Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OPEL ASTRA SPORTS TOURER (2011) – HROZBA PRO ŠKODOVKU?

22.08.2018 Redakce

Opel chce s novou Astrou zaútočit na leadera fleetových prodejů, domácí Škodu. Má na to? Měla by se snad škodovka obávat snížení prodejů modeelu Octavia? Více napoví následující test.


Druhý týden v lednu roku 2011 byla oficiálně představena prodloužená verze úspěšné Astry. Historie modelů kombi značky Opel sahá až do padesátých let minulého století. Značka si díky tomu může přisuzovat titul vynálezce kombíku. Oproti předchozí generaci dlouhá Astra zase pokročila o kus dál. Užitečné technologie zdědila od své krátké sestřičky. První půlku karosérie také, ale od sloupku B je už samostatnou kapitolou. A to velice líbivou. Proporce jsou úžasně vyvážené. Silueta je perfektní a v liniích robustní zadní partie nenajdete chybu.  Být konkurentem, klepal bych se už při pohledu zvenku, natož do ceníku.

Jak už název napovídá, emoce tohle auto vzbudí ve sportovně založených, aktivních lidech, co balí svoje sportovní nádobíčko na různé túry do přírody. Ti si chtějí nejenom užít na místě, ale taky po cestě. Pěkně si pojezdit. A to tenhle kombík umí. Wattův přímovod na zadní nápravě udržuje její tuhost vůči bočním silám, takže za vámi delší záď v zatáčkách nevlaje, ale sedí pěkně ztuha ve stopě. Už pro krátkou Astru to bylo víc než dobré. U kombíku, zvláště trochu naloženého, dodatečný prvek zvyšující boční tuhost zadní nápravy přímo dělá divy. Ve spojení se systémem FlexRide, který automaticky přizpůsobuje také tuhost zavěšení podle jízdních podmínek, se nová Astra Sports Tourer posunuje mezi nejlépe ovladatelné předokolky nižší střední třídy.  Řidič má k dispozici tři předvolby: Sport, Normal a Tour. Režimy mají vliv na chod motoru, tuhost řízení a tuhost tlumičů. Například v režimu Sport ztuhne řízení i tlumiče a řídící jednotka ovlivní i tlak turba a vstřikování paliva na maximální výkon. Adaptivní xenony se začnou rychleji stáčet do zatáčky přesně podle volantu. Podsvícení budíků, klik a středního tunelu se změní na červeno. V režimu Tour si užijete pohodlí a ekonomickou jízdu. Podvozek lehce nese celé auto a za příjemného houpání izoluje řidiče od nerovností. 

Příplatkový systém adaptivního osvětlení AFL+, oproti „pevnému“ osvětlení, byť xenonovému, výrazně zvyšuje viditelnost a bezpečnost při nočních jízdách. Systém pracuje automaticky v devíti různých světelných profilech. Např. dálnice, město, mimo město, rychle, pomalu atd… a má i profil pro špatné počasí.  Asistent dálkových světel bezchybně reaguje na auta ve směru i protisměru, takže nikdy neschytáte oslnění na oplátku.

Astra Sports Tourer bude nabízena ve čtyřech úrovních výbavy - Essentia, Enjoy, Sport a Cosmo.  U kombíku předpokládají vyšší podíl firemních zákazníků a za nejprodávanější do budoucna výrobce předpokládá  výbavu Enjoy. Obsahuje např. elektrická okna a zrcátka, manuální klimatizaci, tempomat, rádio se 7 reproduktory, hlavové airbagy, ocelová kola s kryty 16 palců a střešní ližiny. Se základní stokoňovou benzínovou jednačtyřkou bude stát 367 tisíc. Motor 1.4 má ještě dvě výkonové verze a to 120 a 140 koní vyhnaných turbem. Stejně tak motor 1.6 bude jeden s turbem (180 k) a jeden bez (115 k). Z naftových motorů je k dispozici škála 1.3 (95 k), 1.7 (110 a 125k) a 2.0 (160 k). 1.7 110 k prý bude bestseller a ten ve výbavě Enjoy přijde na 454 tisíc. Převodovky v ceníku jsou dvě, manuální, pěti a šesti stupňové. Nejvyšší ze zaváděcích cen je 522 tisíc za výbavu Cosmo s motorem 2.0 CDTI.

V testu na mne vyšla 1.4 Turbo 140 k. Po zkušenostech s hatchbackem, jsem neměl strach, že by byla nuda. Jak jsem očekával, splnilo se. Vynikající podvozek, pohodlné sedačky, přesné řazení, ostré brzdy. Kufr je opravdu velký. Na Oktávku velikostí nemá, ale díky tomu má zase víc místa pro cestující vzadu. A spotřeba malého nadupaného motoru? Podle toho jak se jede. Když jedete v režimu Sport, do tabulek se určitě nevejdete. Ale když budete poslouchat v režimech Normal nebo Tour nápovědu řazení, slibuji vám, že se k hodnotám v nich uvedených hodně přiblížíte.


TEST OPEL ASTRA SPORTS TOURER (2011) – HROZBA PRO ŠKODOVKU?

Další články