Testy ojetých aut, recenze nových aut

Drahé výměně filtru pevných částic lze předejít skoro zadarmo, málokdo to ale ví

20.11.2020 Jiří Soukup Zdroj: Jiří Soukup
Foto: ŠKODA Auto

Výměna filtru pevných částic může u některých aut přijít i na téměř 170 tisíc korun. Předejít takové investici lze přitom velmi snadno. Mnoho řidičů na to ale nedbá a pak se nestačí divit.


Moderní naftové motory, a v poslední době i benzínové, se kvůli emisním normám bez filtru pevných částic neobejdou. Co to ale vlastně je? Filtr pevných částic je vlastně takové sítko, které má zachytit pevné částice, které by se jinak dostaly do ovzduší. Jenže sítko se po čase zanese a je potřeba jej vyčistit. Na to mnoho řidičů nedbá a tak se jednoho dne stane, že filtr pevných částic přestane fungovat. Pokud se filtr zanese tak, že jej nelze regenerovat ani v servisu nebo repasovat, je zle. Nefunkční filtr nejde pak již většinou nijak trvale opravit, i když je mnoho firem, které jakési čištění filtru, nebo jeho repasi nabízejí. Většinou to ale stejně skončí nutností zakoupit filtr nový. A že rozhodně nejde o levnou součástku, svědčí následující údaje: Například filtr na Škoda Octavia 2,0 TDI stojí 17 tisíc, na Volkswagen Passat 36 tisíc, ale třeba na takovou Hondu CR-V 2,2 i-DTEC cca 170 tisíc korun, což je neuvěřitelná částka.

Těmto investicím lze ale poměrně snadno předejít. Stačí prostě jenom občas jezdit rychle. Není potřeba přitom porušovat dopravní předpisy, Ale jezdit s naftovým autem pořád jenom po městě je prostě špatně. Při zvýšené rychlosti se totiž spustí tzv. samočistící proces, při kterém se usazené saze ve filtru řízeně spálí. Při pomalé jízdě ve městě k tomu ale nedojde. na nutnost zahájit proces čištění upozorní kontrolka DPF na palubní desce. Mnoho řidičů na to ale nedbá a filtr tak pomalu směřují k záhubě. Pozor proto v autobazarech například na bývalá taxikářská auta. Mají vysoké nájezdy většinou právě z městského provozu. Někteří nepoctiví majitelé před prodejem auta poškozený filtr z auta jednoduše odstraní, auto pak sice bez problémů jezdí, někdy dokonce i s nižší spotřebou, ale rozhodně s ním neprojdete tzv. emisní kontrolou. Před nákupem ojetého auta proto vyžadujte servisní historii a nechte si na zvedáku ukázat, že filtr pevných částic ve voze skutečně je. Že je funkční poznáte na výfuku – neměly by na něm být žádné saze a měl by být kovově čistý.

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.