Testy ojetých aut, recenze nových aut

TEST OJETÝ JEEP GRAND CHEROKEE LIMITED – NENADCHNE KAŽDÉHO, ALE ZNALCE POTĚŠÍ

03.07.2019 Roman Švidrnoch

Zvenčí vypadá celkem obyčejně. Možná až moc – třetí generaci Jeepu Grand Cherokee, označovanou kódem WK, na rozdíl od chlapáckého předchůdce s vyceněnými zuby, alias modelu WJ, neobklopuje aura uctívaného offroadu.


„Trojkový“ grand se vyráběl v letech 2005 až 2010. V roce 2008 dostal facelift s jinými nárazníky a pozměněnou přední masku, nová jsou také xenonová světla. Interiér dostal jiný volant a luxusnější výbavu, například vyhřívané přední i zadní sedačky, výbavy Overland mají třeba zabudované DVD ve stropě nebo couvací kameru. Nechybí asistent pro rozjezd do kopce a sjíždění kopců, ale také třeba novou navigaci, která je konečně dobře použitelná (i dnes). V rádiu je zabudovaný 20 GB harddisk, na který si uložíte vlastní hudbu - je to stejný infotainment, jaký se používal do loňska v modelu Wrangler.  

Technicky ale auto zůstalo stejné. My jsme si do testu vypůjčili předfaceliftovaný kousek z roku 2006 v prostřední výbavě Limited. Wékáčko sice vypadá jako větší kombík, ale nedejte se zmást – v terénu zvládne totéž co wéjéčko a na silnici je mnohem komfortnější. Jízdní vlastnosti jsou vůbec mnohem lepší, než byste od přes dvě tuny vážícího mamutího mláděte (navíc s tuhou zadní nápravou) čekali. Ověřili jsme si to, když jsme autu dali do těla při slalomu a vyhýbacích manévrech ve vysoké rychlosti na mosteckém polygonu. 

PŘEČTĚTE SI TAKÉ TEST JEEP RENEGADE 1,6 MULTIJET

Obstálo výborně. Samozřejmě že se kvůli vysoké stavbě karoserie naklání, ale stopu drží v extrémech velmi dobře, na limitu pak citlivě zasahuje vyladěná stabilizace ESP, která auto dokázala vždy správně usměrnit. Jízda na silnici je prostě úplně jiná než s dřívějšími modely značky – tohle už je moderní velké SUV, nepochybně díky tehdejšímu partnerství firem Chrysler-Jeep a Mercedes. Právě od něj pochází i to nejdůležitější – motor a převodovka. 

Do deseti litrů

Třílitrový turbodiesel o výkonu 160 kW je odolný, robustní a docela spolehlivý (více ve sloupku na této straně). Jízdně je suverénní, má charizmatický chraplavý zvuk a krásně pravidelný chod šestiválce. Spotřebu nafty lze udržet do hranice 12 litrů při courání po městě, na dlouhých cestách se vejdete do „desítky“.

Motor si výborně notuje s pětistupňovým automatem, také z produkce Mercedesu. Je to stejná převodovka jako u předchozí generace WJ, kde ovšem nemá moc dobrou pověst – někteří kvůli ní na dieselovou verzi jeepu zanevřeli. „Problém bývá v elektronickém řadiči, u něhož se vyšoupe základní deska; použitý se dá sehnat kolem deseti tisíc korun - ale není jisté, jak dlouho vydrží. Naštěstí WK tyhle problémy nezná. U WJ také odcházejí řídicí jednotky motoru, a tahle závada se WK vyhýbá taky," říká nezávislý opravář a expert na značku Jeep Pavel Podškubka z Uherského Hradiště. Dodává, že pokud budete měnit olej v převodovce po třech letech nebo 50 tisících kilometrech, nehrozí zásadní problémy. „Občas jen teče konektor mechatroniky, který je dobré vyměnit preventivně i při výměně oleje, ideálně za vylepšenou verzi,“ radí mechanik. Podle něj tak WK často doplácí na horší pověst dieselové 2.7 z předchozího modelu, přestože většina jeho problémů se mu vyhýbá.

Terén zvládne hezky

Nebyl by to pravý jeep, aby si neporadil i se středně těžkým terénem. Grand WK už sice nemá tuhou přední nápravu, zato může mít (záleží na výbavě) v obou diferenciálech elektronicky řízené uzávěrky (olejové čerpadlo, které se rozdílem otáček kol roztočí, tlak ovládá elektronický ventil). Nechybí redukční přídavná převodovka Quadra Drive, verze Overland má také ochranné kryty pod motorem a převodovkou. 

V bývalém vojenském prostoru v Milovicích jsme si v praxi vyzkoušeli, že grand projede totéž, co wrangler, byť si k tomu dopomůže zmíněnou technikou a ne bytelným železem. Jediným limitem je nižší světlá výška než u  předchozího grandu (21,5 vs. 23,5 cm) a také horší nájezdové úhly. Tomu se dá pomoci většími koly a liftem karoserie, speciálních sad je na trhu spousta. Také technika pohonu 4x4 je podle Pavla Podškubky hodně odolná. „Zadní kardan jsem odejít neviděl, na tom předním občas zazlobí homokinetický kloub u přídavné převodovky. Ale ve srovnání s WJ opravdu málo, protože kardan se na rozdíl od něj skoro nehýbe, má totiž nezávislé zavěšení. U WJ a tuhé nápravy se kardan neustále pohybuje nahoru dolů, u WK ne, tam se hýbe jen s motorem,“ říká.

Ojetý grand Cherokee má i svoje mouchy

A na co si dále dát pozor při koupi ojetého grandu? Podle Pavla Podškubky je WK obecně odolný model, ale je nutné vybírat pozorně. „Ačkoli na korozi příliš netrpí, existují docela rezavé kusy, ty, co jezdí věčně v zimě, takže si pod auto určitě lehněte,“ radí. Co se koroze týče, obecně bývají nejlepší volbou auta z Itálie. Pokud pod vozem uvidíte olej, může to být typickou závadou motorů 3.0 od Mercedesu – tekoucím výměníkem voda-olej. „Každý z nich to potká, není vyhnutí. Musí se pak rozebrat vrch motoru, což je docela velká operace, a přetěsnit. Pak je zase klid.“ 

Jako u všech turbodieselů radí expert prověřit kondici vstřikovačů. „Po projetí nechejte motor aspoň 20 minut bublat na volnoběh. Pokud začne smrdět z výfuku a bíle kouřit, pak vstřiky nedrží tlak, ukapávají a nespálená nafta se dostává do výfuku, kde se vypaluje. Motoru to nesvědčí, narušuje se mazací film ve válci, v němž vznikají vysoké teploty. Škodí to taky katalyzátoru a filtru pevných částic,“ říká Podškubka. Vadný vstřik se může projevit i špatným startem, hlavně za tepla, nebo nerovnoměrným chodem motoru. „Když některý vstřik propouští naftu do přepadu, nemusíte nastartovat vůbec, protože čerpadlo není schopno vytvořit dost velký tlak v railu potřebný pro start (cca 300 bar) a nebo motor vypne pod plným plynem."

Tak jako u většiny dieselů, vstřik není levná věc: nový stojí kolem 9-10 tisíc korun. Repase se dá udělat kolem 5000 za kus, repasované vstřikovače prodává i přímo Bosch za 7-8 tisíc korun. Čerpadla se u WK prakticky nekazí, běžně vydrží i půl milionu kilometrů. Zabít je může třeba omylem natankovaný benzin. Rozvody jsou řešeny řetězem, který je poměrně masivní a vydrží dost, ale zvláště při dlouhých intervalech výměny oleje se může "vytahat" - což se pozná hlavně při studeném startu, kdy chvíli rachotí, než napínák tlakem oleje vůli vymezí. 

"Další typickou závadou, která potká každé WK, je jednotka žhavení - když odejde, většinou nežhaví některé válce a auto za studena nechce startovat. Teď už se ale prodává vylepšená verze, jejíž cena je kolem 4 000 Kč, takže nic fatálního," říká Pavel Podškubka. Častou poruchou je také kolaps motorků natáčení klapek v sání (swirl). Motor pak spadne do nouzového režimu. Řešení je poměrně jednoduché – lze je prostě odstranit a jezdit bez nich. Preventivně je lépe se vyhnout verzím s filtrem pevných částic (DPF).  Ne že by s nimi bývaly zvláštní problémy, ale je to další věc, která se musí časem za nemalé peníze vyměnit (nebo vyčistit). A žádnému motoru nedělají moc dobře. Do modelového roku 2007 nemá DPF žádný grand, z těch novějších některé. Třeba auto z Itálie nebo Německa ho mít může, stejný ročník z Česka nebo Slovenska ho mít nebude (třeba i modely z roku 2008 po faceliftu). Poznáte to okamžitě, když pod auto lehnete – filtr je hned za pravým předním kolem podélně před tlumičem výfuku a vedou do něj trubičky.

Sečteno a podtrženo: ojetý Jeep Grand Cherokee třetí generace nemusí nadchnout každého. Moc neuspokojí ty, kdo hledají reprezentativní luxusní SUV – interiér je poměrně spartánský, vládnou v něm šedé plasty a je trochu americky humpolácký. Ovšem kdo mu přijde na chuť, může za solidní peníze – od zhruba 170 tisíc korun výše – koupit velmi dobrý a odolný stroj, který ještě odjezdí spoustu kilometrů.   


TEST OJETÝ JEEP GRAND CHEROKEE LIMITED – NENADCHNE KAŽDÉHO, ALE ZNALCE POTĚŠÍ

Další články