Testy ojetých aut, recenze nových aut

Test ojeté Škoda Superb 1,8 TSI 4x4 (2012) - na tenhle motor si dejte velký pozor

26.06.2020 Jan Smékal
Foto: Jan Smékal

Komfort 8 / 10

Prostornost 9 / 10

Testovaná motorizace 6 / 10

Kvalita zpracování 8 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce7.50

Uživatelská hodnocení-


Motory 1,8 TSI, původem od Audi, nabídly Superbu slušnou dynamiku a přijatelné provozní náklady. Ovšem pouze do chvíle než tzv. "odešly" rozvody. A ty odcházely tak často, že automobilka nabízela ve své době i pozáruční opravy zdarma v rámci tzv. kulance. Jenže dnes jsou to již osmileté ojetiny a riziko s rozvody je o to vyšší. Tuhle motorizaci proto doporučit nelze, i když ceny takových ojetin jsou relativně příznivé a začínají na částce kolem 250 tisíc korun. Za stejnou cenu lze pořídit i šestiválcový motor 3,6 FSI s výkonem 260 koní. Ano, i tohle je motor náročný na provoz, ale svezení je úplně o něčem jiném.


Auto jsme testovali jako nové v roce 2013 a jako většina motoristických novinářů jsme na něm jen s obtížemi hledali chyby. Problematický motor se stal problematickým až po nájezdu několika desítek tisíc kilometrů a ani motory s novější sadou rozvodů nevydržely večně. jestliže si i přes riziko nákladné opravy tuhle motorizaci vyberete, nakupujte vždy u autorizovaných prodejců nebo velkých autobazarů, které vám poskytnou servisní historii včetně informace, zda rozvody již byly měněny. Auto jsme tenkrát hodnotili velmi kladně a ani jako k osmileté ojetině k němu nemůžeme mít nějaké zásadní výtky. Stále ovšem platí výše uvedené - s motorem 1,8 TSI velmi opatrně. No a jak se nám auto líbilo před osmi lety? Tohle o něm tenkrát napsal náš kolega: 

Foto: Jan SmékalZačneme designem. V redakci se nám více líbí varianta kombi, ale to je věc vkusu. Užitná hodnota sedanu není karoserií sedan nijak zvlášť snížena. Je tomu především díky zajímavému řešení otevírání víka zavazadlového prostoru. Nebo pátých dveří? Dnes už toto řešení nabízí i jiné automobilky, ale Škoda Superb tento způsob, nazvaný jako Twin-door, uvedla do praxe asi jako první. A o co že vlastně jde? Volbou stisku tlačítka lze otevřít zadní část buď jako u klasického sedanu, nebo jako páté dveře liftbacku. Větší kus nábytku tedy klidně odvezete, což u klasického sedanu nelze. Praktické a elegantní zároveň. Interiér je klasika. Perfektní zpracování, kvalitní materiály, ergonomie příkladná. Velkým problémem všech škodovek, a vlastně i Volkswagenů, jsou jejich navigační systémy. Jejich demontáž je totiž dílem cca 30 sekund a tak se stávají velmi oblíbeným terčem zlodějů. V nové Octavii, a také Golfu sedmé generace, je už navigace řešena trochu jinak, což rozhodně chválíme. Největší devizou Superbu je jeho prostornost. Obzvláště na zadních sedadlech nevyjdete z údivu. Místa na nohy je jak v limuzíně a ani při cestě do Paříže a zpět nepocítíte únavu. Dle výbavové verze lze vzadu ovládat například i vyhřívání zadních sedadel.



Foto: Jan SmékalMotor 1,8 TSI s výkonem 118kW je dostatečně silný na to, aby řidiči dovolil i velmi dynamickou jízdu. Pohon 4x4 je samozřejmě „klasický“ Haldex, takže se v podstatě chová jako standardní předokolka, která připne pohon zadní nápravy v okamžiku, kdy přední kola ztrácejí adhezi. S autem se tedy nedá jezdit jako s permanentní  čtyřkolkou od Subaru nebo koncernového Audi (systém quattro v modelu Q3 je ale také Haldex), nicméně na vyjetí neupravené silnice v horském středisku to bohatě stačí. Připojení zadní nápravy je zcela neznatelné a proběhne v řádu milisekund. Náš model byl vybaven manuální šestistupňovou převodovkou, na přání je možné objednat dvouspojkovou sedmistupňovou převodovku DSG. Jízdní vlastnosti jsou příkladné. Pochopitelně, že vzhledem k určení vozu, jeho velikosti i celkové hmotnosti, nelze mluvit o tom, že si se Superbem užijete zábavu na silničkách v okolí Karlštejna. Na to asi zvolíte spíše model Fabia RS. Superb je rodinné/manažerské auto určené pro delší přesuny, kdy posádce nabídne velkorysý prostor, pohodlí a dostatek místa pro jejich zavazadla. Spotřeba se u námi testovaného modelu pohybovala kolem 8l/100km, ale je nutno poznamenat, že minimálně 50% ujetých kilometrů jsme absolvovali jízdou po městě při teplotách kolem 0st Celsia. Cena modelu 1,8TSI s pohonem 4x4 začínala v době testu na částce 706.900,-Kč za výbavovou verzi Active. Verze ve výbavě Exclusive pak přijde na 929.000,-Kč.

Test ojeté Škoda Superb 1,8 TSI 4x4 (2012) - na tenhle motor si dejte velký pozor

Jan Smékal

Další články