Nenechte se napálit při návštěvě autoservisu. Nepoctivců je stále dost

Foto: Jiří Soukup

Mnoho soukromých automechaniků a malých servisů ztratilo v minulých měsících své zákazníky. Ti nepoctiví z nich se nyní mohou snažit dohnat ušlé výdělky různými triky. Proto než dáte auto do servisu, je dobré vědět, jak postupovat.


Návštěva autoservisu se pro mnohé motoristy stala noční můrou. Důvodem jsou přitom spíše nedobré zkušenosti, než skutečnost, že jde o nepříjemný výdaj. Některé nepoctivé autoservisy totiž montují zákazníkům díly jiných značek, než si zaplatili. Samozřejmě jde o levné komponenty pochybné kvality, což se nejčastěji projeví jejich znatelně kratší životností. Servis pak shrábne rozdíl v ceně součástek. Například místo spojky renomované značky namontují spojku neznačkovou, nabízenou pouze pod obchodním jménem slučujícím často pochybné výrobce. Taková spojka vydrží třeba 30 000 km a je opět zralá na výměnu, zatímco kvalitní by sloužila mnohem déle. Příkladem z poslední doby pak jsou falešné filtry pevných částic pro Škoda Octavia od neznámého výrobce, které jsou zcela nefunkční a nejsou schválené pro prodej v Evropské unii. Přesto je mnohé servisy do aut montují. Tomuto problému jde většinou předejít tak, že si zákazník přinese vlastní díly. Ty může často nakoupit velmi výhodně přes některý specializovaný internetový obchod.


Počet vozidel se stočeným tachometrem bude nyní pravděpodobně výrazně stoupat
Vybírali jsme ojetinu do 40 tisíc, se kterou odvezete míchačku i s paletou dlaždiček
Ojeté SUV s pohonem 4x4 je většinou zbytečné a drahé
Prodat auto mimo autobazar má své výhody, ale i velká rizika


Automechanici se často také tváří jako největší dobráci, když majiteli při vrácení vozu z opravy líčí, jaké další závady našli a odstranili – samozřejmě to ale nedělali zadarmo. Motorista pak v servisu nechá více, než byla původně předpokládaná částka. Jenže jak se bránit, když sám nejsem automechanik? Vše začíná už výběrem servisu. Výhodu mají ti, co mohou těžit z dobrých referencí například od známých či kolegů v zaměstnání. Žádný univerzální klíč neexistuje, nepoctivce totiž najdete jak mezi velkými autoservisy, tak v i řadách malých soukromých autoopraven. Někteří dělají problémy, pokud si zákazník chce přivézt vlastní díly. Proto, máte-li takový úmysl, zeptejte se nejdříve na hodinovou sazbu a pak se zmiňte o vlastních dílech. Pokud zástupce servisu řekne, že je v takovém případě cena pracovní hodiny vyšší (častá praxe), není nic jednoduššího, než najít jiného automechanika.

Při předání vozidla do opravy vám servis musí vystavit předávací protokol. V něm má být uvedeno jaký automobil přebírá (tovární značka a RZ), předpokládaná doba opravy a hlavně její cena! Tu pak může bez souhlasu majitele vozidla servis navýšit maximálně o 15%! Když se někdo brání uvedení cenového odhadu, není něco v pořádku. Samozřejmě jsou opravy, u nichž lze těžko celkové náklady odhadnout. Pak je ale možné celou akci rozdělit na dvě části. V té první například servis rozebere třeba poškozené elektrické střešní okno a zjistí, co vše je třeba vyměnit. Zákazníkovi přitom do protokolu napíše odhad pro tento úkon s poznámkou, že finální cena bude stanovena podle rozsahu poškození. Následně mu vystaví další doklad, v němž bude už specifikována finanční náročnost zbytku opravy. Mnohdy se to řeší telefonicky, pak ale ani jedna strana nemá doklad pro případ sporu.

Při nákupu ojetiny je  vždy dobré získat informace o servisní historii auta. Motorista by měl totiž své auto znát a zejména vědět, jaké díly byly nedávno měněny. Pokud je to v silách majitele, při převzetí vozu z opravy pak tyto části zkontrolovat. Některé servisy totiž zánovní díly tajně vymontují a nahradí staršími. Děje se tak často především u častějších modelů. Někdy je zase automechanik líný provádět opravu náročnější cestou, avšak pro zákazníka méně nákladnou. Proto se bez nejmenších výčitek svědomí rozhodne pro jednodušší, ale také dražší řešení – přesně podle přísloví: z cizího krev neteče. Typickým příkladem může být výměna silentbloků ramen nápravy. Místo jejich přelisování dojde k výměně celých ramen. Zákazníkovi se řekne, že dané silentbloky se nevyrábějí a řidič pak zaplatí mnohem více. Návštěva servisu se zkrátka může proměnit v horor. Důležité je, nenechat si to líbit.

A ještě jedna poznámka na závěr: záruční doba na díly je dva roky, ale nevztahuje se na běžné opotřebení plynoucí z povahy užití daných součástek. Nekvalitní práci můžete reklamovat do šesti měsíců.  

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.