Testy ojetých aut, recenze nových aut

Nejlevnější zemí pro dovoz ojetiny je Itálie, nejdražší pak Rakousko

03.06.2020 Jiří Soukup
Foto: Jiří Soukup

Ceny ojetin se pro naše občany díky poklesu kurzu koruny vůči euru nemusí zdát příliš výhodné, přesto se ročně do Čech dováží přibližně 120 tisíc ojetých vozů. Existují totiž trhy, kde se stále nakupovat vyplatí.


Trhy s ojetinami se v Evropě liší stát od státu. někde je levněji, jinde dráž, někde převládají dieselové motorizace, jinde zase třeba vládnou kabriolety. Jaká jsou tedy specifika jednotlivých trhů?

  • Německo představuje pro české motoristy asi nejzajímavější trh. Je blízko, nabídka aut je celkem pestrá a dovoz jednoduchý. Pozor ale na podvodníky, mnohdy inzerují na vyhlášených serverech a pod nejrůznějšími záminkami se snaží vylákat zálohu na vůz – kdo podlehne, peníze ani auto už neuvidí! Proto se držte jednoduchého pravidla: peníze jedině proti autu.
  • Francie nabízí širokou paletu vozů domácích výrobců. Kdo chce Citroën, Peugeot či Renault bude nadšený. Mnoho vozidel je ale různě otlučených, žalostný bývá stav podvozku a opotřebení starších ojetin je mnohdy značné.
  • Rakousko nabízí mnoho vozidel se vznětovými motory. Diesely jsou zde populární. Ceny našince ale nenadchnou. Na druhou stranu, sehnat udržované auto by neměl být velký problém.
  • Švýcarsko je pravým opakem Rakouska, tedy pokud jde o nabídku motorizací. Zde mají jasně převahu silné benziňáky. Auta jsou zde bohatě vybavena a z pravidla ve výborném technickém stavu.
  • Nizozemí je vyhlášenou destinací mezi dovozci ojetin. Mnohdy se zde nakupuje na burzách za zajímavé ceny, některá auta jsou ale dost opotřebovaná.
  • Belgie představuje samostatnou kapitolu. Můžete zde najít naprosté unikáty. Vlastnit takový automobil může být velice lákavé, ale přihlásit jej u nás do provozu mnohdy opravdu obtížné, někdy i nemožné. Pozitivní zprávou pro zájemce o ojetinu je fakt, že v Belgii lze na vůz s přetočeným tachometrem narazit jen opravdu u velmi podezřelých dealerů. V zemi totiž funguje tzv. CarPass, což je něco jako rodný list auta se servisní a kilometrovou historií.
  • Itálie může zaujmout zajímavými cenami, nakupovat zde se ale nedoporučuje. Mnoho vozidel je kradených nebo opravených po vážné nehodě, což nese nemalá rizika.


Dříve, když byly ceny ojetin v Česku nezdravě přemrštěné, nejeden motorista uvažoval o voze ze zahraničí. Dnes je situace jiná. Ceny ojetin jsou zatím relativně příznivé a i když se očekává mírný nárůst cen, tak se zatím z finančních důvodů většinou dovoz vozu nevyplatí. Každý si musí uvědomit, že k ceně auta se připočtou ještě cestovní náklady a další tisíce korun za poplatky spojené s uvedením vozidla do provozu v České republice. Existují ale výjimky. U některých vozidel se stále může podařit nějakou tu korunu ušetřit, nebývá to ale vysoká částka. K dovozu auta se tak rozhodují motoristé především proto, že očekávají, že si přivezou vůz v lepším stavu, než by pořídili za srovnatelnou částku na domácím trhu. Často mají pravdu.

Nejčastěji se přitom jezdí do Německa. Méně do Švýcarska, Francie, Nizozemí nebo Rakouska. Obecně platí pravidlo, že čím dál na západ se vypravíte, tím lepší ceny můžete očekávat. Zejména pokud jde o Německo či Francii. Na všech jmenovaných trzích totiž operují dobře organizované skupiny obchodníků z Rumunska a Bulharska. Setkáte se s nimi zejména v Rakousku, Nizozemí a střední i východní části Německa. Na západě v blízkosti francouzských hranic už nejsou v tak velkém počtu. Díky dobré organizaci reagují velice pružně. Zatímco jeden hlídá internet a číhá na inzeráty, další objíždějí bazary a vytipované majitele ze soukromé inzerce, a vozidla za opravdu zajímavé ceny skupují. 

Kde a jak hledat

Osvědčenými inzertními servery jsou mobile.de a autoscout24.de – i v české mutaci. Vyhledávat lze v rámci jedné či více evropských zemí a to podle přesných kritérií. V nabídce jsou jak soukromé inzeráty, tak vozy z autobazarů. Vhodným postupem je vyhledat několik vozidel poblíž u sebe, nebo na trase. Obeslat prodávající e-mailem či je telefonicky kontaktovat a přesvědčit se, že je vůz stále v nabídce. Současně získáte i podrobnější informace. Pak se můžete pro auto vypravit. Mít více připravených tipů je důležité, lze očekávat, že některý vůz se prodá, jiný vám zase nebude vyhovovat. Ani tak ale není zaručeno, že nakonec pořídíte. Toto riziko musí každý zájemce o dovoz ojetiny přijmout. 

Co lze přihlásit v ČR?

Do provozu v České republice můžete přihlásit vozidlo jakéhokoli stáří, pokud má globální evropskou homologaci nebo typové schválení některého státu Evropské unie. Nemusíte ho přitom pořizovat na trhu v EU, může pocházet třeba ze Švýcarska. Globální evropskou homologaci poznáte snadno, začíná malým tiskacím “e“ a následují číslice oddělené hvězdičkami. Mějte na paměti, že za automobily neplnící emisní normu Euro 3 či vyšší, budete muset ještě zaplatit ekologickou daň. Ta samozřejmě přihlášení vozu v ČR ještě více prodraží. 

Nejčastěji se dováží z Německa

Pokud se vydáte pro automobil do Německa, máte možnost odvézt jej na podvalníku, nebo po vlastní ose. Musíte ale získat převozní značky. S jejich vyřízením mnohdy pomůže autobazar (pokud je vůz z nabídky bazaru). Případně se sami vypravíte s doklady od vozu na úřad, který najdete v každém větším městě pod názvem „Zulassungstelle“. Otevírací doba se liší a tak si ji zjistěte včas! Na úřadě budete asi hodinu. Vyřídíte si zde pojistku, která stojí přibližně 70 až 150 eur - podle pojišťovny a délky trvání. Vždy požadujte mezinárodní pojištění se zelenou kartou, jinak můžete mít velké problémy! Délku lze sjednat na 9, 15 nebo 30 dní. To je tedy dost času i na návštěvu českých úřadů a STK. Po uplynutí zvolené doby pojištění už nesmíte s vozem na silnici – dokud nebude mít české registrační značky.

S doklady od vozu a pojistkou se vydejte k úředníkovi a řekněte, že máte vůz na export. Vystaví vám doklad, na jehož základě vám v místě sjednání pojistky vydají registrační značky, což vás přijde zhruba na 60 eur. Značky upevníte na vůz, úředník vše zkontroluje a dostanete exportní technický průkaz. Kdo postupoval správně, má červené značky, tedy mezinárodní. To znamená, že pojištění (povinné ručení) platí i mimo území Německa. Existují i žluté, ale ty platí jen po Německu! Jízda s nimi po českých silnicích je rovna jízdě bez platného povinného ručení, protože k těmto značkám se vydává pouze pojistka platná v Německu!

V České republice musíte s vozem projít emisemi a takzvanou velkou (dovozovou) technickou kontrolou. Dostanete protokol s přílohou a na úřadě vám vystaví technický průkaz. Od podání žádosti můžete čekat až 30 dní, většinou to jde ale mnohem rychleji. Na poplatcích STK a kolcích na úřadě, zaplatíte přibližně 7000 Kč. Máte-li k vozu takzvaný COC list, teoreticky není nutné velkou technickou prohlídku absolvovat (stačila by klasická STK). Avšak jen v případě, že jsou v COC listě uvedeny všechny potřebné údaje. Celou situaci raději konzultujte s technikem na STK zabývající se dovozy a také na úřadě, kde budete vůz později registrovat.

 

 

Další články