Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetý SEAT Ibiza ST - Před lety chtěl postrašit domácí škodovku

18.06.2020 Jan Smékal
Foto: favcars.com; Jan Smékal

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 7 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-


Ojetých malých a hlavně levných a kvalitních kombíků najdeme na trhu jen málo. Již dlouho si dominantní postavení udržuje mladoboleslavská značka s modelem Fabia combi. Konkurenty jí jsou hlavně francouzský Peugeot a Renault. Na trhu se ale v roce 2011 objevil jeden z kandidátů, který chtěl kartami zamíchat. Byl to Seat Ibiza ST. Ale pozor, označení ST neznamenalo nějakou ostrou verzi. Byl to prostě kombík, který chtěl Fábii ukousnout z jejího koláče. V Čechách se to nepovedlo a proto ani na trhu ojetin moc Seatů Ibiza ST nenajdeme. Ceny ojetin z roku 2011 začínají na částce lehce pod 100 tisíc korun, pětileté kusy ale atakují dvousettisícovou hranici.


 Foto: favcars.com; Jan SmékalZkratka ST vychází z tehdy obvyklé praxe automobilek, které pro označení kombi volily vzletnější názvy. Zkratka proto neznamená nic jiného než sportovní „cesťák“ alias Sport Tourer. Tento název měl za cíl zaujmout zákazníka na moderní styl. Důraz na praktičnost zavedených kombíků se tak pomalu posouvala do pozadí. Koncepčně vychází Ibiza ST z krátké verze vozu, je tedy prodloužena o delší část zavazadelníku. Sportovní styl se projevuje například v nižší stavbě karoserie. Přispívá k tomu také střecha mírně se svažující směrem dozadu, na níž navazuje klesající zadní sklo pátých dveří. Z pohledu zpředu zaujme na první pohled chromovaná mřížka chladiče s velkým vstupem vzduchu a ostře řezané linie světel, z nichž v horních rozích vycházejí dvě výrazné křivky na bok vozu. Jednou z nich je prolis klesající šikmo od světlometů přes celý bok až k druhé řadě dveří, další je potom směřující podél spodní hrany bočních oken až zadnímu okénku, a vytvářející s prolisem směrem dozadu dynamický klín.

Foto: favcars.com; Jan SmékalZadní partii kufru se přitom povedlo designerům zakomponovat, tak aby nerušila. Automobil vypadá stylově čistý dojmem, spíš jako větší hatchback než kombík v pravém slova smyslu. Zadní část vozidla nápadně připomíná většího továrního sourozence Seat Exeo ST, z čehož největší podíl na tom asi mají široká koncová světla, která se přecházejí z hlubokých zářezů v blatnících na páté dveře, jejichž plochu šikovně rozčleňují. Zpětná venkovní zrcátka jsou uchycená přímo na karoserii dveří dveřích blíže k bočnímu okénku, což jednak dodává vozu sportovní šmrnc, ale napomáhá to především řidičově přehledu, co se děje za vozem. Silnou stránkou nové Ibizy ST je zejména solidní vnitřní šířka, což ocení pasažéři na předních i zadních sedadlech. Je to dáno novou koncernovou platformou podvozku, která vozu uděluje i poměrně solidní rozvor, což se odráží ve stabilitě vozu, ale i ve  velkosti prostoru pro nohy cestujících. Při nastupování je nutné brát v potaz nižší stavbu karoserie, takže nastupování může některým osobám, hlavně korpulentních tvarů, činit trochu potíže. Ale po usazení na sportovně tvrdá sedadla je nutné ocenit velmi dobrou prostornost hlavně se týká šířky.  Variabilně nastavitelný tříramenný volant dobře padne do ruky, ale není vybaven ovládacími tlačítky. Některé funkce rádia lze ovládat pomocí multifunkční páčky vlevo pod volantem.



Foto: favcars.com; Jan SmékalSportovního ducha v interiéru navozuje tvar a zpracování přístrojů a palubní desky, která je tvarována asymetricky, když střední konzole se mírně natáčí k řidiči. Dva hlavní analogové přístroje s údaji o rychlosti a otáčkách jsou instalovány dovnitř hlubokých kruhových tubusů, mezi nimi našel místo informační displej funkčně shodný s ostatními automobily koncernu Volkswagen. Přístroje jsou dobře čitelné. Rozmístění a ergonomie ovládacích prvků je na vcelku solidní úrovni, až na nenápadné umístění varovných světel dole za řadící pákou. Podsvícení přístrojů i audiozařízení je nezvykle provedeno v křiklavé červené barvě, jinak je interiér celkově řešen účelně a jednoduše, což se projevuje i v použití šedých, neměkčených plastů, které jsou ovšem dobře slícované. V pohodlném dosahu řidiče lze nalézt několik větších odkládacích prostor, včetně té ve dveřích pro velkou láhev. Naopak přihrádka před spolujezdcem je skromná. O poznání méně místa než vpředu, zejména v místech kolen a hlavy, naleznou cestující v druhé řadě. Ale i zde je šířka vcelku dostatečná, takže se vedle sebe vejdou tři dospělé osoby běžného vzrůstu, vzrostlejší ale bude omezovat svažující se střecha. Zavazadelník za druhou řadou sedadel poskytuje cestujícím prostor o objemu 430  litrů. Po sklopení sedadel se zvětší až na 1160 litrů. Otevírání kufru je přitom nezvykle schováno ve výklopném madle umístěném do znaku automobilky na pátých dveřích. Nakládání věcí významně ulehčuje široký vstupní otvor a jen asi 57 centimetrů vysoká nakládací hrana prahu kufru. Převážení rozměrných věcí vadí příliš šikmý sklon zadního skla. Také podlaha kufru není v jedné rovině se vstupem, nýbrž o několik centimetrů níže.

Foto: favcars.com; Jan Smékalako autor testu jsem měl možnost prověřit v roce 2011 Ibizu ST s benzinovým motorem o objemu 1,4 litru. Co se týká pohledu na vlastnosti motoru, i když se jedná o známou a prověřenou pohonnou jednotku, svými vlastnostmi dnes ve srovnání s konkurenčními motory poněkud zaostává. Maximálního výkonu 63 kW (85 k) dosahuje tento motor při 5800 otáčkách a nejvyšší točivý moment 132 Nm lze dosáhnout při 3800 otáčkách za minutu. Svými výkonovými parametry nijak neoslňuje, Akcelerace je jen velmi pozvolná. Motoru se nedostává mnoho dynamiky a síly ve středních otáčkách a je tedy nutné ho více vytáčet a udržovat ve vyšších otáčkách, ale přitom i často podřazovat dolu a opět řadit nahoru. Automobil si ale zaslouží pochvalu hlavně za  kvalitní, podvozek a řazení. Řízení je přímé s dobrou zpětnou vazbou od silnice, i když mírně přeposilované. Manévrování je díky tomu jednoduché a lehké. Rovněž řazení lze hodnotit pozitivně, páka se v kulise pohybuje po krátkých přesných drahách. Podvozek je sportovně tužšího naladění, ale co je potěšitelné, že tlumení nerovností probíhá více než dobře. Zdárně překonává většinu děr a nerovností bez většího rozkolísání. Automobil dobře sedí v zatáčkách, zejména v prudkých s malým poloměrem či serpentinách dobře drží stopu, chová se čitelně bez větší nedotáčivosti. Při jízdě po dálnici je cestování komfortní, boční vítr nemá díky nižší výšce karoserie na řízení žádný vliv. K tomu je nutné připočíst dobře odladěné a dimenzované brzdy, ačkoliv na zadních kolech jsou instalovány jen bubnové.

Seat Ibiza ST je jedním z mála zástupců na trhu malých kombíků. Jeho předností je zejména kvalitně zpracovaný podvozek s čitelnými vlastnostmi řízení. Neméně důležitými prvky, díky kterým se může ucházet o přízeň zájemců, je solidní zpracování a prostornost interiéru.

Ojetý SEAT Ibiza ST - Před lety chtěl postrašit domácí škodovku

favcars.com; Jan Smékal

Další články