Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST RENAULT LAGUNA - PŘEKVAPIVĚ DOBRÉ AUTO...

21.03.2019 Redakce

Vozy značky Renault jdou v posledních letech svoji vlastní designérskou cestou, což je jenom dobře. Vozy s kosočtvercem ve znaku, především ty,  vyrobené po roce 2000, si na silnici nespletete s žádnou, mnohdy až nudnou, konfekcí. Vše začalo nezařaditelným kupé velikosti MPV Avantime, pokračovalo hatchbackem Megane, VelSatisem a nyní nás svým designem nenechává v klidu nová Laguna.


K testu jsme objednali hatchback s motorem 2,0dCi 150PS (v nabídce je ještě výkon 175PS) ve verzi Dynamique a volba to byla vskutku výtečná.

Krása na první (druhý) pohled

Nová Laguna upoutá na první pohled především svojí hodně netradičně ztvárněnou přední partií. A tady se láme názorový chleba. Někdo si design masky a světel ihned zamiluje, jiný na to potřebuje trochu delší čas a někdo to prostě neskousne. Přední světla jsou mezi motoristy asi nejvíce diskutovanou partií nové Laguny, ale zvědavé pohledy kolemjdoucích dávají designérům z Renaultu za pravdu – není to konfekce, nýbrž osobitý výraz nového pojetí dynamiky. Chvilku jsem sice přemýšlel, jestli v předních světlech nevidím inspiraci od Citroenu, ale pak mě to pustilo. Mezi hlavními světlomety, v tomto případě to byly samonatáčecí bi-xenony s ostřikovači, je úzká stěrbina nasávacího otvoru. Nad ní je v poměrně velkém kosočtvercovém prolisu umístěno logo automobilky stejného tvaru. Přední nárazník je horizontálně rozdělen efektní chromovou lištou na dvě části, z nichž ta spodní vyniká výrazným žebrováním a dvěmi mlhovými světly kruhového tvaru v rozích.

Auto s celkovou délkou 4695mm působí z profilu velice kompaktním a vyváženým dojmem a to i přes poměrně velký přední převis. Naše Laguna měla na sobě kabát z elegantní šedé metalízy, což se mi zdá, spolu s černou Nacre metalízou, pro tuhle dámu jako nejideálnější barva. V tomto barevném provedení proto na autě vynikly takové prvky jako chromovaná lišta kolem bočních skel, efektní 17“ kola Spider, vnější zpětná zrcátka se zabudovanými ukazateli směru, či již zmíněná chromová lišta na předním nárazníku.

Zadní část nemá s designérského hlediska konkurenci. Tvůrcům se podařilo do ztvárnění zádě vtěsnat eleganci, emoce, dynamiku i určité tajemno. Úzká koncová světla s technologií LED zasahují poměrně hluboko do středu vozu a opticky ho tak rozšiřují. Kufr se otevírá stiskem tlačítka uprostřed loga a vejde se do něj slušných 450l nákladu, po sklopení zadních sedadel potom až 1377 litrů. V zadním nárazníku jsou zakomponovány čtyři parkovací senzory, výrazně usnadňující parkovací manévry. Přes zadní hodně skosené okno toho moc při parkování totiž neuvidíte.

Auto se odemkne pouhým zatáhnutím za vnější kliku dveří, ovšem pouze v tom případě, že máte u sebe inteligentní elektronickou kartu. Ta vám zároveň umožní startovat pouhým stiskem tlačítka, bez jejího zasunutí do slotu umístěného na palubní desce. Při odchodu od auta (samozřejmě, že s kartou) se vůz automaticky uzamkne a sklopí se vnější zpětná zrcátka.

V interiéru vás přivítá klasický francouzský obývák avšak tentokrát s německy pojatou kvalitou zpracování. Na první pohled je vidět, že Renault udělal v této oblasti opravdu veliký krok kupředu. Ostatně posun v kvalitě zpracování byl často zmiňovaným aspektem při všech tiskových konferencích automobilky. Sedadla jsou tvrdší než u předchozí verze avšak pohodlná a neunaví vás ani při dlouhých cestách. Na zadních sedadlech najde pohodlnou pozici i cestující s výškou 180cm a to dokonce i když sedí za stejně vysokým řidičem. Zadní opěradlo má ve svém středu sklopnou opěrku s držáky nápojů. Ačkoliv je Laguna pětimístná, lze prostřední místo na zadní lavici považovat spíše za nouzové. Důvodem je středový tunel, bránící pohodlnému složení nohou a také vyvýšená poloha sedáku. Přístrojová deska z krásně měkoučkého plastu je horizontálně rozdělena plastovou imitací hliníkového pásu ve tvaru vlny na dvě části. Ve spodní části se nachází výdechy duální klimatizace, mezi kterými se našlo místo pro její ovládání. Inspirace z modelu Espace je zřejmá na první pohled. Subjektivně vnímám ovládání klimatizace u předchozího modelu jako ergonomičtější.

Především kruhové ovládací prvky mi byly příjemnější než současné páčkové, ale jde jen o zvyk. U současného modelu se úroveň nastavení teploty krokuje po celých stupních, nikoliv po půl, jako u předchozí generace. Posunem vpřed jsou tři režimy klimatizace, tedy Soft, který pouze jemně temperuje, resp. ochlazuje vnitřní prostor, režim Auto ve kterém je směr proudění vzduchu, jeho intenzita a teplota řízena naprosto automaticky a nakonec režim  Fast, který využijete v létě k rychlému ochlazení rozpáleného interiéru. Pod výdechy klimatizace se nachází vestavěné autorádio s CD přehrávačem, který umí i MP3. ovládání rádia je pak řešeno pomocí tlačítek přímo na palubní desce, která jsou orámována vkusným hliníkovým rámečkem, nebo prostřednictvím „pádýlka“ na pravé straně sloupku řízení.

Lišta, která horizontálně rozděluje palubní desku na dvě části je v levé části vykrojena. V tomto vykrojeni se nachází displej zobrazující venkovní teplotu, čas, naladěnou radiostanici a režim autorádia. Kruhové přístroje jsou v klasickém uspořádání, tedy vpravo rychloměr, vlevo otáčkoměr. Mezi nimi se nachází velký displej palubního počítače, který zobrazuje všechny provozní údaje o spotřebě, dojezdové vzdálenosti, ujetých kilometrech ale také třeba tlak v pneumatikách. V pravém horním rohu tohoto displeje je malá ikonka řadící páky u které se tu a tam rozsvítí šipka – buď směrem dolů nebo směrem nahoru. Systém tak indikuje nejvhodnější okamžik pro přeřazení. Výrobce udává, že s tímto systémem můžete ušetřit až 10% paliva. Mně na konci testu palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 7,3l/100km, přičemž po celou dobu cca 700km dlouhého testování jsem volil spíše dynamickou než ekonomickou jízdu. Z tohoto pohledu hodnotím spotřebu jako skutečně vynikající. Při asertivním způsobu jízdy se dá jet v pohodě za 6,5l/100km. Motor krásně táhne už od nějakých 1500 ot./min, když maxima točivého momentu 340Nm dosahuje ve 2000 ot./min.

Práce se šestistupňovou převodovkou je díky krátkým a přesným drahám naprosto skvělá a perfektně do ruky padnoucí hlavice řadící páky je tak už jen třešničkou na tomhle francouzském dortíku. Sladkou tečku snad drobně kazí jen ne úplně ideální zpětná vazba od přední nápravy, což je mimo jiné způsobeno elektrickým posilovačem řízení, jež se s vámi tak  trochu „pere“ o volant, ale na zvyknutí si stačí pár kilometrů. Myslím, že u předchozí generace Laguny i Meganu byla snaha posilovače o „ovládnutí“ volantu mnohem silnější a při dynamické jízdě tak působila neznalým řidičům v prvních kilometrech drobná překvapení. I přesto bych přivítal méně „silný“ posilovač. Na jedničku s hvězdičkou hodnotím přední bi-xenony s natáčením, které fungovaly naprosto precizně a dávaly pojmu „přední osvětlení“ úplně jinou dimenzi, a také funkci dešťového senzoru, který ovládá stěrače stejně tak, jak by je ovládal řidič sám.

I přes fakt, že nová Laguna má podstatně tvrdší naladění podvozku než předchozí generace, nečekejte tvrdost německých aut. Pořád je to svým způsobem Francouz a nedá se říct, že by to byla zrovna motokára. Na druhou stranu, tohle auto je vyladěné pro pohodlné a rychlé cestování, nikoliv pro Rallye Monte Carlo. Proto se ani po cestě z Prahy do Ostravy nebudete cítit nikterak unaveni a na jednání přijdete fyzicky v pohodě a svěží.

S Lagunou jsem se loučil skutečně nerad, tohle auto si totiž hned zamilujete. Těším se proto na avizovanou verzi 2,0GT se všemi řiditelnými koly – to bude teprve jízda ….

Líbilo:

  • Design
  • Výkon a pružnost motoru
  • Bi-xenony s natáčením
  • Spotřeba

Nelíbilo:

  • Pouhý týden na testování ;-)

TEST RENAULT LAGUNA - PŘEKVAPIVĚ DOBRÉ AUTO...

Další články