Testy ojetých aut, recenze nových aut

Do prodejů ojetin se vrací staré triky. Exekuce nebo auta stočená o 300 tisíc kilometrů

26.08.2020 Jan Smékal Zdroj: APPAA
Foto: Jan Smékal

Do obchodu s ojetinami se opět dostávají přetočené tachometry, zkreslování technického stavu a zamlčené exekuce na původní majitele. A právě exekuce mohou nového vlastníka ojetiny připravit o vůz bez náhrady.


V některých českých autobazarech, a především pak v soukromé inzerci, se začíná opět projevovat snaha o nekalé praktiky a podvádění zákazníků. Tvrdí to alespoň Asociace autobazarů APPAA, která dle slov svého předsedy registruje zvýšený počet reklamací od koncových zákazníků. „Ačkoliv Asociace nemůže vstupovat do obchodního vztahu mezi prodejcem a kupujícím, obrací se na nás v posledních týdnech desítky zákazníků, kteří mají problém s vozem, který zakoupili jako ojetý, ať už v autobazaru nebo v soukromé inzerci,“ říká předseda APPAA Petr Přikryl. Podle něj převládají stížnosti na soukromé prodejce nebo dovozce, kteří nemají kamennou prodejnu a svůj byznys realizují především prostřednictvím internetové inzerce. Mezi nejčastější důvody reklamací patří přetočené tachometry, zatajení skutečného technického stavu a dále zamlčené exekuce na původní majitele vozidel. Nový majitel takového vozu tak o něj může bez náhrady přijít.



Ozvala se nám například zákaznice jednoho dovozce ze severních Čech, která zakoupila vůz Škoda Octavia s deklarovaným stavem 140 tisíc ujetých kilometrů. Při kontrole ve značkovém servisu však zjistila, že vůz byl provozován v Lipsku jako vůz taxislužby a má najeto minimálně 400 tisíc kilometrů,“ popisuje jeden z případů Přikryl. Podle Přikryla však přetočené tachometry již dávno nefigurují jako hlavní problém u prodávaných ojetin. Častější jsou podle něj zatajené závady a havárie nebo exekuce na majitele vozu. „V České republice se každoročně prodá více než 700 tisíc ojetých vozidel, přičemž minimálně polovina z nich se prodá mimo autobazary, kde je ale riziko největší,“ varuje Přikryl. Podle něj však ani nákup v autobazaru není zárukou bezstarostného nákupu. „Snažíme se  trh s ojetými vozy kultivovat a nabádat vládu k vytvoření takového legislativního prostředí, které by umožnilo poctivým prodejcům řádně podnikat bez stigmatu nepoctivce, a zároveň poskytlo zákazníkům dostatečnou míru ochrany a záruk. Tak jako je tomu dnes například na trhu cestovních kanceláří nebo nemovitostí,“ říká Přikryl.

Asociace proto již v loňském roce nastavila pravidla, která musí prodejce splňovat, aby se mohl stát jejím členem. Kritéria zatím splňuje pouze několik desítek českých prodejců ojetin, předseda Asociace však věří, že trh se bude konsolidovat a nakonec to budou zákazníci, kteří rozhodnou, u kterého prodejce udělají obchod.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.