Testujeme ojeté SUV Volvo XC60 – když dobře koupíte, budete ho milovat

Foto: David Žídek

Volvo XC60 je skvělou alternativou k německému mainstreamu. A když koupíte auto s jasnou servisní historií, dostanete nejen skvělou kvalitu ale také poměrně vysokou užitnou hodnotu.


Foto: David ŽídekMenší příbuzný populární sedmimístné XC90 totiž plní svou roli rodinného crossoveru velmi dobře. Plusem potom bývá i jasný původ většiny vozů na trhu, které jsou prodávány v autorizované síti. SUV Volvo XC60 přišlo na trh v roce 2008 a po větších či menších modernizacích je na trhu ještě dnes. Pod povrchem najdeme platformu EUCD, která dala základ prakticky všem větším modelům automobilky Volvo včetně například sedanu S80 či kombi XC70. Dokonce její stopy můžeme vypozorovat i u Fordu Mondeo. Díky tomu je technika SUV Volvo XC60 známá, servisy si s ní ví rady a dobrá je i dostupnost dílů. Servisní práce pak nebývají přemrštěně drahé, což se třeba o konkurenci z Německa v podobě značek Audi, BMW a Mercedes-Benz tak úplně říci nedá. Volvo XC60 je také jedním z prvních módních crossoverů, neboť to není klasické krabicovité SUV, ale nese i prvky obyčejného osobáku. A jezdí se s ním docela dobře.

Je to spolehlivé auto a zájemce potěší i to, že drtivá většina aut na trhu má bohatou výbavu včetně navigace, vyhřívaných sedadel, tempomatu a kvalitního audio systému.
David Žídek, TestyOjetin.cz

Foto: David ŽídekPod kapotou testovaného auta, které jsem si půjčil, byl oblíbený naftový pětiválec 2,4 l spojený s šestistupňovým manuálem, který je pravděpodobně tou nejlepší a nejrozumnější volbou. Kombinuje ucházející dynamiku s rozumnými provozními náklady. Vyráběl se v několika verzích s pohonem předních nebo všech kol, s manuální nebo automatickou převodovkou. Na trhu starších ojetin prakticky ani jiný motor nenajdete, ještě se občas objeví benzínový řadový šestiválec 3,2 l nebo benzínový dvoulitr s turbem. Volvo XC60 má nově i naftové čtyřválce, ale jsou ještě moc nové na to, abychom mohli radit něco o jejich spolehlivosti. Zajímavou alternativou mohou být dvoulitrové pětiválce, ale ty jsou jen s pohonem předních kol. Ne snad, že by předokolka nestačila, tohle stejně není žádný teréňák.

Ojeté Volvo S40 a V40. Už to není "švédský tank" ale za úvahu pořád stojí
Volvo XC90 je dobré i jako ojetina. Ale ne všechny verze.

Foto: David ŽídekSázkou na jistotu jsou starší verze splňující ještě emisní normu Euro 4, které sice mají filtr pevných částic, ale obecně pracují v poměrně ekonomickém režimu a netrpí tolik na problémy s EGR ventilem. Filtry DPF mohou pozlobit vždy, ale potíže se objevují především u aut, která jezdí krátké trasy a filtr se nestačí řádně regenerovat. Pokud se rozvítí kontrolka upozorňující na zanesený filtr, je nejlepší auto vzít na dálnici na aspoň půlhodinový výlet a nechat filtr zregenerovat. Většinou to pomůže. Pokud tedy kupujete ojetinu, klidně si udělejte delší výlet ustálenou rychlostí po dálnici, ať se filtr lidově řečeno vypálí a vyčistí. Škoda, že o aktuálně probíhající regeneraci DPF se řidič nemá šanci dozvědět aspoň z palubního počítače. Životnosti DPF by to rozhodně prospělo.

Foto: David ŽídekOtázka je, jestli zvolit k turbodieselu automat nebo ne. Automatická převodovka se svou povahou k charakteru SUV XC60 rozhodně hodí, ale je zde menší problém v její spolehlivosti. V zásadě je to dobrá skříň, ale majitelé zapomínají na pravidelné výměny oleje, které by se měly uskutečnit každých 60 000 km. Navíc je převodovka poměrně malá, protože se vedle velkého motoru napříč vejde skutečně jen těsně. S vysokým kroutícím momentem silných motorů má pak problémy, proto hledejte s automatem spíše slabší verze vznětových agregátů, zejména pak pětiválců. Manuál je sice sám o sobě odolný a vydrží toho hodně, ale postupem času se začínají projevovat problémy s dvouhmotovým setrvačníkem a spojkou, navíc má páka docela dlouhé dráhy řazení. Pětiválec má pocitově klidnější chod než čtyřválec, ale ani jemu podtáčení nesvědčí. Navíc se může od opravdu silně opotřebovaného setrvačníku přenášet problém dál do vnitřností motoru.

Pětiválce 2,4 l ještě potřebují hlídat řemenové rozvody, především pak ty, které pohánějí periferie spalovacího agregátu. Málo dimenzovaná napínací kladka řemene má tendenci se vyviklat a utrhnout, což by ještě nemuselo být fatální, ale stává se, že s sebou vezme i hlavní rozvod ventilů. A když se motor potká, je pozdě a vás čeká drahá výměna. Bohužel je potřeba výměnu kladky řešit poměrně často, některé servisy doporučují výměnu už po 60 000 km spolu s olejem v převodovce, když už budete u toho. A samozřejmě si nezapomeňte pohlídat i klasické rozvody. Výměnou po 120 000 km rozhodně nic nezkazíte, zejména u více ojetého exempláře. Pozor pak na takové ty klasické věci jako EGR ventil, vířivé klapky v sání a turbodmychadla. Velikým obloukem obejděte dodatečně čipované motory, jejich životnosti to rozhodně nesvědčí.

Foto: David ŽídekTěžko říct, jaký benzínový motor doporučit, protože žádný není dost výjimečný na to, aby stál za úvahu. Snad přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec nabídne rozumnou dynamiku i spotřebu, ale počítejte, že budete jezdit minimálně za deset, zatímco naftový pětiválec s pohonem 4x4 si vezme zhruba sedm až osm litrů. Benzínový atmosférický šestiválec pak jezdí za asi 11 až 12 litrů, přeplňovaná verze téhož motoru se pod dvanáctilitrovou hranici dostává jen neochotně. Sice je jejích více než 300 koní výkonu opravdu pěkné číslo, ale to už je asi lepší si koupit nějaký sportovně pojatý vůz a ne švédský crossover, který zas nemá tak výjimečné jízdní vlastnosti. Ne, že by Volvo jezdilo špatně, ale je to spíše pohodlné a komfortní auto než sporťák. Tomu odpovídá i pomalejší řízení, průměrné brzdy a celková houpavost, i když rozbitý asfalt dokáže auto nepěkně rozklepat.

Celkové hodnocení

Foto: David ŽídekCrossover Volvo XC60 je zajímavá alternativa německé prémiové konkurenci. Obrovkou výhodou bývá naprosto jasný původ vozu a originální kilometry. S Volvy se obecně na trhu nepodvádí tolik jako například s vozy koncernu VW nebo s bavoráky. I tak si ale dejte pozor, co a od koho kupujete, raději se obraťte na známého prodejce, který poskytuje záruky a svá auta prověřuje. Ceny sice budou trochu vyšší, ale právě u Volva by se vám příplatek za jasný původ měl vyplatit. Kvalitní auta si totiž docela dobře drží cenu a patří k těm žádaným. Z motorů doporučujeme naftový pětiválec. Pamatujte na výměnu rozvodů pomocných agregátů a výměnu oleje v automatu, pokud kupujete vůz se samočinným řazením. Jinak je to spolehlivé auto a určitě zájemce potěší i to, že drtivá většina aut na trhu má bohatou výbavu včetně navigace, vyhřívaných sedadel, tempomatu a kvalitního audio systému.

 

Testujeme ojeté SUV Volvo XC60 – když dobře koupíte, budete ho milovat

David Žídek

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.