Testy ojetých aut, recenze nových aut

VÍTE JAK FUNGUJÍ LED MATRIX SVĚTLOMETY?

08.07.2019 Redakce

Nová ŠKODA SUPERB má LED Matrix přední světlomety. Jde o novou technologii doposud dodávanou pouze do vozidel prémiové třídy. Jde jenom o módní prvek nebo se skutečně jedná a výrazný posun v kvalitě osvětlení vozovky? Na otázky ohledně LED Matrix technologie odpovídá Vratislav Kratochvíl, koordinátor předního osvětlení vozu


Kratochvil
Co všechno tyto světlomety umí?
Matrixová technologie ve své podstatě nabízí používání dálkové funkce světlometu i v případech, kdy proti vozidlu anebo před ním jede jiné vozidlo, aniž by došlo k jejich oslnění.

Jaká je jejich hlavní výhoda oproti dřívějším světlometům?
Matrixové světlomety jsou technologickým upgradem MDF technologie, kterou známe u současného modelu ŠKODA SUPERB. Výhoda oproti současné MDF technologii s xenonovou výbojkou spočívá v tom, že světelný kužel dálkové funkce je složen z několika menších segmentů, které lze zapínat a vypínat dle potřeby a to v reálném čase. Systém tím umožňuje vypínat pouze ty části světelného kužele, které by mohly oslňovat ostatní účastníky silničního provozu. Ostatní segmenty jsou i nadále zapnuty a osvětlují vozovku. Systém dokáže rozpoznat i několik objektů zároveň. Toto předchozí MDF systém neumožňoval. Ten pouze pomocí clony ořízl světelný kužel v celé jeho šíři.

ŠKODA SUPERB SCOUT

Jaké jsou výhody pro řidiče?
Nejvýznamnější výhodou tzv. matrixové technologie světel je, že systém automaticky reaguje na situaci v provozu a vypíná pouze některé segmenty světleného kužele. Ostatní segmenty jsou dále zapnuty a osvětlují vozovku. Řidič se tak cítí mnohem bezpečněji.

Dají se jednoduše popsat základní části světlometu?
Hlavním srdcem světlometu je bi-funkční LED modul, který je zdrojem potkávací a dálkové funkce. Vedle modulu jsou tři reflektory, které vytvářejí část dálkové funkce a zvyšují její výkonnost. Kromě hlavních funkcí má světlomet i funkce signální, tj. denní světlo, poziční světlo a ukazatel směru. Tyto tři funkce jsou realizovány precizní světlovodičovou technologií a dávají vozu charakteristický vzhled jak v denním, tak i v nočním režimu. Součástí poziční funkce jsou i prosvětlené jehlice, které vytvářejí animační efekt při odemykání a zamykání vozu.

Matrixové světlomety ŠKODA SUPERB

S čím vším jsou světlomety v autě propojeny?
Aby matrixová technologie mohla fungovat, potřebují světlomety získávat vstupy prostřednictvím kamery umístěné za čelním sklem. Signály jsou dále zpracovávány řídícími jednotkami, které dle složitého algoritmu zasílají povely do světlometu. Kromě čelní kamery reaguje systém i na informace z mapových dat navigace. Proto se například dálková světla automaticky rozsvítí až tehdy, jakmile vozidlo vyjede z obce.

Kolik lidí a jak dlouho pracovalo na vývoji, testování a implementaci Matrix světlometů do nové generace modelu SUPERB?
Vývoj předních světlometů je společná práce týmu cca 20 lidí. Tým je složen z vývojových inženýrů, optiků, vyhlazovačů (tvorba povrchových dat), designérů, elektroniků, zkušebních techniků, atd. Vývoj trvá zhruba čtyři roky, přičemž převážná doba vývoje je zaměřena na hledání a ověřování technického konceptu.

skoda-laurin-klement-front-view

Jaké další plány má ŠKODA AUTO s Matrix světlomety?
Matrixová technologie je rozhodně aktuální trend v osvětlení automobilů, který přináší celou řadu benefitů. Proto s ní aktuálně počítáme i pro další projekty ŠKODA AUTO. Matrixová technologie se i nadále vyvíjí a zdokonaluje, proto se nám otevírají další možnosti jejího použití. Našim cílem je pro naše zákazníky přinášet nejnovější dostupné technologie a zaručit tím maximální možný komfort a bezpečí při nočních jízdách.


Další články