Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Škoda Fabia 1,2 HTP aneb - Tati, předjel tě Trabant

01.07.2020 Jiří Soukup
Foto: favcars.com

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 3 / 10

Kvalita zpracování 7 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 9 / 10


Hodnocení redakce6.67

Uživatelská hodnocení6.00


Nedovedeme si představit posadit do tohoto auta čtyři dospělé lidi plus kufry a vyrazit na dovolenou. Tahle motorizace je vhodná spíše pro klidné jízdy z vesnice do vesnice, případně pro jízdy po městě, kdy auto poskytne relativně klidnou a tichou jízdu. Ojeté Fabie kombi s tímhle motorem dnes pořídíte i za cenu pod deset tisíc korun. Otázkou ale zůstává, jestli to nebudou peníze vyhozené oknem. Za částku cca o deset tisíc vyšší totiž můžete koupit mnohem svižnější (i když také línou) Fabii s motorem 1,4 16V s výkonem 55kW. Už v době prvního testu se nám motor nezdál k použití, viz následují text, který před lety napsal náš kolega.


Foto: favcars.comK redakčnímu testu jsme před lety vybrali zástupce domácí automobilky Škodu Fabia kombi, která v roce 2008 prošla omlazovací kůrou. Mohli jsme vyzkoušet třeba motor 1,6 16V 77kW/105 PS nebo například motor 1,9 TDI, také s 77kW/105 PS. Ale my jsme řekli ne, a k testu sebemrskačsky objednali tříválec o objemu 1,2 HTP a výkonu 44kW, resp. 60koní. Očekávali jsme takzvané „holátko“, které v testu obdrží spoustu minusových bodů, opak byl však pravdou. Je sice fakt, že motor o výkonu 60koní je v dnešní době na vozidlo s pohotovostní hmotností téměř 1.100 kg skutečně na hranici použitelnosti, nicméně pro určitou skupinu kupujících bude právě tenhle motor perfektní koupí z pohledu poměru užitná hodnota/cena..

Pojďme se tedy na tohle auto podívat zblízka. K testování jsme měli Fabii v zajímavé fialové metalíze, která v kombinaci s černými předními a středovými sloupky, černými bočními lištami na dveřích a svislým černým žebrováním přední masky i mřížky pod nárazníkem, působila jakýmsi sportovně elegantním dojmem. Ten byl navíc umocněn efektními koly z lehké slitiny, černou lištou na spodní straně předních zrcátek a praktickými černými střešními ližinami. Zepředu na vás zvesela koukají světlomety s čirou optikou ve tvaru lístku lotosového květu (nebaví mě psát „mandlový tvar“ jako všichni ostatní, navíc mandle vypadá fakt jinak…), mezi kterými je gril přední masky, shora lemovaný chromovou lištou. Kruhové mlhovky bez příplatkové „Corner“ funkce jsou umístěny v rozích předního nárazníku, který rovnou navazuje na poměrně krátkou přední kapotu. Zadní partie působí taktéž velice elegantním a designérsky čistým dojmem. Zadní sdružené svítilny, opět v duchu novodobé škodovácké tradice, zaujmou svým „C designem“ koncových světel, která si v noci rozhodně nespletete. Nad pátými dveřmi je umístěn decentní zadní spoiler, dodávající zádi lehce sportovní nádech. 

Interiér

Už z vnějšího pohledu je zřejmé, že uvnitř nebudou mít problémy ani cestující nad 180cm a praktický test to jenom dokázal. Za volantem jsem našel vhodnou pozici během několika okamžiků a měl tak čas rozhlédnout se po interiéru, který byl laděn do příjemného světlého tónu. O jeho praktičnosti z hlediska udržení čistoty lze vést diskuze, nicméně estetický dojem je výborný. Sedadla poskytují pohodlné sezení i na delší trasy a náznak boční opěry je úplně dostačující. S touhle motorizací totiž ze sedadla v zatáčce vypadnete málokdy. Vrchní část palubní desky je vyrobena z měkčeného plastu černé barvy, spodní část ze stejného materiálu byla v našem případě vyvedena ve světle šedé barvě. Ve stejné barevné kombinaci byl ztvárněn celý interiér, včetně výplně dveří. Na nich mě zaujalo subtilní plastové madlo otvírání dveří, které na první pohled vypadá tak, že ho každou chvilkou ulomíte, ale nic takového se samozřejmě nestalo a na madlo jsem si rychle zvykl, ba co víc, nakonec se mi začalo i líbit.



Foto: favcars.comStředový panel nezapře svoji koncernovou příslušnost, vše je však na svém místě a ergonomie ovládacích prvků, až na drobnou výjimku, zasluhuje jedničku. Před řidičem se nachází dvojice kruhových ukazatelů – vpravo rychloměr, vlevo otáčkoměr. Mezi těmito ukazateli svítí displej palubního počítače, který v příplatkové verzi zobrazuje všechny provozní hodnoty, včetně informací z palubního audiosystému a navigace. Po levé straně volantu, pod páčkou ovladače ukazatelů směru, je umístěno „pádýlko“ s ovládáním telefonu, jehož HF držák je umístěn před spolujezdcem, dále pak hlasitosti rádia, přepínání stanic a nastavování režimu telefonu nebo rádia. Bohužel, při rutinním pohybu prstem levé ruky, ve snaze zapnout pravý ukazatel směru, se mi párkrát stalo, že jsem omylem zašátral po spodní hraně tohoto „pádýlka“.  Toto je však asi jediná výhrada, a výše zmíněná výjimka, k jinak perfektní ergonomii řidičova pracoviště. 

Stěhujeme se

Nová Škoda Fabia kombi oplývá nadprůměrným zavazadlovým prostorem, který oproti původní verzi narostl o plných 54 litrů na celkových 480 litrů. Při sklopených zadních sedadlech má pak posádka k dispozici zavazadelník o celkovém objemu 1 460 litrů, tedy o celých 235 l více, než nabízela Fabia Combi první generace. V testované Fabii byl navíc tzv. „Funkční paket“ jehož součástí je i jedna velice praktická vychytávka. Totiž pás ohnutého perforovaného plastu, který můžete v zavazadelníku přichytit do otvoru v jeho boční stěně a vytvořit tak velice užitečnou přihrádku bránící posunu drobných předmětů. Dávám jedničku. Další jedničku dávám za vyřešení úchytu pro zavírání pátých dveří. Praktické, jednoduché a navýsost funkční.

Tati, předjel tě Trabant …

Testovaný vůz oplýval nadstandardní výbavou: elektricky ovládaná přední i zadní okna, klimatizace, ABS s ESP, hlasem ovládaná navigace, bluetooth sada pro připojení telefonu, loketní opěrka vpředu, střešní ližiny, hliníková kola, malý kožený paket atd… Jakoby se všechny tyto prvky snažily zamaskovat, že pod kapotou bručí tříválec o objemu 1,2 l HTP (High Torque Power) s výkonem pouhých 60koní. Bohužel, motor je asi největší slabinou jinak skutečně povedeného auta a nemá smysl si nalhávat, že je tomu jinak. Málokterý agregát totiž vyvolal tolik diskusí mezi motoristickými nadšenci, odborníky i laickou veřejností jako tento celohliníkový (hlava i blok motoru) tříválec o objemu 1,2l , který je nyní montován jako základní a také nejlevnější motor do Fabie. Mladoboleslavská automobilka se tímto motorem pokusila nahradit opravdu nevyhovující motor 1,0 l, s výkonem 37kW, který však již není  delší dobu v nabídce.

Jak bude uvedeno dále, tato motorizace je opravdu vhodná spíše pro městské a příměstské jízdy. Kdo jezdí 2x týdně trasu Praha - Ostrava, vybere asi jiný agregát. Jak tedy prošel motor v našem testu? Už po nastartovaní bylo zřejmé, že tady něco nehraje. Jasně, jeden válec je mimo orchestr a tak se pomalu rozjíždím ve snaze rozehrát všechny variace tohoto „polomotoru“. Ihned poznáte, že k dosažení alespoň jakés takés dynamiky, je potřeba tříválec hodně vytáčet, za což se vám však odmění více než osmilitrovou spotřebou. Najel jsem s autem cca 650km s průměrnou spotřebou 8,7l/100km, což není málo. Obzvláště, vezmu-li v úvahu, že jsem jezdil sám a na dálnici jsem více jak tachometrových 150km/h z auta nevymáčkl. Přijatelné dynamické vlastnosti projevuje motor pouze do rychlosti cca 80km/h, potom mu již zcela zřetelně dochází dech a například potřeba zrychlit  ze 110 na 130km/h (třeba při předjíždění na dálnici) je opravdu pouze pro hodně trpělivé řidiče.

Ideální poloha pro tento motor je rychlost kolem 110km/h, pátý převodový stupeň a rovná dálnice. Tam potom dokáže tříválcový motor pracovat s přídělem necelých 6,5l/100km. Nedovedu si ale představit posadit do auta čtyři dospělé lidi plus kufry a vyrazit na dovolenou. Tahle motorizace je vhodná tedy spíše pro klidné jízdy z vesnice do vesnice, případně pro jízdy po městě, kdy auto poskytne opravdu klidnou a tichou jízdu. Výborně hodnotím přesné řazení, které mě potěšilo  krátkými drahami, lehkým chodem a především do ruky skvěle padnoucí hlavicí řadící páky. Výbava v tomto autě odpovídala spíše luxusnímu korábu dálnic, proto si myslím, že takto koncipovaná kombinace výbavy a motoru asi nebude okupovat přední místa v hitparádě prodejnosti.  V základní verzi, případně s drobnými prvky příplatkové výbavy, však bude vhodným autem pro nemalou skupinu řidičů, jejichž roční  suma najetých kilometrů nepřekročí 10.000. Škodu Fabia kombi hodnotím jako velice kvalitní vůz s vysokou užitnou hodnotou, nadčasovým designem a příznivou cenou v základní verzi.

 

Líbilo se:

  • Nadčasový design
  • Precizně zpracovaný interiér
  • Přesné řazení

 

Nelíbilo:

  • Výkon motoru
  • Spotřeba

Ojetá Škoda Fabia 1,2 HTP aneb - Tati, předjel tě Trabant

favcars.com

Další články