Testy ojetých aut, recenze nových aut

Testujeme ojetý Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI Motion (2008)

27.01.2020 Jiří Soukup

Komfort 9 / 10

Prostornost 9 / 10

Testovaná motorizace 9 / 10

Kvalita zpracování 9 / 10

Ceny oprav 7 / 10

Ceny ojetin na trhu 7 / 10


Hodnocení redakce8.33

Uživatelská hodnocení-


Ve své kategorii je Volkswagen Passat jedním z nejprodávanějších vozů na světě. Velký úspěch slaví i u nás a v autobazarech jde o velmi oblíbený model. Především pak ve verzi kombi s motorem 2,0 TDI. Evropské automobilky nabízejí u každého typu vždycky hodně vzájemně kombinovatelných variant. U passatu konkrétně to je deset motorů, sedm stupňů výbavy a k tomu ještě možnost volby mezi několika převodovkami v závislosti na užitém motoru. Dvě základní verze karoserie jsou sedan (tady poněkud nepatřičně pojmenovaný jako Limuzína) a kombi. Druhý případ jsme měli možnost vyzkoušet.


Účel a kvalita

To jsou dva hlavní důvody, proč je passat tak oblíbený. Typické německé vlastnosti se tu sešly ve vrchovaté míře. Stupeň výbavy s označením Business je sice jen třetí nejnižší z té sedmistupňové škály, ale moc toho neschází. Sedadlo řidiče se posouvá ručně, ale opěradlo sklápí elektromotor. Klimatizace funguje dvouzonově, všechna okna se samozřejmě pouštějí rovněž elektricky.



Příplatkový víceúčelový volant nabízí řadu tlačítek, takže počáteční orientace zejména v menu palubního počítače je obtížnější. Po chvíli však přejde systém řidiči do krve. Polohu volantu můžeme ovlivnit v obou osách, v případě nastavení co nejníž ale horní okraj věnce zakrývá pohled na důležité části stupnic budíků. Místa je uvnitř na rozdávání, žádný z cestujících rozhodně netrpí. K dispozici jsme měli vůz přestavěný na kategorii N1, tedy lehký užitkový automobil. V praxi to znamená pevnou mřížku oddělující prostor pro cestující a náklad, převahu užitečného zatížení ve prospěch nákladu a zatmavení oken u nákladního prostoru. Odměnou je možnost firem uplatnit při nákupu odpočet DPH.

Mříž – byť posuvná - samozřejmě znamená podstatné omezení, se kterým lze využít jinak velký vnitřní prostor. Konstruktéři přepážky se snažili alespoň trochu zmírnit následky středním odklápěcím otvorem, který navazuje na stejný ve středu zadního opěradla. Lyže tak protáhnete, ale kola se dovnitř nevejdou. Kdo ale nebude odečítat DPH, může mříž z ojetého vozu odstranit.

Těsně na hraně

Řeč je o charakteristice pérování a tlumení. U německých aut jsme zvyklí spíš na tvrdší nastavení, vozy takové velikosti se ale běžně přiklánějí víc k měkčímu. Passat je takovým kompromisem, který neurazí. Je trochu tvrdší než například srovnatelný Ford Mondeo Kombi, ale daleko měkčí ve srovnání třeba s menší octavií. Výtluky ve vozovce, koleje, retardéry v ulicích a další překážky jsou uvnitř vozu citelné víc než v některých francouzských vozidlech, kompenzací jsou jistější jízdní vlastnosti, větší odolnost naklánění v zatáčkách a velmi jistý pocit za volantem.

K jistotě hodně přispívá také pohon všech kol. Tradičně Haldex spojkou se v případě prokluzu připojují i kola zadní nápravy a vůz rázem získává nenahraditelné vlastnosti čtyřkolky. Ty se uplatňují hlavně na sněhu a ledu, vodě i třeba posypaných zatáčkách pískem. Ve všech takových situacích přispěchá zadní náprava pomoc, méně zkušený řidič takový spásný okamžik ani nepostřehne. 

Na motor se musí od lesa

Dvoulitrový TDI s filtrem pevných částic je osvědčený agregát, výkonný a spolehlivý V testovaném voze ho doplnila šestistupňová přímo řazená převodovka a právě toto spojení přináší jistá úskalí. Segment využití optima křivek výkonu i točivého momentu je poměrně úzký a řadicí páka tak přichází ke slovu velmi často. Po městě se prakticky na šestku jezdit nedá, ale občas je jí třeba ulevit i při jízdě po dálnici. Pokud jsme tu nuceni snížit rychlost a chceme opět akcelerovat, musíme na pětku nebo dokonce čtyřku.

Na rozdíl od jiných dieselů nesmějí klesnout otáčky pod tisíc. Někdy se stačí spodní hranici jen přiblížit a motor tvrdě zhasne, vůz sebou škubne a stojí. S tím je třeba počítat při rozjíždění a raději sešlápnout pedál plynu víc, podobně bedlivě musíme střežit otáčky i při parkování a pomalém pojíždění ve městě. Vlastnost je to velmi nepříjemná a dokud se s ní nevyrovnáte, vysloužíte si občas posupné pohledy okolních řidičů, které jinak patří jen začátečníkům, jimž zhasíná motor v těch nejnevhodnějších okamžicích.

Výhodou Volkswagenu Passat je, že nabízí hodně širokou paletu příplatkové výbavy a zájemce si tak může se stavit auto téměř po detailech. I to je možná jeden z důvodů, proč je automobil s názvem horkého větru od rovníku, tak oblíbený.

Testujeme ojetý Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI Motion (2008)

Další články