 16“ kol se vzhledem matného kovu (příplatek 10.000,-Kč), Zádi pak jednoznačně dominovaly trojúhelníkové svítilny s atraktivní LED technologií.



Interiér byl vyveden v luxusní kombinaci kůže/alcantara v čokoládové barvě. Přední sedadla mají poměrně dlouhé sedáky, opěradlo však není příliš pohodlné. Vzhledem k výšce vozu se za volant pohodlně posadí i řidič s výškou 190cm. Zadní sedadla mají, stejně jako ta přední, příjemně dlouhé sedáky. Opěradlo není opět příliš pohodlné a při obsazení sedadel vyššími osobami je potřeba vytáhnout opěrky hlavy, které jinak tlačí do zad. Pracoviště řidiče je pohodlné a přehledně zpracované, Jedinou zvláštnost v ergonomii vidíme v nezvykle umístěném ovládání předních a zadních mlhovek tlačítky vlevo pod volantem. Spokojeni jsme nebyli ani s malými zpětnými zrcátky, které navíc při jízdě v dešti neposkytovaly téměř žádnou možnost sledování provozu za vozidlem. Důvodem byly proudy vody, které vířily na bočním okně právě ve výšce zpětných zrcátek a cákaly na jejich sklo. Subjektivně se nám také zdálo, že pedál spojky je příliš blízko brzdovému pedálu. Kaplička s přístroji a kontrolkami je umístěna ve středu přístrojové desky a je velice dobře čitelná a přehledná. Ovládání audiosoustavy je jednoduché a lze jej realizovat také prostřednictvím efektních hliníkových tlačítek na volantu, kde je ovládání i celého systému Blue & Me.

Slabý motor

Musu poháněl vznětový čtyřválec se šestnáctiventilovou technikou o objemu 1248cm3., který dává nejvyšší výkon 90 koní, což je však na těžkou Musu ve výbavě Platino málo. Motor bylo potřeba hodně vytáčet a často řadit, protože v nižších otáčkách měl tendenci zhasínat. Podvozek byl naladěn poměrně měkce, což při vyšších rychlostech znamenalo nejistou stabilitu. Především na dálnici, v rychlosti kolem povoleného limitu, je poměrně dost znatelná citlivost na boční vítr. S ohledem na vyšší stavbu vozu a již zmíněné komfortní naladění podvozku nelze od Musy očekávat kdovíjaké výkony ani na zatáčkovitých okreskách. Jako ryba ve vodě se tak Musa bude cítit spíše v městském provozu, nebo při poklidné jízdě na kratší vzdálenosti.

Krásné auto, cena jen pro někoho

Zákazník, který před více než deseti lety Musu kupoval, být opravdu velký fanoušek značky nebo vyznavač individualismu, aby utratil téměř 700.000,-Kč za takové auto. Dnes se dá jako ojetina koupit za desetinu a je jisté, že se s Musou v dnešní automobilové šedi rozhodně neztratíte a vždy budete středem pozornosti okolních řidičů, jedoucích v mainstreamové produkci. Jenom při nákupu takového exotu velmi pozorně vybírejte. Kvalita těchto ojetin asi nebude příliš vysoká.

Foto: Netcarshow.com

Líbilo:

  • Design
  • Panoramatické okno
  • LED technologie

Nelíbilo:

  • Cena
  • Výkon motoru
  • Nejistý podvozek

Ojetá Lancia Musa je levná stylovka, která se už jen tak nevidí

Další články