Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETINY – ALFA ROMEO 156

07.01.2019 Redakce

Komfort-

Prostornost-

Testovaná motorizace-

Kvalita zpracování-

Ceny oprav-

Ceny ojetin na trhu-


Hodnocení redakce-

Uživatelská hodnocení-

Pěkné holce, za kterou se každý otočí, nějaké ty chyby odpustíte. To platí i pro model Alfa Romeo 156. Má svoje neduchy, ale je to prostě Alfa. Krásný design a živé motory dělají z této ojetiny docela zajímavé zboží pro znalce.


Italská automobilka Alfa Romeo uvedla model 156 už v roce 1997. Díky opravdu nadčasovému designu karoserie ale nedělá tento vůz ostudu majitelům ani dnes. Jen ta spolehlivost není zrovna vzorná. Nic na tom nezměnila ani modernizace provedená v roce 1999. Následující rok rozšířilo nabídku pohledné kombi Sportwagon, které mnoho motoristů řadí mezi vůbec nejhezčí kombíky. Nutno říci, že právem. Zavazadelníkem o objemu pouhých 360 litrů ale rozhodně díru do světa neudělá. I sedan nabídne o 20 litrů více! O konkurentech nemluvě. Další modernizací prošel model v roce 2002. Ve výrobě vydržel do roku 2005, kdy jej nahradila Alfa Romeo 159. „Stopadesátšestka“ vyjela také ve sportovně laděném provedení GTA. To má pod kapotou vyhlášený zážehový šestiválec Alfa Romeo 3.2 V6 o výkonu 184 kW. Tento motor se zapsal do automobilové historie nejen výborným výkonem, ale i naprosto úchvatným zvukem. Původ má v neméně povedené „vé-šestce“ o objemu tři litry, která se montovala například do modelu 166. 

Pohonné jednotky v praxi

Pokud jde o další nabízené motory, musíme v této souvislosti zmínit zavedení emisní normy Euro 3, jež v roce 1999 temperament zážehových agregátů trochu zkrotila. Jednotky Twin Spark navíc trpí nadměrnou spotřebou oleje a proto vyžadují častou kontrolu. Kromě toho olej musí být opravdu kvalitní, jinak dochází k poškození motoru. Za nejspolehlivější benzinové agregáty platí osmnáctistovka a dvoulitr JTS. Dobře je na tom také šestiválec ve verzi GTA. Turbodiesely častěji zlobí váhy vzduchu, vstřikovače i turbodmychadla. Za lepší z dieselů jsou považovány čtyřválce 1.9 JTD. Výkonu mají dostatek (77, 81 a 85 kW) a spokojí se s nižší spotřebou než pětiválec 2.4 JTD/100 či 103 kW (přesto není na diesel nijak úchvatná). Navíc u vozidel po nehodě bývá pětiválec poškozen. Snadno zde totiž následkem nárazu dojde k ohnutí klikové hřídele. 

Na silnici

Přestože „stopadesátšestku“ pořídíte za opravdu zajímavou cenu, na pohled tak vůbec nevypadá. Stejně jako exteriér je vyvedený také interiér, který přivítá posádku designově originální a zdařilou palubní deskou. Nechybí pohodlná sedadla poskytující vynikající oporu tělu a najdete zde i dostatek prostoru. Tedy pro posádku, o situaci se zavazadelníkem jsme se již zmínili. Tuhý podvozek odvádí skvělou práci v zatáčkách, kde auto sedí jako přikované. Na druhou stranu na rozbité vozovce žádný komfort nečekejte. Klad představuje přesné řízení, druhou stranou mince jsou však brzdy, které se při intenzivním používání unaví a vadnou vlivem přehřátí. 

Časté problémy

U motorů si dejte pozor na interval výměny rozvodů. Řemeny zde rády praskají, proto se doporučuje měnit raději o 10 000 kilometrů dříve, než udávají pokyny výrobce. Pozor také na zapalovací svíčky. Motory Twin Spark (mají dvě na každý válec) jsou na ně velmi citlivé, a tak se doporučuje montovat jen originální. Nevhodné nebo vadné svíčky prozradí nepravidelný běh pohonné jednotky. Avšak pokud agregát klepe, jedná se o problém se zakarbonováním. Známé jsou potíže s elektronikou, zlobí dobíjení, objevují se vůle na přední i zadní nápravě. Vpředu je přitom třeba měnit jak horní, tak spodní ramena. Výjimkou nejsou ani zvlněné brzdové kotouče. Alfa Romeo dostávala z počátku výhradně neventilované, což vede k jejich přehřívání a následnému brzkému vlnění. Naštěstí je lze nahradit lepšími ventilovanými z druhovýroby. Velkou slabinu představují drahé poloosy. Jejich stav před koupí určitě dobře prověřte. Pomůže klasické kroužení na jednu a pak druhou stranu s koly v plném rejdu. Při přidání plynu se od poloos nesmí ozývat typické cvakání.

 

LÍBILO:

  • stále atraktivní design
  • výborné sedačky
  • dobré jízdní vlastnosti
  • mnoho ojetin na trhu

 

NELÍBILO:

  • vyšší poruchovost
  • mizerná pověst značky
  • přehřívání brzd a pokles jejich účinku
  • malý zavazadelník kombi

TEST OJETINY – ALFA ROMEO 156

Další články