Testy ojetých aut, recenze nových aut

Ojeté SUV s pohonem 4x4 je většinou zbytečné a drahé

05.02.2020 Luděk Kortus

Drtivá většina majitelů SUV nikdy do terénu nezavítá, přesto chtějí pohon 4x4. Mnohdy se ale nákupem verze 4x2 dají ušetřit desetitisíce a majitel většinou žádný hendikep při jízdě nepocítí. Podívali jsme se proto na argumenty, které pro pohon 4x4 hovoří a které naopak říkají, že je zbytečný.


Stoupající obliba vozů SUV se projevuje také jejich rostoucí nabídkou na trhu ojetin. Jaký je poměr rozložení pohonů kol v nabídce? Obecně platí, že mírně převažuje pohon dvou kol. A to nejen u nás, ale i v celé Evropě. Větší polovina lidí si uvědomuje, že se svým SUV se do terénu ani nepodívá. Jsou pro ně důležité známé výhody jako je lepší výhled nebo pohodlnější nastupování. Druhá, poněkud menší polovina zákazníků je ráda za jistotu, kterou jim v některých situacích poskytuje pohon čtyř kol. Takže ať patříte do jedné nebo druhé skupiny, máte v nabídce ojetin přibližně stejný výběr pohonů 4x4 a 4x2. 



Rozložení pohonů na trhu ojetin 

U malých SUV převládají předokolky. Příkladem jsou Peugeot 2008, Renault Captur nebo Opel Crossland X, které výrobce s pohonem všech kol ani nenabízí. Mezi malými SUV narazíte na vozy, které naopak výrobce vůbec nenabízí jako dvoukolky. Například Suzuki Jimny. Pak je tu skupina malých SUV, u kterých si pohon kol můžete zvolit. Jsou to například Mazda CX-3, Suzuki Vitara nebo Fiat 500X.  V kategorii velkých a luxusních SUV na předokolku naopak nenarazíte. Z velkých SUV jsou nejprodávanějšími ojetinami VW Touareg, Volvo XC 90 nebo Toyota Land Cruiser. Z luxusních SUV je největší nabídka BMW X5, Audi Q7 nebo Mercedes-Benz GL. 

Největší výběr na trhu ojetin je v kategorii středně velkých SUV. Poměr dvoukolek a čtyřkolek se mění podle značky. Předokolky na trhu převažují u modelů Škoda Yeti, Dacia Duster, Hyundai Tucson, Kia Sportage nebo Nissan Qashqai. Nejprodávanější ojeté SUV Volkswagen Tiguan nabízí pohon 4x4 s mírnou převahou nad 4x2. Podobně jako Ford Kuga nebo Toyota Rav4. Rekordmanem je v počtu verzí 4x4 je Škoda Kodiaq, u kterého na trhu ojetin na předokolku narazíte jenom vzácně. 

Argumenty pro 4x4 

Pohon všech kol zajišťuje mnohem lepší trakci na kluzkém povrchu jako je bláto, mokrá tráva nebo sníh. Je vhodný pro ty, kteří často jezdí na hory nebo například mají na chalupu obtížnější příjezd. Také pro ty, kdo často v obtížných podmínkách vozí těžké náklady nebo tahají přívěs. V obou případech dochází k odlehčení přední nápravy a zhoršení její trakce. Pohon 4x4 zajistí proměnným rozdělováním točivého momentu mezi nápravy bezpečnější rozjezdy, otáčení a další manévry. Do jisté míry umožňuje lepší funkci stabilizační elektroniky při průjezdu zatáčkou než pohon 4x2. 

Argumenty pro pohon 4x2 

SUV s pohonem přední nápravy je vhodné pro ty, kteří jezdí po běžných silnicích a nemusí absolvovat kritické úseky. Případné hory jednou za rok se dají vyřešit například řetězy. Pohon 4x2 přináší především finanční výhody. První spočívá v nižších nákladech na pořízení, které se promítají i do výše havarijního pojištění. Druhá výhoda spočívá ve spotřebě, která může být až o jeden litr na 100 km nižší. Třetí výhodu představují nižší náklady na údržbu včetně pomalejšího opotřebení sady pneumatik. SUV s přední hnací nápravou jsou na suchém asfaltu živější a manévruje se s nimi s větší lehkostí.   

Další články