Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojetá Škoda Fabia RS (2011) je takové vzteklé zvířátko

23.05.2020 Luděk Kortus
Foto: netcarshow.com

Komfort 7 / 10

Prostornost 7 / 10

Testovaná motorizace 9 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce7.50

Uživatelská hodnocení-


Nenápadný "sleeper" za pár korun, který pokoří kdejakou Octavii nebo Superb, tak to je nadupaná Fabia RS. Výkon 180 koní a maximálka přes 220km/h udělá radost nejednomu sportovně založenému řidiči. Jenom velký pozor na auta bez servisní historie. Mohou to být velké pasti. Modely z roku 2011 začínají na ceně kolem 160 tisíc korun a mají nájezd 100 tisíc kilometrů a více. Jestliže byl ale autu dopřáván pravidelný předepsaný servis není se čeho bát a "ereso" vám bude dělat radost ještě mnoho desítek tisíc kilometrů. Náš kolega Luděk otestoval Fabii RS již téměř před deseti lety a tohle o ní tenkrát napsal:


Výroba nového „eresa“ byla zahájena v červnu 2010. Se zvědavostí jsem očekával, až se mi dostane do ruky. Stalo se to sice až za půl roku, ale stálo to za to.Za tu dobu jsem byl naladěn referencemi kolegů z jiných redakcí a reklamními spoty z internetu. Videa jsou lehce k nalezení,  doporučuji verzi určenou pro anglický trh. Často se zájmem sleduji, jak se dokonalými videi nechávám ovlivnit. Pokud jsem tvůrcům reklamy skočil na špek, dostaví se při osobním seznámení s autem zklamání. V případě Fabie RS se tak nestalo. Očekával jsem vzteklý zvířátko a vzteklý zvířátko jsem také dostal. Agresivní hi-tech hračka, u které je všechno jinak než u běžné produkce sladké Fabie II. Trocha té sladkosti ve vzhledu zůstala, o to větší je pak překvapení z motoru, převodovky, podvozku, sedaček a brzd.

Foto: netcarshow.comI když se všeobecně ví o trendu snižování objemu motorů a zvyšování výkonů, zjistil jsem, že celá řada lidí si ještě nedokáže představit, že by je mohla benzínová čtrnáctistovka vylekat. Trochu jsem rozšířil řady poučených. Pár známých, kteří mají rádi auta, jsem svezl. S respektem v zatáčkách a naplno na rovinkách. Motor 1.4TSI má 180 koní a RS s ním v režimu S zrychluje na stovku za 7,3 vteřiny. Vím, že takhle na papíře to není nijak ohromující. Zevnitř auta to ale vypadá jinak. Malý motor je dvakrát přeplňovaný kompresorem a turbem. Obě tyhle věcičky přidávají ke čtyřem válcům svůj zvuk a skládají je v akord, který mi nejvíc lahodí v otáčkách na hranici červeného pole. Stupňů převodovky je sedm a většinou už po čtyřech zařváních motoru podložených velmi sebejistým a plynulým zátahem jsem slyšel: „Brzdi! Brzdi!“. Rovinky jsou krátké, chtělo to na dálnici. Plný plyn bez omezení. Uváděná maximální rychlost 224 kilometrů není žádná fikce. Od 180km/h se motor začal prát se vzduchem a statečně táhl na sedmičku proti rostoucímu odporu až do 220 km/h. Vysoká rychlost na dálnici není její disciplína, ve stopě je trochu nervozní, ale to každé auto s podobným rozvorem.



Zkusili jsme akceleraci a nastal čas pilovat techniku řazení. Sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG řadí naprosto dokonale.  Přesně vyhodnocuje potřebný kroutící moment podle stylu jízdy.  V automatickém režimu D můžete kdykoli zasáhnout pádly pod volantem nebo pákou a zařadit jinou rychlost. To má význam například při předjíždění nebo při odbočování z vedlejší na hlavní, když si potřebujete podřadit. Převodovka se pak vrátí sama do automatického režimu. Ve sportovním módu S řadí později, při plném plynu nechá ručičku otáčkoměru mírně projet do červeného pole. Jakmile však zasáhnete do řazení pádlem nebo pákou, jste v manuálním S režimu, který se sám do automatického nevrátí. Tady je těžké dosáhnout dokonalosti s jakou řadí převodovka.

Foto: netcarshow.comV automatickém režimu S vám podřazuje ještě na začátku oblouku zatáčky, a když je zatáčka delší, řadí na výjezdu už nahoru. Když jsem chtěl převodovku napodobit, najednou jsem nevěděl, jestli řadit pádly nebo pákou. Otáčky jdou strašně rychle nahoru. Pádlo je lépe po ruce, když je volant v klidu. Horší je ho trefit, když je volant v pohybu. To láká zase použít páku. Motor vám dovolí dělat chyby, má omezovač. Symbióza s převodovkou jde tak daleko, že si sama sází přesné a velice zvukomalebné meziplyny. Přesto jsem tak nějak nemohl přijít na to, co s rukama. Možná jsem na sebe moc náročný, ale výsledky mého manuálního řazení se mi nelíbily, tak jsem to vzdal. Kdybych byl majitel, vychytával bych pádla, páku a jejich kombinace v různých situacích tak dlouho, až bych je dělal podvědomě. Ale za  týden bych se k dokonalosti automatu v režimu Sport propracovat nedokázal. Dál jsem už používal pouze levé pádlo na podřazení v režimu D, ostatní děje jsem svěřoval automatu, nejčastěji v režimu S.

Poté co jsem se rozhodl nezápasit s manuálním režimem, jsem se konečně mohl plně soustředit na jízdu. Projel jsem si několikrát trasu Mělník - Česká lípa. Tam je hladká silnice, dlouhé i krátké oblouky a krátké rovinky. Dál na sever pak přibývají i horizonty. Měl jsem štěstí, nebyl tak velký provoz. Když v pěkném úseku potkáte traktor nebo strejdu v klobouku, dáte si to s radostí ještě jednou. Pro průjezdy zatáčkou je nově instalovaný systém XDS, který spolupracuje se systémem kontroly stability ESP a přibrzďuje s citem vnitřní přední kolo. Tím se omezuje nedotáčivost a můžete si na suchu víc dovolit. Na mokru nedoporučuji na systém spoléhat, kolo brzdí méně výrazně, několikrát jsem málem nedotočil i v relativně malé rychlosti. ESP jsem  nevypínal, předokolky ve mně svým chováním v zatáčkách nebudí důvěru, vždycky si nechávám nějakou rezervu. O to víc spoléhám na brzdy před zatáčkou. A ty jsou u RS jedna radost. I ručka je ostrá.

Na blbnutí na strahovském asfaltu jsem zvednul loketní opěrku, abych dosáhl na páku. Zvednutá loketní opěrka trochu překáží, takže jsem hmaty musel taky chvilku nacvičovat. Ale jinak pozice za volantem se ukázala jako velmi vyhovující. Zpočátku mi přišlo, že na sporťáka sedím příliš vysoko a že se budu kývat sem tam. Nic takového se nedělo. Sedačky drží dobře hlavně v bocích a RS se naklání minimálně. Výška se ukázala jako velká výhoda, vidíte díry na silnici dřív než z nízkého sporťáku. Takže jsem za všeobecně havarijního stavu silnic po letošní zimě dokázal přežít test bez zničené pneumatiky. Další radost mi udělala průměrná spotřeba. Ta se pohybovala kolem 7 litrů po Praze, schválně jsem ji kvůli tomu jeden den jen tak šimral. Při vyjížďkách za rychlostními vložkami si vzala kolem 12 litrů. Krátkodobě  vystoupala až na 15, ale zase rychle klesla dolů. RS se dá používat na denní ježdění stejně jako jakákoli jiná Fabia. Přejezdy přes kostky koleje a kanály jsou snesitelné, jen Vás ubezpečí, jak krásně vaše auto drží pohromadě. Fabia RS byl pro mne příjemný zážitek. Základní cena je 499 000,-Kč, a pokud si připlatíte za navigaci pár tisíc, máte hot hatch, kterému nic nechybí.

Ojetá Škoda Fabia RS (2011) je takové vzteklé zvířátko

netcarshow.com

Další články