Testy ojetých aut, recenze nových aut

Testujeme ojetý Peugeot 301 1,6 HDI (2013) - pro české silnice to je ideální ojetina

09.10.2020 Luděk Kortus Zdroj: Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 8 / 10


Hodnocení redakce7.17

Uživatelská hodnocení-


Robustní auto, nízké ceny ojetin, nenáročný servis, relativně pohodlný interiér a slušný zavazadlový prostor. Pro českého motoristu ideální kombinace. I proto se ojetý Peugeot 301 docela slušně prodává. Auto bylo stavěno pro nekvalitní silnice v Rusku nebo Rumunsku, což ale ocení i český řidič třeba na dálnici D1. Ojeté "třistajedničky" se prodávají od ceny lehce nad 100 tisíc korun, jenže.... V českých bazarech se moc neohřejí a například v době psaní tohoto textu bylo na inzertních serverech k dispozici pouhých 30 kusů tohoto modelu. Drtivě převládá naftová motorizace 1,6 HDi, ale ani s benzínem 1,2 PureTech byste neměli šlápnout vedle. Přesto se snažte vybírat vozy s jasnou servisní historií a pokud možno českým původem.


Konkurent domácí Škody Rapid nebo francouzského Renaultu Fluence byl podle automobilky Peugeot vyvíjen a laděn pro jízdu na nekvalitních cestách. Těch máme v České republice vícenež dost, tedy vlastně skoro všechny. Takže, jak obstála „třistajednička“? Automobilka Peugeot tvrdí, že s vozem bylo v rámci předprodukčního testování najeto přes čtyři miliony kilometrů. Že je odolný a postavený především pro nekvalitní komunikace, tedy třeba pro turecké silnice, nebo právě ty naše, jež si často snadno spletete s bramborovým polem. Mimochodem, zde je prostor aby každý z nás motoristů vzpomenul na poslance a českou vládu: děkujeme za zvýšení cen dálničních známek, je vidět, že s vybranými penězi hospodaříte svědomitě.

Ale nechme ironických poznámek a pojďme se podívat na Peugeot 301 podrobněji. Sourozenec Citroënu C-Elysée láká na pětiletou záruku, avšak omezenou jen na 60 000 kilometrů (bez ohledu na počet ujetých km zůstává minimální doba záruky dle zákona dva roky), výhodou byla možnost získání třicetitisícového bonusu k výkupní ceně za starý vůz. Tak lze totiž ještě vylepšit už tak velice atraktivní cenu 232 500 Kč. Celkem pohledný automobil lze tedy získat už za 202 500 korun. To je pro řadu motoristů silný argument, aby se začali o „třistajedničku“ zajímat. Takže směle do toho... Nebudeme se zabývat exteriérem. Názor na design ať si udělá každý sám, vždyť je to věc zcela individuální. Pojďme rovnou usednout za volant. První, čeho si v modelu 301 všimnete, je příjemná prostornost. Ani na zadních sedadlech se tísnit nebudete, což je dobrá zpráva. Pokud jde o komfort a tvarování sedadel, zde naše výtka míří k horní části opěradel. Vrchní část totiž tlačí záda trochu vpřed a v podstatě nutí ke k lehkému kulacení zad. Po delší cestě nás záda trochu pobolívala a to připisujeme právě ne zrovna dobře řešeným opěradlům. Ale pojďme dál.



Řidiče zaujme volant se zploštělou spodní stranou věnce. Jen škoda, že se dá nastavit jen výškově. Dobře vypadá hranatá hlavice řadicí páky. Na první pohled se to třeba nezdá, ale do ruky padne výborně. Ocenit musíme i přehlednou přístrojovou desku z materiálů s dobrou povrchovou úpravou. Zkrátka interiér vůbec nevypadá špatně. Minimálně za objem můžeme pochválit i zavazadelník. Jeho 506 litrů uspokojí i náročnější motoristy. V případě potřeby je možné zadní sedadla sklopit a tak nákladový prostor rozšířit. Minus představuje laciné řešení pantů víka zavazadelníku. Panty při zavírání zasahují do prostoru pro náklad, na což je třeba myslet. Nacpat zavazadelník až po okraj zkrátka není možné. Po stranách musí vždy zůstat prostor pro panty. Peugeot 301 se nabízí ve třech motorizacích. Se zážehovým tříválcem o objemu 1,2, čtyřválcem o objemu 1,6 litru a s turbodieselem 1.6 HDi, který poháněl i námi testovaný automobil. Vznětový agregát je velice úsporný, ale na náš vkus v Peugeotu 301 také hlučnější, než by bylo vhodné. To poznáte hlavně, když pracuje ve vyšších otáčkách. Celkově vyšší hladinu hluku v interiéru jsme zaznamenali při jízdě po dálnici, tedy při rychlostech atakujících povolený limit v ČR. Na druhou stranu, nedostatku sil se bát nemusíte. Výkon 68 kW (92 koní) je zcela dostačující a umožňuje svižnou jízdu i s naloženým vozem.

Podvozek je nastaven skutečně komfortně a nerovnosti i poměrně velké výmoly tlumí s naprostým nadhledem. Při přejezdu větších nerovností se auto lehce zhoupne a jede dál. Zkrátka žádný problém. Nastavení podvozku je ale do jisté míry limitující. V zatáčkách se automobil více naklání a při průjezdu vyšší rychlostí nepočítejte s velkou jistotou. Také citlivost na boční vítr je vyšší, což může být při jízdě na dálnici nepříjmné. Řazení je volnější, zde by trochu větší přesnost neškodila. Větší výtku ale máme k řízení, které působí, jako kdyby byl volant na gumě. K Peugeotu 301 zkrátka můžete přistupovat dvěma způsoby. Buď si řeknete: no vždyť je to levné auto a jeho užitná hodnota se přehlédnout nedá, a pak můžete být spokojeni. Nebo si řeknete: je to sice levné auto, ale to přece neznamená, že by to a to a to nemohlo být lepší. Nás by třeba zajímalo, o kolik by zvedlo cenu lepší odhlučnění motoru. Určitě by nešlo o žádnou horentní částku.

Testujeme ojetý Peugeot 301 1,6 HDI (2013) - pro české silnice to je ideální ojetina

Luděk Kortus

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.