Pamatujete na „Káčko“? Holky po něm šílely, ale dnes stojí méně než víkend ve dvou

Foto: Favcars

Ve své době to bylo mezi ženským publikem asi nejžádanější auto. Dnes tento přelomový automobil stojí v bazarech pár tisícovek, v době svého vzniku se na něj ale v českých dealerstvích stály fronty


Nejlevnější kusy se na českých inzertních serverech nabízejí již za ceny od 5 tisíc korun. Takové auto se ale hodí opravdu asi jen na krátké cesty z vesnice do vesnice a mnohdy ani to ne. Lepší kusy, se kterými se dá nějak rozumně žít, se dají pořídit za nějakých 20 tisíc korun. A pořád s takovým autem lze zaujmout. Model od Fordu s názvem Ka byl totiž  pro automobilku přelomový. Jako první přišel s New Edge designem, který automobilka následně aplikovala i na další vozy. Možná právě proto se „káčko“ vyrábělo neuvěřitelných dvanáct let. A možná také právě proto ho ve své době chtěla každá dívka a mladá žena.

Mini vůz Ford Ka se poprvé představil na podzim 1996. Třídveřový hatchback dostal pouze dva motory o stejném objemu ale rozdílných výkonů. V České republice se vozidlo začalo nabízet na jaře 1997. V témže roce dostal vůz do standardní výbavy airbag řidiče,  ABS pak bylo možné objednat za příplatek. Od roku 2000 si bylo možné připlatit i za boční airbagy. V roce 2003 přišly na trh velice povedené modely StreetKa (sportovnější hatchback) a SportKa (roadster). Využívají shodný sportovně naladěný podvozek, StreetKa navíc zaujme atraktivním designem. Oba mají pod kapotou zážehovou šestnáctistovku o výkonu 70 kW. Standardní verze pak dostala novou třináctistovku o výkonu 51 kW. Rok 2005 přinesl drobnou úpravu vzhledu hatchbacku. O tři roky později byla výroba modelu ukončena. Do prodeje přišel stejnojmenný nástupce – Ford Ka druhé generace.

Pohonné jednotky v praxi

Nejprve se automobil nabízel s motorem 1.3 o výkonu 37 a 44 kW. V roce 1998 byl slabší agregát přepracován na výkon 36 kW, avšak na českém trhu se nenabízel a o rok později se přestal vyrábět vůbec. Objevila se ale silnější pohonná jednotka o objemu 1,3 litru a výkonu 51 kW. Právě ta představuje ideální volbu mezi motory tohoto objemu. Naopak agregát 1.3/37 kW je slabý a hlučnější, proto nebude zrovna ideální. Nutno poznamenat, že žádný z těchto motorů není úsporný. Zcela samostatnou kapitolu představují šestnáctistovky montované výhradně do modelů SportKa a StreetKa. Mají dostatek výkonu a díky laděným koncovkám výfuku také zajímavý zvuk.

Na silnici

Palubní deska sice tvarem ladí se ztvárněním karoserie, ale kvůli lacinému tvrdému plastu zrovna nejlíp nevypadá. Před spolujezdcem je umístěna uzavíratelná schránka, kterou lze vyjmout, nebo otočit okolo osy, čímž se schová do palubní desky (z druhé strany nejdete rovný plast, který takto vytvoří polici. Zatímco vpředu „káčko“ nabídne dostatek místa, vzadu je ho opravdu málo. Výborný přístup k zadním sedadlům tedy nelze ocenit tak, jak by si vůz zasloužil. Zavazadelník nabídne objem 185 litrů, což není mnoho, avšak v rámci třídy se jedná o slušnou hodnotu.

I nejslabší motory mají dostatek sil pro jízdu po městě, mimo něj jim ale brzo dochází dech. Nevýhodou jsou brzdy, které vadnou vlivem přehřátí. Tento jev můžete pozorovat i u sportovně laděných modelů SportKa a StreetKa. Podvozek představuje chloubu vozu. Kola téměř v rozích karoserie spolu s tužším naladěním dělají své. Auto se chová jistě v zatáčkách a opravdu hodně si nechá líbit i při vyhýbacím manévru. Modely SportKa a StreetKa jsou na tom ještě lépe. Jejich jízdní vlastnosti jsou opravdu velice dobré. Jen řazení by mohlo být přesnější. To platí i pro běžný hatchback. Bez posilovače řízení navíc nepotěší při parkování, kdy řízení vyžaduje větší sílu.

Časté problémy

Velkým nepřítelem Fordu Ka je koroze. Ta napadá zejména výfuk, ale i prahy a podlahu. Někdy se vyskytuje také na karoserii a to především v oblasti podběhů, nádrže a na kapotě (následky poškození laku od odletujících kamínků). Vyhlášeným problémem jsou klasické klíčky, jež trápí všechny majitele starších Fordů. Opotřebovávají se stejně jako zámky, což může být příčinou nepříjemností. Navíc jde zámky velice snadno překonat. Lze je i odemknout klíčem od jiného Fordu a to zcela bez poškození! Objevují se také vůle ve spínací skříňce, poruchy imobilizéru a opotřebená ložiska kol. Mnoho vozidel má vytlučené čepy přední nápravy, zablokovanou parkovací brzdu nebo nerovnoměrný brzdný účinek. Výjimkou není ani nadměrně opotřebená spojka. Pozor si dejte též na potíže s řemenicí vodního čerpadla. Vyskytuje se i praskání klínových řemenů. Někdy potkáte automobil s tlumiči pérování na konci životnosti. 

LÍBILO 

  • originální design
  • výborný výhled z vozu
  • dobré jízdní vlastnosti
  • příznivé ceny originálních náhradních dílů
  • slušný prostor na předních sedadlech
  • povedená verze StreetKa s plátěnou střechou
  • nízké ceny ojetin 

NELÍBILO 

  • vadnutí brzd vlivem přehřátí
  • málo místa na sedadlech vzadu
  • těžké parkování s vozem bez posilovače řízení
  • vyšší spotřeba
  • laciné plasty v interiéru

Pamatujete na „Káčko“? Holky po něm šílely, ale dnes stojí méně než víkend ve dvou

Favcars

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.