Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST SUZUKI VITARA (2015) - BENZÍN VÍTĚZÍ

29.08.2019 Luděk Kortus

V převládajícím trendu turbodieselů v kategorii SUV působí sametový chod benzínového motoru Suzuki Vitara jako balzám na duši. Vitaru jsme jako novou testovali již v roce 2015, ale i dnes se mohou naše tehdejší poznatky hodit. Ojetá Suzuki Vitara je totiž v českých autobazarech docela žádané zboží. 


Na představení nové Suzuki Vitara jsme jezdili v lomu a po silnicích s naftovou jednašestkou. Na následný týdenní test jsme dostali benzínovou 1.6 VVT s pohonem všech kol AllGrip, pětistupňovou manuální převodovkou a výbavou Elegance, v zajímavé kombinaci barvy slonové kosti s černou střechou a příplatkovým paketem Outdoor, jehož hlavním znakem je překrytí předního a zadního nárazníku. Interiér Vitary působí až na sedačky, multimediální systém a hliníkové ozdobné prvky trochu retro. Je to snad kvůli tomu, aby se vše včetně dotykové obrazovky dalo ovládat v rukavicích? Jenže právě něco takového na dnešních silnicích chybí. A kdo opravdu rád řídí a nepotřebuje přetechnizovná SUV, která se stejně zaleknou prvního většího hrbolu, měl by Vitaru zařadit na seznam svých potencionálních parťáků.

Vzhledem k terénním zkouškám, které jsme absolvovali v minulém testu, jsem se těšil, až Vitaru pořádně protáhnu po silnici. Dá se říct, že benzínové Suzuki Vitara má dvě tváře. Jednu nízkootáčkovou a jednu vysokootáčkovou. To u benzínových motorů umožňuje variabilní časování ventilů. Při jízdě po městě, silnicích první třídy a dálnicích (vše podle předpisů) se projevuje nízkootáčková tvář. Vitara má provozní hmotnost 1235 kg, motor je maximálně odlehčený se sníženým třením. Výsledkem je pak reálná spotřeba ve městě 6,5 l/100 km. S tímhle číslem už Suzuki šlape na paty většinovým moderním turbodieselům.

Doporučujeme: Test ojetého SUV Škoda Yeti

Jak napovídají tabulkové hodnoty benzínového motoru, největší točivý moment dostaneme z motoru ve 4400 otáčkách a nejvyšší výkon v 6000 otáčkách. Červené pole otáčkoměru začíná v 6500. Pohybovat se v tomto rozsahu po týdnu dušení motoru do maximálně 3000 chce trochu přenastavit i mozek na sport, nejen přepínač jízdních režimů. Odměnou je libý kultivovaný zvuk motoru a solidní průběžné zrychlení. Na pětku zapomeňte, tu na okreskách vůbec nebudete potřebovat. Řadí se dvojka před prudkou zatáčkou, trojka před mírnou a čtyřka až poté, co trojku na rovince roztáhnete přes 120. Když je víc kroucená silnice tak si hrajete jen s dvojkou a trojkou.

Brzdy nejsou přeposilované, takže pokud chcete opravdu zpomalit, je potřeba hodně zatlačit. Elektronika v režimu Sport zasahuje nenápadně, člověk má pocit, že si nástup ABS nebo mírné přetáčivé smyky kontroluje sám. Preference zadní nápravy při ostrých výjezdech ze zatáček dává pocit jízdy jako s osobákem a dokonce jako s osobákem se zadní hnací nápravou. Je logické, že při tomhle zacházení neplatí žádné tabulky spotřeby. Po dvaceti kilometrech ostré jízdy mi klesl dojezd o 250 kilometrů. Pak se zase vrátil na rozumnou hodnotu, ale pěkná díra v něm zůstala.

Benzínová Vitara je taková napůl utajená hračka. Výkon 88 kW a točivý moment 156 Nm asi neumožňují akcentovat sportovní stránku auta v reklamě. Neřeknou vám, že se bez protestů nechá vytáčet na hranici červeného pole. Benzínová Vitara není trhač asfaltu, ale pokud si chcete zajezdit hezky technicky, pilovat udržování motoru v hranicích vysokého točivého momentu a čisté průjezdy zatáčkami, užijete si hodně zábavy. Když se pak uklidníte, máte z něj skvělé univerzální auto, se kterým můžete jezdit levně. Denně po městě a o víkendech se přesouvat po dálnicích, silnicích první třídy, okreskách, polních cestách až na louky s mokrou trávou nebo pokryté sněhem.


TEST SUZUKI VITARA (2015) - BENZÍN VÍTĚZÍ

Další články