Testy ojetých aut, recenze nových aut

Na kontrolu stočených tachometrů internet nestačí. Prověrka musí být mnohem širší

19.02.2020 Roman Havlín

Stáčení kilometrů stále patří mezi nejrozšířenější podvody s ojetými automobily. Základní prověření vozu v různých databázích ale mnohdy nestačí. Ke slovu tak přichází pečlivá fyzická kontrola. Ne každý ale ví co a jak zkontrolovat.


Hlavním důvodem, proč dochází ke stáčení kilometrů, je umělé navýšení prodejní ceny ojetého auta. Prodávající se tak obohatí o nemalou částku a neopatrný kupující si pro změnu koupí něco, co ve skutečnosti vůbec nechce a co má mnohdy jiné technické vlastnosti než očekává. Ke stočení tachometrů navíc dochází u dovezených ojetin ještě před jejich první registrací na území ČR, a u vozidel, kde chybí průkazná servisní historie. Při nákupu dovezené ojetiny nebo auta bez servisních záznamů je tedy potřeba být obzvláště obezřetný. Jak tedy při prověřování stavu kilometrů postupovat? 



Ze všeho nejdříve je dobré, abyste vůz nechali zkontrolovat v databázích, které obsahují informace o vozidlech. Ty mohou být různé a navíc v různé kvalitě i množství. V České republice je nejvíce využívána databáze Ministerstva dopravy, společnosti Cebia nebo VinCheck. V těchto databázích lze u vozidla zjistit například stavy ujetých kilometrů vztažené k datu poslední technické kontroly, záznamy o pojistných událostech, kontrolu VIN, zda odpovídá deklarovanému vozu, nebo třeba záznam o tom, zda je vozidlo úvěrováno, případně evidováno jako odcizené. Ve webovém rozhraní jednotlivých systémů stačí zadat VIN vozu a požadované informace se zobrazí. Pozor ale, za některé informace je potřeba zaplatit. Vzhledem k ceně vozu se ale taková investice určitě vyplatí. 

Dalším důležitým aspektem při prověřování ojetého vozu je servisní knížka. Určitě se proto prodávajícího zeptejte, zda má vůz servisní knížku. Pokud je k dispozici a ukazuje pravidelné návštěvy v autorizovaném servisu, pak je to dobré znamení. Někdy stačí i obyčejný telefonát do servisu, kde mělo být auto servisované a zeptat se, zda jej skutečně mají zapsané ve své databázi a tyto záznamy porovnat se skutečností. Tyhle úkony ale zdaleka nestačí. Teprve po kontrole databází a servisní knížky je potřeba přistoupit k detailní fyzické prohlídce vozu. Ta spočívá i v kontrole běžného opotřebení interiéru a ovládacích prvků vozu. Vaší pozornosti nesmí uniknout věnec volantu, jenž je zpravidla po ujetí sto tisíc kilometrů již viditelně ohmataný, místy prodřený a v případě koženého potahu se povrch leskne. Samozřejmě existuje trik, kdy se volant vymění za nový a kupující pak nemá šanci poznat, že se dívá na stočenou ojetinu. Jenže pozor. Chytrý zákazník se nedá jen tak přelstít, a pokud chcete patřit mezi ně, zapamatujte si i další postupy, jak případné stočení poznat. 

Podívejte se na ošlapání pedálů. U ojetiny s nízkým nájezdem jsou v gumových koncích pedálů stále jasně patrné hluboké a výrazné zářezy. Společně s narůstajícím počtem ujetých kilometrů se pak nášlapy výrazně vyhlazují a lesknou. Samozřejmě to není pravidlem, jelikož třeba manažerské Octavie a Superby slouží často k dálničním přesunům a u nich mohou pedály vypadat jen jako lehce opotřebované. I tak máme ale jeden tip. Nepoctivý prodávající někdy může použít černý matný sprej, který je aplikován na ošoupané kobercové obložení na zemi, část plastů vedle pedálů a také na samotné pedály. Proto v případě pochybností rýpněte nehtem do nášlapu pedálu a zkuste, zda se vám za ním neobjeví zašlá šedočerná barva. Pokud náhodou ano, může být něco špatně. 

PŘEČTĚTE SI JAK V ZIMNÍM OBDOBÍ ODHALIT ZÁVADY U OJETÝCH VOZŮ

Dalším krokem je kontrola čalounění předních sedadel. Je sedačka řidiče ve výrazně lepším stavu, než ta u spolujezdce? Zamyslete se. Buďto automobil využíval převážně jen řidič, anebo zde došlo k výměně řidičova sedadla, a za to spolujezdcovo se už nikomu nechtělo utrácet. Mějte také na paměti, že každý vůz s koženým interiérem má vlastně výhradně jen koženku. Jenže ta s nájezdy 200 tisíc kilometrů a více postupně praská. Pravou kůži mají totiž jen vrcholné modely prémiových značek a i zde hovoříme spíše o výjimkách. Specifickým poškozením trpí například Volva XC90 první generace, kdy se u verzí se sedačkami v kůži často trhá celá jedna část řidičova sedáku (je sešitá ze dvou kusů) a doslova se od sebe oddělí. To má za následek nevzhlednou díru. Naopak látkové bočnice u Octavií a Superbů II. generace pak s nájezdy okolo 200 tisíc kilometrů nesou velké stopy ošoupání, praskne levý šev sedadla na boku a poškození je patrné již na první pohled. Jedná se navíc o typický jev koncernových vozidel, takže se s ním můžeme setkat u sesterského Volkswagenu Golf V. generace a Passatů s označením B5 a B6. 

U polokožených sedadel, kde se často setkáme s Alcantarou a látkou zároveň, se musí kontrolovat především sedák. Jestliže má vybroušenou kůži, pak zde hrozí vyšší nájezd.  Důležitým místem kontroly jsou bezpečnostní pásy. Na nich nesmí být trhliny vzniklé neustálým navíjením. Varovným znakem vyšší porce kilometrů je taktéž šedočerný „povlak“ na kotvě pásu. Nepřehlédnutelným prvkem u ojetých aut jsou i plastové ovladače a madla dveří. U ojetiny s nájezdem okolo 100 tisíc kilometrů nejsou úplně běžná kompletně odřená madla dveří a oloupaný chromovaný potah vnitřních klik. U vozidel z koncernu VW pak dejte pozor na páčky pod volantem, jenž při extrémních nájezdech a používání postupně ukazují svůj bílý podklad. Zrak také zaměřte na palubní desku vozu. Třeba u často vyhledávané ojetiny, kterou je první a druhá generace Škody Octavia, se po nájezdu dvě stě tisíc kilometrů špatně zobrazují číslice na digitálním displeji mezi budíky. To samé se týká i vozidel značky Opel, Peugeot a Citroen z let výroby 1998 až 2009.

DOPORUČUJEME: VYBÍRÁME OJETÉ KOMBI DO 150 TISÍC KORUN 

Další mnohdy zapomínaný bod kontroly, je zkouška pevnosti pantů dveří. Neustálé otevírání a zavírání totiž časem způsobí, že se panty trošku vyvěsí. A jak to poznáme? Stačí otevřít dveře a lidově řečeno je nadzvednout. Pokud ucítíte (nedej bože uvidíte), že se „vykyvují“ nahoru, pak s nízkým nájezdem počítat rozhodně nelze. Dveřní panty mají svůj specifický vývoj, určenou životnost a musí vydržet počet cyklů, které jsou zkoušeny již v továrně. Jenže pokud někdo v průměru dvacetkrát denně otevře a zavře dveře v intervalu pěti let, je to přes 400 tisíc otevření, a to se projeví na každých dveřích, ať je to Subaru, Opel nebo Audi. Typickým příkladem mohou být vozy taxislužby, které mají najeto i více než 400 tisíc kilometrů, ale jejich původní majitel je prodává s deklarovaným nájezdem do 200 tisíc kilometrů. 

Důležitá je také testovací jízda. Pokud se autu nechce do zatáček, tlumiče nestíhají filtrovat i sebemenší nerovnosti, spojkové ložisko o sobě dává hlasitě znát a z výroby velmi odolná ložiska předních kol (hlavně koncern VW) vydávají nepěkné zvuky, je to známkou toho, že auto má najeto nejméně 150 tisíc kilometrů, často pak mnohem více. A jelikož jsme pouze lidi a ne každý si dokáže při koupi ojetého auta stoprocentně prověřit jeho stav, prozradíme si, jak se bránit v případě, že už jste vůz se stočenými kilometry koupili. Zákon jasně říká, že úprava počítadla ujetých kilometrů s cílem prodat vozidlo za vyšší cenu, může do jisté míry naplňovat znaky skutkové podstaty trestného činu podvodu. Prokázání faktu, že na vozidle byl stočen tachometr, však znamená pro kupujícího nemalé problémy.  Nejlepší prokázání stočeného tachometru mohou poskytnout servisní databáze jednotlivých značek, v nejhorším případě pak znalecký posudek. Jedná se totiž o vadu na předmětu koupě a rozdíl mezi uvedeným počtem ujetých kilometrů a skutečným stavem ujetých kilometrů pak dává kupujícímu nárok uplatnit dodatečnou slevu z ceny, popřípadě má rovnou právo odstoupit od smlouvy.  

Jak asi mnozí z vás tuší, nic není tak lehké, jak se na první pohled zdá. Co tedy dělat v situaci, že ve vaší kupní smlouvě je napsán dodatek „Za soulad údaje na tachometru se skutečným nájezdem prodávající neodpovídá“? Pokud byla kupní smlouva uzavřena mezi vámi a autobazarem, pak se k této magické větě podle občanského zákoníku nepřihlíží a prodávající vám musí poskytnout slevu anebo možnost odstoupení. Jenže pozor. Pokud se kupní smlouva uzavře mezi dvěma podnikatelskými subjekty (autobazar a podnikatel), výše zmíněné neplatí. Jde totiž o obchodní vztah mezi dvěma subjekty, kde jsou nastavena jiná pravidla a Občanský zákoník se zde nepoužívá. 

Pamatujte, že nákup vozu, i toho ojetého, není nijak levnou záležitostí, a že byste měli před uzavřením smlouvy vozidlo pořádně prověřit a zkontrolovat. Neočekávané servisní náklady, které by mohly vyplynout z vyššího nájezdu kilometrů než bylo prodávajícím deklarováno, by vás totiž mohly velmi nemile překvapit a ze zdánlivě výhodného nákupu udělat ten nejhorší, který jste kdy uskutečnili.

Foto: favcars.com; netcarshow.com; redakce

Další články