ZPÁTKY DO MINULOSTI - TEST LADA NIVA 4x4


Když se v kultovním českém seriálu Návštěvníci objevila bílá Lada Niva, bylo skutečně jako auto z vesmíru. Přitom to bylo auto, které vyjelo v únoru 1976 na počest XXV. sjezdu Komunistické Strany Sovětského Svazu. Po 42 letech a několika vylepšeních se drží stále na trhu. Z určitých hledisek nemá konkurenci. Ale opravdu jen z určitých… :)


 Odložte měřítka používaná na současná malá SUV. Představte si povrchové doly, obří kamenolomy, ropná pole, tajgu, tundru a další místa, kde ji lze vidět na dobových i současných fotografiích. Je jasné, že když se auto osvědčuje v těchto podmínkách, tak ruský výrobce VAZ považuje snahu po nějakém estetickém vylepšení za zbytečnou. Interiér, který nám tady připadá jako z veteránu, působí mezi obřími rypadly a gigantickými náklaďáky v dolech někde na Sibiři jako velký luxus. Z mého pohledu pamětníka je příjemné, nalézt auto, které se léta nemění. Na trhu aut je to ojedinělý jev a doufám, že výrobce nepodlehne tlaku konzumu, alespoň do té doby, než budu jako důchodce žít na chalupě. A jestli ano, koupím si ojetou. Za patnáct let jich bude v bazarech doufám ještě dost.

Testovaná Lada Niva 4x4 byla rok výroby 2011 a měla najeto 20 tisíc kilometrů. Zapůjčena byla od prodejce a dovozce nových vozů Lada s tím, že ji nemáme šetřit a nemáme se ničeho bát. Že vyjede i to, o čem si budeme myslet, že ne. Našli jsme takový terén, který budil respekt, ale nenašli jsme odvahu vzít rady doslova. Ne, že bychom se báli o zdraví, ale riskovat s cizím majetkem se nám nechtělo. Skončil jsem tedy na relativně bezpečné dráze pro čtyřkolky a motokros, takže vám můžu sdělit, že kudy jede čtyřkolka a motokrosová motorka, tudy jede i Niva. Dobrou práci odvedl čelní rám a nášlapné prahy se ukázaly jako užitečná ochrana. Jedinou úhonu, ke které došla, byla ztráta přední SPZ. Tu jsme ale nakonec v hlubokém bahně našli.

Niva má benzínový motor 1.7 litru s vícebodovým vstřikováním BOSCH s hydraulickým vymezováním vůle ventilů a rozvodového řetězu. Výkon je 61 kW a maximální točivý moment je 127,5 Nm. K dispozici je pětistupňová převodovka. Síla motoru stačí do poměrně těžkého terénu, ale má li trvat jízda dlouho, je lepší zařadit redukci, aby se neničila spojka. S redukcí toho Niva zvládne opravdu hodně. Když k tomu uzavřete mezinápravový diferenciál, vyhrabete se i z dost zapeklité situace. Dalšími trumfy jsou světlá výška, velké nájezdové úhly, plechová kola a relativně nízká váha. Niva váží pouhých 1285 kg. Vítanou pomůckou v terénu je posilovač řízení, který staré Lady neměly. Pomáhá, ale není přeposilovaný.

Často je slyšet, že Lada Niva není auto na silnici. Myslím, že to je přehnané tvrzení. Udávaná maximální rychlost je 137 km/h a je možné ji dosáhnout. Motor snese vysoké otáčky a ozubená kola převodovek a diferenciálů vám zahrají skvělý koncert. Zvuky zubů se mění když přidáte plyn, když uberete plyn, když vyšlápnete spojku….Jízda po silnici je všechno, jenom ne nuda. Tento model ještě ABS neměl, ale nové modely od začátku roku 2012 jsou jím již vybaveny v základu. Základní cena Lada Niva je 235 900. Příplatky jsou v řádech tisíců, nejdražší je naviják (14 000 Kč) a ochranný čelní rám pro naviják (11 500 Kč). Dále si můžete objednat prahy, lemy blatníků, střešní nosiče, tažné zařízení, rádio, automatický spínač světel a pár dalších tisícových položek. Cena plně vybavené modelu Niva je pak někde kolem 290 000 Kč.

ZPÁTKY DO MINULOSTI - TEST LADA NIVA 4x4

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.