Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test Porsche 718 Boxter S - je výborný, ale motor trochu zklamal

03.03.2020 Luděk Kortus
Foto: Porsche; NetCarShow.com

Komfort 8 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 8 / 10

Kvalita zpracování 9 / 10

Ceny oprav 4 / 10

Ceny ojetin na trhu 5 / 10


Hodnocení redakce6.83

Uživatelská hodnocení-


Pokaždé, když mám možnost testovat nějaký model Porsche, je to pro mě takový malý svátek. Přeci jen - Porsche neřídíte každý den, a to dokonce ani jako motoristický novinář. K testu jsem tentokrát dostal model Porsche 718 Boxter S, který škarohlídi občas přezdívali na „BabyPorsche“ nebo „Porsche pro chudé.“ Test ale ukázal, že mít v autě s hmotností 1385kg „pod zadkem“ 350 koní, zase taková „chudoba“ není. A to nemluvím o cenovce :). I ojeté kusy z roku 2016/2017 totiž nekoupíte levněji než za nějakých 50.000,. EUR. Mladší kusy jsou pak k mání za cca 60.000,- EUR.


Foto: Porsche; NetCarShow.comNázev Boxster je složenina ze slov „boxer“, které zde znamená plochý motor, a „roadster“, které označuje dvoumístný vůz se stahovací střechou. Čtvrtá generace menšího roadsteru od Porsche přišla v letošním roce na trh poprvé se čtyřválcovými turbomotory, namísto šestiválcových atmosférických pohánějících „malá“ Porsche posledních dvacet let. Když jsem přebíral silnějšího z Boxsterů s dvouapůllitrovým motorem s označením S ke dvoudennímu testu, hovořil jsem krátce s prodejcem. Říkal, že tenhle model pozitivně hodnotí nejen majitelé předchozích generací Boxstera, ale i majitelé 911. Nikomu, kdo si to zkusí, prý nevadí, že je to čtyřválec. Podle někoho je prý dokonce zábavnější než 911. Podezíral jsem pana prodejce, že si mne spletl se zákazníkem a do instruktáže přidal i několik prodejních argumentů. Protože mi zároveň nepůjčili novou 911, můžu si udělat srovnání jen na papíře a zkusit odhadnout, zda je možné, aby bylo Porsche 718 Boxster zábavné stejně jako 911 Carrera.



Foto: Porsche; NetCarShow.comPorsche 718 Boxster S váží 1385 kg, má 350 koní, 420 Nm, rozvor 2475 mm a stojí od 1 971 000 Kč. 911 Carrera S Cabriolet váží 1530 kg, má 420 koní, 500 Nm, rozvor 2450 mm, šestiválec turbo a cenu od 3 548 000 Kč. Carrera je v točivém momentu lepší o 25 procent a ve výkonu o 20 procent než Boxster. Ve zrychlení 0-100 km/h je lepší s hodnotou 4,1 sec proti 4,2 sec, což představuje jenom 2 procenta nárůst. V maximální rychlosti je lepší s hodnotou 306 km/h proti 285 km/h, což je nárůst 19 procent. V průběžném zrychlení z 80 na 120 km/h je lepší s hodnotou 2,4 s proti 2,8 s, tedy o 16 procent. V průměru to znamená, že jízdní výkony má Carrera lepší jen o 16,4 procenta a je dražší o 80 procent (o jeden a půl miliónu korun) než Boxster. Ve světle této statistiky si umím představit, že jsou majitelé všech možných poršáků z Boxstera nadšeni. Zároveň si ale neumím představit, že by někdo dobrovolně nechal svojí Carreru na protiúčet a vzal si nového Boxstera.

Foto: Porsche; NetCarShow.comO Boxsteru jsem také za těch dvacet let, co je na trhu, párkrát četl i slyšel, že je to Porsche pro chudé. Je to jenom hloupý žvást. Porsche si Boxsterem vychovává zákazníky na Carreru. A v Boxsteru jim dává hodně návykovou porci emocí. S burácením motoru přímo za zády, se střelbou do výfuku je zvuk čtyřválce přímo impozantní. Brzdy fungují naprosto excelentně, podvozek je úžasně čitelný a nezáludný. Se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK neuděláte chybu v řazení. Sází kvalty optimálně podle stylu jízdy a podřazuje s efektními meziplyny. Kontrola trakce nešla bohužel úplně vypnout. Brzdová elektronika dělá všechno jak má, aby udržela auto na silnici, když musíte brzdit trochu hlouběji do zatáčky. Moc plynu na výjezdu také nevadí, auto si počká, až srovnáte kola a pak teprve pořádně zatopí pod kotlem. Auto letí ve stopě s pocitem dokonalé stability. Sláva zadnímu náhonu. Veškerý neklid se odehrává vzadu, přední gumy jen krájí vzduch a s lehkostí přesně vedou auto ve stopě. Pro ochranu před větrem stačí vytáhnout boční okénka. Nejlepší je ale zavřít se s motorem pod plátěnou střechu a vychutnávat si jeho zvuk.

Foto: Porsche; NetCarShow.comOpojně rychlá a digitálně hlídaná jízda může být navolena ve čtyřech režimech. Například Sport je určen především na zvukové efekty, do výfukového potrubí je vstřikováno palivo, aby tam explodovalo tlumenými hlubokými tóny. Všichni široko daleko slyší, že se řítí něco mimořádného. Režim Sport + je určen pro maximální výkony. Tlačítko Boost dostane auto do módu Sport + na dvacet vteřin, což je dost času, abyste předjeli celou kolonu. Když zrovna nechcete poznávat všechny silnice na zeměkouli a předjíždět všechna auta na nich, bude Vás zajímat praktická stránka věci. Protože motor je s vámi v kabině, máte zavazadlové prostory vepředu i vzadu. Dohromady mají objem 270 litrů. Sportovní sedačky dobře drží tělo a podvozek se v normálním módu chová milosrdně. Plně uspokojující jízda v provozu a testování na letišti se odehrály se spotřebou 16,6 litru. Dříve nebo později si položíte otázku:„Jestli tohle jezdí takhle, tak jak pak jezdí Carrera?“ A mají vás!

Pohled druhého novinářského kolegy na Boxster S. „Je výborný, ale motor mne trochu zklamal“:

Foto: Porsche; NetCarShow.com„Jakkoli sdílím s Martinem nadšení pro vyvážení a podvozkové kvality nového Boxsteru S, z motoru už tak odvařený nejsem. Pro mne byl vždycky důležitý celkový charakter, a když jsem s novým Boxsterem s přeplňovaným čtyřválcem ujel prvních pár kilometrů, ptal jsem se sám sebe, jak chce Porsche přesvědčit majitele šestiválcových Boxsterů a Caymanů, aby si koupili tohle. Ale jak píše Martin, takoví budou pravděpodobně již přesedat do nové oturbené 911 a tam se s tím přeplňováním dá žít. Sice přijdete o to lechtání na zátylku v posledních 500 otáčkách plochého šestiválce, ale aspoň je to pořád šestiválec. A vůbec, skoro všem těm lidem, kteří si kupují 911 ve čtyřkolce s automatem a v bílé perleti by bylo asi jedno, kdyby byl vzadu diesel. Hlavně, že mají to logo. Přiznám se bez mučení, že čtyřválec v Boxsteru se mi svým projevem a prodlevou reakce moc nelíbí. V Porsche opustili báječný zpívající atmosférický motor a nasadili tohle oturbené přefoukané chrastítko jen proto, aby vyhověli semisním normám a do tabulky si mohli napsat nižší spotřebu. Při tom v reálném světě žere nový Boxster stejně jako starší šestiválec. Neberte mě špatně, nový Boxster S jezdí úžasně, ale motor mi z něj zkazil celý zážitek. Jestli tedy chcete slyšet moje doporučení, kupte si raději starší verzi se šestiválcem. Otázkou ale je, jestli najdete někoho, kdo se jí bude chtít zbavit.“

Test Porsche 718 Boxter S - je výborný, ale motor trochu zklamal

Porsche; NetCarShow.com

Další články