Testy ojetých aut, recenze nových aut

Nouzový stav může vaše auto pořádně poničit a připravit vás o desítky tisíc

07.04.2020 Luděk Kortus
Foto: Luděk Kortus

Mnoho lidí přestalo v době vyhlášení nouzového stavu se svými auty jezdit nebo výrazně omezilo cestování. Dlouhé stání autu ale moc nesvědčí a nedodržení základních pravidel může majitele stát i desítky tisíc korun na následném servisu.


Velmi záleží na místě, kde auto dlouhodobě parkujete. Nejlépe je samozřejmě autům zaparkovaným v suché garáži. Každý však takovou možnost nemá, tak je třeba alespoň podle možností neparkovat vůz v trávě nebo pod stromy. Obojí působí na vůz velice agresivně a autu dlouhodobé stání na takovém místě rozhodně neprospívá. Při parkování ve městě na ulici také občas překontrolujte, zda je vůz v pořádku a bude-li to jen trochu možné, přemístěte auto, i kdyby to mělo být jen o pár metrů. Za prvé protočíte motor a za druhé nebudete dávat potencionálním zlodějům informaci o tom, že se s vozem nejezdí.



Jak dlouho vydrží palivo v nádrži?

Pro udržení kvality paliva v nádrži je nutné ponechat co nejméně volného prostoru, ve kterém by kvůli výkyvům teplot mohla na stěnách kondenzovat voda. Proto se doporučuje při delším odstavení natankovat nádrž plnou. Benzín degraduje rychleji než nafta a pokud bude nádrž plná, vydrží až 6 měsíců. Nafta vydrží až jeden rok. Opět platí, co je uvedno výše. jednou za pár dní objeďte alespoň několik ulic, vaše auto to rozhodně ocení.

Nesežerou mi auto kuny?

Kuny a hlodavci mají zálusk především na tepelnou a zvukovou izolaci, jejíž části vykusují a nosí si je do hnízda. Ze stejného důvodu hlodají i izolaci kabelů a některé další plastové a gumové součástky. Na odpuzování takových nevítaných hostů se prodávají různé spreje nebo tyčinky, jejichž pach zvířata zaručeně odpudí. Neumísťujte je do motorového prostoru blízko kabinového filtru, aby se pach po nastartování nedostal do kabiny. Dále existují různé elektronické plašiče, jejichž cena obvykle nepřesahuje tisíc korun. Vše můžete i v těchto dnech bez problému zakoupit u čerpacích stanic.

Mám nechat zataženou ruční brzdu?

U vozu v normálním provozu se doporučuje ruční brzdu používat, takzvaně s ní “cvičit”, aby nezarezlo lanko ve vedení. To samozřejmě platí pro vozy s mechanickou ruční brzdou. Když ovšem auto dlouho stojí se zataženou ruční brzdou, mohou kotouče a destičky působením vlhkosti a oxidace k sobě velmi pevně přilnout. Proto je vhodné nechat parkovací brzdu uvolněnou. Je ovšem třeba zabezpečit auto proti nechtěnému rozjetí. Když stojíte na rovině stačí zařazená rychlost. Ve svahu neparkujte, a když tak jenom v mírném. Auto pak zajistěte pomocí klínů. 

Co s baterií a pneumatikami?

Akumulátor je asi nejslabším článkem při dlouhodobém parkování. Pokud je v dobré kondici, měl by přežít měsíční odstávku. Záleží také na tom, jak moc je odstavené auto nabité elektronikou, která v některých případech může odebírat malé proudy i když je auto zaparkované. Pokud nechcete akumulátor startovat přes kabely nebo dobíjet, nezbývá než se alespoň jednou týdně autem na několik desítek minut projet. Občasná projížďka, při které se zahřeje motor na provozní teplotu, prospěje nejen akumulátoru. Pomáhá také zabránit degradaci oleje, ze kterého se vypaří případná kondenzace vytvořená časem v motoru. Prospěch ze změny polohy budou mít také pneumatiky, u kterých se po měsíci stání mohou objevit nevratné deformace ve formě vytlačených ploch o silnici.

Další články