Testy ojetých aut, recenze nových aut

ČERNÁ MAGIE Z GUMY, ANEB, CO NEUBRZDÍŠ - NEUKECÁŠ...

17.04.2019 Redakce

„Co neubrzdíš, to neukecáš,” říká Ladislav Havlíček z oddělení vývoje podvozku ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi, který má na starosti vývoj nových pneumatik. Podle něj to není jen rčení rozšířené mezi lidmi, ale pravda týkající se jedné z mnoha vlastností požadovaných od pneumatik. Tyhle černé obruče z gumy jsou totiž mnohem důležitější, než si řada řidičů připouští.


PADESÁT ODSTÍNŮ ČERNÉ

Právě pneumatiky jsou styčným bodem mezi autem a silnicí a jako takové rozhodují, zda do cíle dojedete včas a bez nehody, nebo skončíte někde ve stráni. Pneumatiky za posledních dvacet let prošly rozsáhlým vývojem a pokrokem k němuž přispívají odborníci z Mladé Boleslavi, kteří společně s jednotlivými dodavateli vyvíjejí nové pneumatiky.

Pro experty ze ŠKODA AUTO není pneumatika monolit, ale složitý díl s komplexní vnitřní konstrukcí, která se skládá ze spousty vrstev tvořených velkou škálou navzájem provázaných materiálů. „Lidé si myslí, že je to prášek, který se nasype do formy a upeče, ale není to tak. I bábovku můžete zkazit, když nezachováte správný postup,” říká Ladislav Havlíček. A zatímco na bábovku potřebujete jen jednu směs, pneumatika má směsí až dvanáct. Kromě gumy jsou zde i textilní a ocelová zesílení nebo ocelové patky.

SPOLUPRÁCE S DODAVATELI

Pneumatiky sice pro vozy ŠKODA dodávají výrobci z více zemí, ale ve všech případech mají poslední slovo odborníci z Mladé Boleslavi. Každý typ pneumatiky se dlouhodobě zkouší, proměřuje, posuzuje a testuje se v České republice na běžných silnicích, na testovacích polygonech VW a u všech renomovaných firem, jako jsou Continental, Goodyear, Michelin, Bridgestone. Pneumatiky se musí prověřit a ty určené pro sportovní verze vozů čeká známý okruh Nürburgring.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST LETNÍCH PNEUMATIK

Jenom na suchu se hodnotí kolem dvanácti parametrů. Stabilita jízdy, boční vedení, akustický komfort, mokrý handling... to nejsou názvy punkových kapel, ale vlastnosti pneumatik, které patří k důležitým. Sleduje se odolnost vůči aquaplaningu, tedy schopnost vytlačit vodu nacházející se pod kolem, i celková ovladatelnost za mokra. Během testů se zjišťuje, jak komfortně se na pneumatice jezdí, ale také kdy se s ní dostanete na hranu. V tu chvíli bude hodně rozhodující, zda vám pneumatika pomůže a stabilizuje auto, nebo vám naopak zkomplikuje život tím, že půjde do velkého skluzu a na konci vás ještě kopne. Na zřeteli jsou samozřejmě kritéria, která zajímají každého zákazníka – tedy hlučnost a životnost. Ve ŠKODA AUTO testují pneumatiky nejen pro Evropu, ale také pro Čínu a Indii, kde se počítá s tím, že méně kvalitní vozovky dají pneumatikám víc zabrat.

Odborníci ŠKODA AUTO platí mezi výrobci pneumatik za pedanty. Nezřídka dojde až k osmi kolečkům připomínek, než jdou pneumatiky do výroby podle představ vývojářů. Každý vůz ŠKODA OCTAVIA, FABIA, SUPERB, KODIAQ, KAROQ a SCALA se tak k dealerům dodává s pneumatikami vytvořenými vždy speciálně pro každou modelovou řadu. „Zákazník si s naším autem koupí vždy pneumatiky, které jsou s ním dokonale spasovány,” říká Dušan Petrovický ze ŠKODA AUTO.

KOUZLENÍ S KŘEHKOU PAVUČINOU

V Mladé Boleslavi tvrdí, že pneumatika je kus černé magie. Po pneumatice se toho chce hrozně moc: aby nebyla hlučná, aby dobře odvalovala, aby fungovala na suchu, aby brzdila na mokru, aby měla optimální vlastnosti za různých teplot, aby měla boční vedení nebo aby měla dobrou trakci, tedy aby účinně přenášela výkon motoru na vozovku a neprokluzovala. Jde o soubor požadavků, které však leží často proti sobě.

„Obrazně si to můžete představit jako pavučinu, kdy jednotlivé vlastnosti pneumatiky leží navzájem propojené ve všech jejích vrcholech. Jakmile za jeden z vrcholů zatáhnete, nevyhnutelně tím ovlivníte i ostatní vlastnosti. Když například zlepšíte valivý odpor, tím samým krokem zhoršíte brzdnou dráhu nebo trakci na mokru” říká Jan Ševčík ze ŠKODA AUTO. Firmy se snaží vyvíjet nové materiály se všeobecně lepšími vlastnostmi, ale je to běh na dlouhou trať za využití div ne kosmických technologií.

Při výběru pneumatiky si musíte ohlídat několik důležitých parametrů, aby gumy seděly právě na vaše auto. Proto je na každé pneumatice nalepený informační štítek se všemi důležitými informacemi. 

CO JEDNOTLIVÁ ČÍSLA A PÍSMENA ZNAMENAJÍ?

205 - šířka pneumatiky v milimetrech [mm] od bočnice k bočnici – v tomto případě 205 mm
50 - profil pneumatiky. Jedná se o poměr výšky pneumatiky k její šířce v procentech [%] – v tomto případě se jedná o 50 % z 205 mm, tedy 102,5 mm
R - označení konstrukce pneumatiky – v tomto případě se jedná o RADIÁLNÍ pneumatiku - tento pojem označuje postup skladby jednotlivých vrstev (tzv. kordových tkanin) pneumatiky, které jsou vždy uloženy kolmo na směr pohybu pneumatiky
17 - průměr ráfku v palcích ["]
XL - označení zesílené konstrukce pneumatiky - v tomto případě se jedná o Extra Load (Extra zatížení)
93 - nosnostní index pneumatiky, který vyjadřuje maximální povolené zatížení pneumatiky v kilogramech [kg] – v tomto případě se jedná o 650 kg
H - rychlostní index pneumatiky vyjadřuje maximální možnou rychlost vozidla [km/h], pro jakou je pneumatika vyrobena – v tomto případě se jedná o 210 km/h
FR - ochrana ráfku před poškozením při najetí k obrubníku


ČERNÁ MAGIE Z GUMY, ANEB, CO NEUBRZDÍŠ - NEUKECÁŠ...

Další články