Autobazary otevírají brány, za kterými ale mohou čekat rizikové ojetiny. Vozy totiž týdny nejezdily

Foto: Jiří Soukup

Autobazary dnes otevírají a budou se snažit dohnat obchodní ztráty různými slevami a akcemi. Ale pozor, auto, které dlouho nejezdilo, může být potencionálním zdrojem potíží. Dlouhým stáním totiž trpí pneumatiky, baterie i klimatizace.


Před více než měsícem musely kvůli vyhlášení nouzového stavu zavřít téměř všechny obchody, autobazary nevyjímaje. Za branami prodejců ojetin tak zůstaly desítky tisíc vozidel, které v drtivé většině případů po celou dobu nouzového stavu nikdo neprojížděl, nedobíjel baterii, nevětral ani jinak neservisoval. Nyní se autobazary otevírají a budou se snažit dohnat obchodní ztráty různými slevami a akcemi. Ale pozor, auto, které dlouho nejezdilo, může být potencionálním zdrojem potíží. Velké autobazary nebudou mít problém s vaším automechanikem, vůz vám jistě bez problémů zvednou na hever, nechají vás, abyste si auto prověřili ve značkovém servisu, nebo vám dokonce nabídnou výměnu vozu za jiný. Rizika jsou spíše u menších prodejců, kteří se mohou snažit některé závady zatajit. Kromě standardní prohlídky vozu se proto zaměřte také na kontrolu toho, zda dlouhá odstávka autu neublížila.

 Asi tím nejmenším problémem může být vybitá baterie. Stačí ale auto nastartovat přes kabely, ujet pár desítek kilometrů, a jestliže byla baterie v pořádku, bude ještě dlouho sloužit. Jsou ale i závažnější problémy, které může dlouhá odstávka auta přivodit. Jedním z nich může být kvalita paliva v nádrži, res. Jeho množství. Většina prodávajících dává auto do bazaru s téměř prázdnou nádrží. Při dlouhé odstávce se tak může na stěnách nádrže držet zkondenzovaná voda, která se pak dostává do palivového sytému. Zároveň hrozí, že se do systému dostanou usazeniny, které se za dobu odstávky vyzu vytvořily. Je proto dobré, v případě že auto opravdu dlouho stálo, nechat vyměnit palivový filtr.


Šéf českých autobazarů: trh ojetin čekají velké změny, otevření přišlo za minutu dvanáct
Pamatujete si na nejoblíbenější auto českých podnikatelů po roce 1989?
Končí vašemu autu technická během nouzového stavu? Musíte jednat, pokuta stále hrozí.
Vyčistit interiér auta od koronaviru je nezbytné, přitom snadné a levné


V autobazarech na venkově, i když to není samozřejmě pravidlo, může také hrozit, že se z důvodu naprosté absence personálu dostaly pod kapotu vozů například kuny nebo jiní hlodavci a poškodili tepelnou nebo zvukovou izolaci, případně některé plastové a gumové součástky. Není nic výjimečného, když kuna poškodí elektroinstalaci a výměna či oprava pak může stát i několik tisíc korun. Důkladně proto zkontrolujte motorový prostor, zda tam nějaký „predátor“ neřádil.

Dalším problémem může být několik týdnů zatažená ruční brzda. U vozů s mechanickou ruční brzdou se totiž v normálním provozu doporučuje ruční brzdu používat a takzvaně s ní “cvičit”, aby nezarezlo lanko ve vedení. Když ovšem auto dlouho stojí se zataženou ruční brzdou, mohou kotouče a destičky působením vlhkosti a oxidace k sobě velmi pevně přilnout. Jestliže byla ruční brzdy zatažena, buďte při rozjezdu velmi pozorní a zkontrolujte, zda se všechny destičky řádně uvolnily. K uvolnění zarezlého lanka někdy postačí silikonový olej, jindy je ale potřeba jeho kompletní výměna.

Určitou újmu mohou utrpět také pneumatiky. Jestliže byly řádně nahuštěné, nemělo by jim delší stání bez pohybu nijak uškodit. Jestliže ale byly podhuštěné, případně z nějakého důvodu úplně prázdné, mohl by se delším stáním poškodit jejich kord a taková pneumatika by už pak nesplňovala své standardy. Pečlivě proto zkontrolujte, zda jsou pneumatiky řádně nahuštěny, zda na nich nejsou viditelné deformace a zda při jízdě takzvaně „necvakají“. To by mohlo být znamením, že pneumatika byla podhuštěná nebo prázdná a dlouhým stáním se zdeformovala, resp. se na ní vytvořila ploška.

Vaší pozornosti by neměla uniknout ani perfektní funkčnost klimatizace. Její filtr může být totiž po dlouhé odstávce plný usazených a ne zrovna voňavých částeček, pylu a roztočů. Rozhodně tak zvažte výměnu pylového filtru a vyčištění všech výdechů klimatizace uvnitř vozů. Výměna není nijak extrémně drahá a obzvláště v dnešní době je vhodné mít uvnitř vozu čistý a svěží vzduch.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.