Testy ojetých aut, recenze nových aut

ŠKODA KAMIQ - EXKLUZIVNÍ PŘEDSTAVENÍ JEŠTĚ PŘED ŽENEVOU

26.02.2019 Redakce

ŠKODAKamiq má sice světovou premiéru až příští týden v Ženevě, automobilka však již dnes ukázala, jak bude auto vypadat. Jak se dalo očekávat, s modelem Kamiq určeného pro čínský trh, nemá pranic společného. 


Slovo KAMIQ pochází z jazyka Inuitů, obývajících sever Kanady a Grónsko. Popisuje stav, kdy něco přirozeně „padne jako ulité“ za všech okolností. Proč "markeťáci" z automobilky sahají k názvům nových SUV modelů zrovna do indiánského jazyka obyvatel Aljašky a Grónska netuším, je ale pravdou, že Kamiq by moderní městské rodině skutečně mohl "padnout jako ulitý". A to především designem a moderními technologiemi, které bude sdílet třeba s novou Scalou a v budoucnu i s dalšími modely značky. Jde například o nově pojatý displej informačního systému, který bude "trčet" do prostoru, tak jako to vidíme v současnosti již u mnohých jiných značek. Rozhodně to prospěje ergonomii s uživatelskémi komfortu při sledování/zadávání dat.

Nová přední světla evokuji vzpomínku na designový prvek značky Citroen a až reakce zákazníků ukáže, zda tento krok vede tím správným směrem. Se světly souvisí i tzv. dynamické směrovky, které bude mít Kamiq jako vůbec první škodovka vepředu i vzadu (Scala je má pouze vzadu). Pro někoho bude možná zklamáním interiér, který je v podstatě totožný s tím, který najdeme ve Scale. Není špatný ani ošklivý, ale možná to chtělo se trochu designově odvázat. Kamiq má totiž tak trochu plnit i funkci jakési škodovácké stylovky a mířit na mladší klientelu, která by asi trochu toho "odvazu" uvítala.

KODA KAMIQ představuje další velký krok v úspěšné SUV ofenzívě značky ŠKODA. A jeho příchod má dokonalé načasování. „V loňském roce bylo každé třetí auto prodané v Evropě SUV. Největší růst byl připsán právě těm malým SUV, jejichž prodeje vzrostly o 29 % na 2 000 000 vozů. Proto jsme vyvinuli kompletně nový vůz - další milník v našem příběhu o SUV,“ zahájil premiéru předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. KAMIQ je důležitou součástí modelové ofenzívy značky ŠKODA, která je nyní v plném proudu. „Do konce roku 2022 představíme více než 30 nových modelů. Naším cílem je zvýšit prodeje z dnešních 1 250 000 vozů na 2 miliony vozů ročně do poloviny či konce příštího desetiletí,“ prohlásil dále Maier.


KAMIQ je pro mne velmi speciální. Je to první projekt, na němž jsem pro značku ŠKODA začal pracovat,“ přiznal Oliver Stefani, šéfdesignér společnosti ŠKODA AUTO. „Jak je pro modely ŠKODA typické, má velmi výrazná a osobitá světla. Mimořádně štíhlá a elegantní. Přitom ale vůz na silnici působí širokým a silným dojmem. Výrazným prvkem je i dynamicky klesající linie střechy. Myslím, že jsme splnili vše, co jsme našim fanouškům slíbili loňským konceptem ŠKODA VISION X,“ dodal Stefani.

Široká maska chladiče s dvojitými lamelami, robustní přední spoiler a typický tvar kapoty motoru dodávají vozu mohutný vzhled. Zadní difuzor zase zdůrazňuje velkorysou světlou výšku, která je o 37 mm vyšší než u příbuzného kompaktního modelu ŠKODA SCALA. Disky mohou mít rozměr 16 až 18 palců. Současně má KAMIQ o 117 mm kratší převisy a lepší nájezdové úhly. Pro dobrodruhy je k dispozici ochrana podvozku, pro akčně založené řidiče zase pevnější sportovní podvozek, který je snížený o 10 milimetrů a umožňuje přepínat mezi dvěma úrovněmi tuhosti tlumičů.

"Na první pohled je to ŠKODA, ale současně je velmi odlišná. Naším úkolem bylo vytvořit jiný druh SUV než doposud,“ řekl novinářům Christian Strube, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO odpovědný za oblast technického vývoje. Klasické přednosti vozů SUV, jakými jsou zvýšená světlá výška nebo pohodlná pozice za volantem, spojuje KAMIQ s agilitou kompaktního auta.

Navzdory skutečně kompaktním rozměrům (délka 4 241 mm, šířka 1 793 mm, výška 1 531 mm) nabízí nejdelší vnitřní prostor ve své třídě. Prostor před koleny cestujících vzadu činí 73 mm, pro zavazadla je k dispozici objem 400 až 1 395 litrů. Sklopné opěradlo spolujezdce umožňuje převážet i předměty o délce téměř 2,5 metru. Uvnitř navíc najdou cestující dvě desítky Simply Clever řešení – nechybí deštník ve dveřích řidiče, v rámci segmentu je unikátem výsuvná ochrana hran dveří, vůz lze vybavit výklopným tažným zařízením a elektricky ovládané páté dveře je možné zavřít pouhým přitlačením.

Využití nové technické platformy umožnilo vybavit KAMIQ množstvím technologií z vyšších segmentů. K dispozici je nejen vyhřívání předních sedadel, ale i těch zadních, volantu nebo čelního skla. Vzdušnému interiéru dominuje volitelný virtuální kokpit s pěti režimy zobrazení a displejem o průměru až 10,25 palce. Samostatný displej s úhlopříčkou 9,2 palce je umístěný v zorném poli řidiče. Charakteristická linie kolem něj kopíruje tvar kapoty a vytváří ergonomickou opěrku pro ruku ovládající dotykovou obrazovku.

Již v základní výbavě najdou zákazníci systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a funkci nouzové brzdy s prediktivní ochranou chodců. V nabídce nechybí ani adaptivní tempomat, asistent změny jízdního pruhu (Side Assist), parkovací asistent schopný automaticky zaparkovat i vyparkovat z podélných a příčných parkovacích míst, případně ovládání infotainmentu hlasem a gesty. „KAMIQ nabízí zcela novou generaci infotainment systémů. Je vždy online a díky aplikacím nabízí nejmodernější online služby ŠKODA Connect. Skvěle se tak hodí k mladším zákazníkům segmentu městských SUV, kteří jsou neustále online,“ upozornil Strube.

Nabídka zahrnuje benzínové motory 1.0 TSI (95 a 115 koní) a 1.5 TSI (150 koní), naftový motor 1.6 TDI (115 koní) a také ekologickou variantu v podobě moderní verze motoru 1.0 G-TEC (90 koní). Všechny motory, které vůz ŠKODA KAMIQ nabízí, mají přímé vstřikování, jsou vybaveny turbodmychadlem, rekuperací brzdné energie a Start-Stop systémem. Samozřejmě splňují emisní normu Euro 6d-TEMP.

 

 

 


ŠKODA KAMIQ - EXKLUZIVNÍ PŘEDSTAVENÍ JEŠTĚ PŘED ŽENEVOU

Další články