Testy ojetých aut, recenze nových aut

PRVNÍ TEST ŠKODA SCALA, ANEB "SIMPLY SURPRISING"...

01.04.2019 Redakce

Do chorvatského Splitu jsme vyrazili na první jízdní testy modelu ŠKODA SCALA. Automobilka sice auto představila již na konci loňského roku v izraelském Tel Avivu a následně pak v březnu na autosalonu v Ženevě, nicméně až na dnešek, tedy na „apríla“, pozvala novináře na mezinárodní dynamickou prezentaci. Žádný aprílový žertík se však  nekonal, počasí nám přálo  a tak jsme si jízdy po dalmátském pobřeží docela užili.


ŠKODA SCALA by měla v portfoliu automobilky nahradit model Rapid, ale není to tak docela pravda. Je to totiž úplně nový model, který  je mnohem vyspělejší a modernější než byl původní Rapid. I proto osloví, dle našeho názoru, spíše zákazníky Octavie než Rapidu, který byl přeci jen zaměřen spíše na racionálně uvažující klientelu. SCALA má oproti Rapidu eleganci a švih, je to taková současná škodovácká „stylovka“. Design je totiž to, co vás na autě upoutá na první pohled. Automobilka podle svých slov už nechce poutat pouze sloganem „Simply clever“, ale také „Simply surprising“, tedy „Jednoduše překvapující.“ A SCALA překvapující skutečně je. Nejen co se designu a technologií týče, ale také tím, jak dopělé a vybavené auto klient dostane i když si pořídí „pouze“ základní verzi, no a potom také různými překvapeními, jako třeba integrovanou nálevkou nádržky ostřikovačů.

Již nejnižší výbava Ambition je skvěle vybavena. Nabídne třeba LED přední a zadní světla, infotaiment Swing 6,5“ s Bluetooth, tempomat, Lane Assist, Front Assist, klimatizaci, elektrické ovládání předních oken, boční airbagy, přední mlhovky nebo třeba Maxi dot. Jde zkrátka o kompletně vybavené auto, kterému běžný řidič dopřeje možná navíc matalízu nebo větší kola. To vše za cenu 394.900,-Kč s motorizcí 1,0 TSI o výkonu 85 kW. V případě naftového motoru 1,6 TDI o stejném výkonu pak zákazník zaplatí 434.900,-Kč. V průběhu roku, nejspíše kolem letních prázdnin, by pak do prodeje měla přijít slabší verze tříválcového TSI, která bude disponovat výkonem 70kW a cenou 369.900,-Kč.

Ve výbavě Style pak má zákazník možnost výběru z dalších dvou motorizací. A to 1,5 TSI/85 kW s automatickou převodovkou a 1,6 TDI, taktéž s automatem. Vždy se jedná o sedmistupňové ústrojí DSG. V tomto výbavovém stupni dostane klient navíc třeba automatickou klimatizaci, vyhřívání předních sedadel nebo například 17“ kola. V rámci paketů a doplňkové výbavy pak lze objednat třeba virtuální kokpit, elektrické ovládání víka kufru, navigaci nebo parkovací kamery a bezklíčové odemykání. Plně vybavená ŠKODA SCALA se pak ale cenově může vyšplhat i nad 700 tisíc korun.

My jsme k testu dostali verzi 1,0 TSI s motorem o výkonu 85kW. V okolí chorvatského Splitu jsme s autem najeli přibližně 200 kilometrů, takže na nějaké detailnější hodnocení je potřeba počkat až na standardní redakční test. Nicméně už teď můžeme říci, že testovaný motor dává autu poměrně slušnou dynamiku, která není vykoupena vysokou spotřebou. Subjektivně byla dynamika motoru tak vrazná, že jsme chvilkami přemýšleli jestli není motor nějak "nachipovaný". Po horských silničkách v okolí Splitu totiž se Scalou docela slušně cvičil. Ostatně stejný motor jsme testovali v mnohem těžším modelu ŠKODA Karoq, kde nás motor hodně příjemně překvapil. V porovnání s motorem 1,5 TSI jsme dokonce u Karoqu měli pocit, že je litrový tříválec trochu svižnější a ochotnější auto rozpohybovat. A obavy ze spotřeby nejsou na místě. Kdo s autem ročně nenajede více než 25 tisíc kilometrů, nemusí se bát, že by na provozu benzínové Scaly nějak prodělával. My jsme docílili sotřeby 7,2l/100km Auto bylo ale úlně surové a náš stl jízdy měl k poklidnému cestování opravdu hodně daleko.

TEST ŠKODA KAROQ 1,0 TSI 85kW

Interiér modelu SCALA vypadá velmi hodnotně a oproti Rapidu je znát posun směrem výš. Líbila se nám pohodlná sedadla s širokou možností nastavení a prostor pro cestující na zadních sedadlech. Jen opěradlo spolujezdce se nastavuje vahou těla, a to by v autě za půl milionu opravdu být už nemuselo Ve čtyřech bychom se však vůbec nerozpakovali vyrazit ze Splitu zpět do Prahy po vlastní ose. Skvěle fungovalo zrcadleni chytrého telefonu, takže s navigováním nebyl žádný problém. Líbil se nám i virtuální kokpit, i když je to ta jednodušší varianta. Zavazadlový prostor není samozřejmě na stěhování ledničky, nicméně pro běžné cestování rodiny na chalupu nebo dovolenou bohatě postačí. Ale pozor, kdo chce vozit za autem přívěsný vozík, musí si nechat namontovat tažné zařízení již ve výrobě.

ŠKODA SCALA by se měla do prodejen dostat 24. dubna a ještě v průběhu letošního roku by mělo být agregátové portfolio rozšířeno o variantu na CNG s výkonem 66kW a 145 Nm. Automobilka předpokládá, že právě o variantu CNG bude mezi zákazníky, a to i fleetovými, poměrně značný zájem. Je zřejmé, že to je kompletně nové auto, které má s Rapidem společné máloco. A to se týká i ceny. Automobilka však reistruje k dnešnímu dni (1.4. 2019) již více než 4.000 objednávek a tak se zdá, že SCALA neude mít o klienty nouzi. Přejme jí to...

Detailnější informace a dojmy z modelu ŠKODA SCALA přineseme již brzy v redakčním testu.

Konfigurátor modelu a cena ŠKODA SCALA

 

ZÁKLADNÍ CENY ŠKODA SCALA

MOTORIZACE

AMBITION

STYLE

1,0 TSI/85 kW

394.900,-

449.900,-

1,5 TSI/110 kW ACT AP

x

524.900,-

1,6 TDI/85 kW(1)

434.900,-

489.900,-

1,6 TDI/85 kW AP(1)

x

529.900,-

 

(1) Motor využívá ke splnění limitů emisního předpisu EU 6 systém SCR (Selective Catalytic Reduction), který prostřednictvím dodatečného vstřikování AdBlue® snižuje emise oxidů dusíku NOx. Toto aditivum je nutné během provozu vozu doplňovat.


PRVNÍ TEST ŠKODA SCALA, ANEB "SIMPLY SURPRISING"...

Další články