Testy ojetých aut, recenze nových aut

Obyčejné umytí motoru zvýší šance na prodej ojetého vozu až o několik tisíc

29.06.2020 Roman Havlín
Foto: Roman Havlín

Podle odborníků může obyčejné umytí motoru zvýšit prodejní cenu vozu i o několik tisíc. Vůz s čistým motorem vzbuzuje mnohem větší důvěru než motor roky nemytý a ušpiněný od oleje. Jenže umýt motor to není jen tak.


Pokud jste si zakoupili ojetý vůz, kromě nutného základního servisu vás často budou čekat i další potřebné kroky, které povedou k jeho větší dokonalosti. Jedním z nich je kompletní očista vozu, která by se neměla vyhnout ani motorovému prostoru. A jelikož motor rozhodně nejde pouze opláchnout vodou, pojďme si říci podrobný postup, jak si pečlivě vyčistit motorový prostor. Předně je potřeba zakoupit speciální čistič, který je určen výhradně na motorový prostor. Ten doplníme o větší houbu, drsnější menší kartáček a také papírové utěrky. Možná budete potřebovat také vysavač, protože v různých zákoutích motoru je za celou dobu provozu auta často nahromaděné listí, jehličí a další nečistoty, které byste pouhou rukou jen velmi těžko odstraňovali. 

Postup při úklidu motorového prostoru je pak následující. Větší kusy nečistot odstraňte rukou, zbytek pak opatrně vyluxujte. Následně odpojte autobaterii a utěsněte všechny důležité konektory izolační páskou odolnou proti vodě. Pokud tento krok vynecháte, riskujete při mytí nemalé problémy s elektronikou vozu, což chce asi jen málokdo.Jak už vám asi došlo, očistu motoru rozhodně nelze provádět běžně na silnici, když vás to zrovna napadne. Doslova nevhodná je pak tlaková myčka, která může napáchat více škody než užitku. Motor je dobré spíše „pokropit“ jemným rozpraškem vody a následně opatrně smývat veškeré povrchové nečistoty připravenou houbou.



Na hrubší odolné nečistoty se pak hodí hrubý kartáček. Společně s přípravky určenými na očistu motorového prostoru pak bude brzy váš motor jako nový, alespoň co se týče vizuální stránky. Ale pozor. Po umytí motoru je potřeba také jeho vysušení.  To provedete skrze papírové utěrky, popřípadě stlačeným vzduchem. Pomůže i to, když motor klasicky nastartujete a necháte ho pár minut běžet. Následné teplo veškerou vlhkost odpaří. Současně s tím zjistíte, zda jste motoru neublížili. Pokud jste se ale držely výše zmíněných rád, vše by mělo být v pořádku. Finálním (a možná pro někoho otravným) krokem je doleštění ochranných plastů. Na tento proces pak vystačí běžně dostupné oživovače plastů, lidově řečeno „kokpit“ spreje. Ty nejsou na olejové bázi a nevážou tak na sebe zbytečný prach. Použít lze také různé speciální vosky, určené přímo na leštění krytů motorových prostorů.

Další články