Test ojetiny - Fiat Punto byl důstojným nástupcem UNA


Pamatujete scénku z Troškovy trilogie Slunce, seno…? „Paní inženýrka, to je něco. Auto má z tuzexu, peněz jako šlupek…“ A pamatujete, co to bylo za auto? Fiat Uno. Fenomén osmdesátých let, který byl v roce 1993 nahrazeno modelem Punto. A nástupce to byl důstojný.


Punto na trhu nahradilo doslova legendární model Uno, který trhal prodejní rekordy řadu let po celé Evropě. Skvěle se vůz prodával i v Jižní Americe, kde se také vyráběl (výrobních závodů bylo však více, v různých částech světa). První generace Fiatu Punto tento fenomenální úspěch sice nevyrovnala, ale starý kontinent dokázala zaplavit. Malý fiat se zase stal prodejním šlágrem a tak nepřekvapí, že i dnes, roky po ukončení výroby není výjimkou na prodejních plochách bazarů nebo snad v automobilové inzerci. Cenově se přitom řadí k levným ojetinám. Punto bylo představeno v roce 1993, ve tří a pětidveřové karoserii typu hatchback. Následující rok přišla na trh verze GT s přeplňovanou zážehovou čtrnáctistovkou o výkonu 96 kW a také kabriolet (dle výbavy elektrická či manuálně ovládaná plátěná střecha), který dnes patří k nejlevnějším vozům tohoto typu. Modernizací prošla modelová řada v roce 1997 a v nabídce italské automobily vydržela až do roku 1999, kdy ji nahradila druhá generace Punta. 


Auto pro frajírky a drahé povinné ručení. Ojeté kombi BMW 3 Touring (E91) je poslední klasický "bavorák"
Ojetá Honda CR-V je levná a kvalitní ojetina. Do dnešní doby jako dělaná
Ojetý citroen C1 – Mrňous z Kolína překvapí dobrou kvalitou


Pohonné jednotky v praxi

Do modernizace nabízený atmosférický diesel 1.7 D/42 kW rozhodně nelze doporučit. Je líný a nespolehlivý. Málo výkonu má také základní zážehový agregát 1.1/40 kW. Osmiventilová dvanáctistovka pracující se 44 kilowatty je znatelně snaživější, o silnější dvanáctistovce nemluvě. Zcela ideální je ale motor 1.2 16V/63 kW, nabízený od modernizace, a to jak z hlediska spotřeby, tak z hlediska nabízeného výkonu. Šestnáctistovka o výkonu 65 kW či přeplňovaná čtrnáctistovka jsou už zbytečným luxusem. V nabídce se objevily také dva turbodiesely o objemu 1,7 litru, pracující s výkony 51, respektive 46 kW. Benzinové motory jsou ale spolehlivější a při nejmenším stejně úsporné. Navíc nezatěžují tolik přední nápravu jako vznětové agregáty, což se pozitivně projevuje na její životnosti. 

Na silnici

Na svou dobu bylo Punto první generace opravdu prostorné a ani dnes se nemusí stydět. To platí jak pro prostor určený posádce, tak pro oblast zavazadelníku, který nabízí objem 275 litrů. To je i u nových vozů v této třídě hodnota, řadící je k lepšímu průměru. Samotné zpracování interiéru ale svůj věk nezapře a tak nečekejte zázraky. Tvrdý plast palubní desky moc parády nenadělá. Řada ojetin má ale pěkné barevné čalounění sedadel a výplní dveří, což vnitřní prostor rozsvítí a dělá příjemnějším. Automobil slušně tlumí nerovnosti a ani v zatáčkách nepropadá. Přesto jízdní vlastnosti na více než průměr nestačí. Zde hodně záleží na stavu podvozku. Při opakovaném intenzivním brzdění se můžete setkat se slábnutím brzdného účinku vlivem přehřátí, což také nelze počítat mezi plus. 

Časté problémy

U základní jedenáctistovky se někdy objevují problémy se snímačem tlaku, což má za následek potíže se startováním. Dvanáctistovky někdy zlobí zapalovací cívky, v zimních měsících se můžete setkat také s nepravidelným během za studena. Avšak Punto první generace mohou trápit i další poruchy, k nimž se řadí závady alternátoru, palivového čerpadla nebo vodní pumpy. Potíže se vyskytují i u startéru. Výjimku nepředstavují vůle na přední nápravě, někdy se s nimi setkáte i na zavěšení kol vzadu. Objevují se také vozy s vadným horním uložením tlumičů či zvlněnými brzdovými kotouči. Velkou pozornost věnujte převodovce, která může být zdrojem vážných problémů. Pozor také na elektrickou výbavu, známé jsou poruchy imobilizéru nebo spínací skříňky.

 

LÍBILO:

  • nízké ceny ojetin
  • dostatečná nabídka vozů
  • příznivá spotřeba
  • levné díly z druhovýroby
  • solidní prostornost

 

NELÍBILO:

  • těžké řízení vozidel bez posilovače
  • podprůměrná kvalita dílenského zpracování
  • vyšší poruchovost
  • slabší odhlučnění podvozku

Foto: Favcars.com

Test ojetiny - Fiat Punto byl důstojným nástupcem UNA

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.