Testy ojetých aut, recenze nových aut

Pět let pracoval jako výkupčí velkého autobazaru. Triky prodávajících zná nazpaměť

29.08.2020 Jiří Soukup
Foto: leonardevanscars.com (ilustrační foto)

Pracoval pět let jako výkupčí aut ve velkém autobazaru. Denně mu prošly pod rukama desítky vozů, které jejich majitelé chtěli prodat. Někdy to byly vozy bez sebemenšího problému, jindy to však byly vraky.


Martin Klusák pracoval několik let jako jeden z pěti výkupčích v jednom větším autobazaru. Jeho starostí bylo vykupovat vozidla od zákazníků, kteří se rozhodli v „jeho“ autobazaru svůj vůz prodat. Každý den mu tak prošlo rukama až dvacet vozidel. Jenže ne vždy to byly vozy v dobrém technickém stavu a minimálně polovina z nich sítem neprošla. Třeba proto, že měla přetočený tachometr, nefunkční filtr pevných částic nebo třeba neschválené disky včetně pneumatik. A z té zbylé poloviny ještě minimálně čtvrtina měla nějaký právní problém. Buď byl majitel v exekuci, nebo na vozidle vázly nedoplacené splátky z leasingu, resp. úvěru. Výjimkou prý nebylo ani přeražené číslo VIN nebo nesoulad v dokladech k vozidlu. Z dvaceti aut denně tak do prodeje přijal maximálně pět kusů. Za pět let, které na této pozici strávil, totiž poznal snad všechny triky, které majitelé aut používají k zakrytí technických vad, havárií nebo jiných problémů s vozem. Podle Martina už ale dávno nejsou největším problémem přetočené tachometry. Podle něj nyní „vedou“ vozy se zatajeným původem, vozy se zamlčenou těžkou havárií nebo s technickou závadou, která není na první pohled zřetelná. A jaké triky a výmluvy tedy majitelé aut používali nejčastěji?



Zatajení původu vozu

Auto se podle dokladů tváří, jako že je dovezené například z Německa. Má totiž převozní doklady vystavené německým úřadem. Jenže takové auto nemuselo v Německu ujet ani stovku kilometrů. Mohlo být do země dovezeno například z Rumunska, Litvy nebo Bulharska, kde se mu vřelého zacházení velmi často nedostávalo. Protože majitel často tvrdí, že auto strávilo veškerý svůj motoristický život právě třeba ve vyspělém Německu a dostávalo se mu řádné servisní péče, je nutná precizní kontrola VIN a servisní historie vozu.

Nefunkční nebo dokonce chybějící filtr pevných částic

Nebývá to zrovna levný náhradní díl. Při nesprávném používání vozu a chybějící regeneraci se tento díl může poškodit již po nájezdu pouhých 100 tisíc kilometrů. Kvůli finanční náročnosti pak často majitelé takového auta filtr jednoduše prorazí nebo dokonce vyříznou z vozu. Dělají to velmi sofistikovaně a na první pohled nemusí být nic poznat. Auto je proto potřeba zvednout na zvedák a detailně prohlédnout celé výfukové potrubí. Určitým znakem funkčnosti filtru může být také koncovka výfuku. Neměla by být zanesená sazemi.

Auto po těžké havárii

Na pohled pěkná Audi A4, tři roky stará, najeto cca 70 tisíc kilometrů. Proč ji majitel prodává? Údajně potřebuje větší auto pro rodinu. Ano, to je důvod, který může dávat smysl, ale opatrnost je na místě. Martin bere do ruky měřič tloušťky laku a obchází auto. Blatník, dveře, kapota… vše se zdá být v pořádku. Až při měření tloušťky laku na střeše se projeví nesoulad s hodnotami na displeji měřáku a udávanou hodnotou od výrobce. Majitel audiny nakonec přiznává, že vůz šel dvakrát přes střechu. Auto sice bylo opraveno ve značkovém servisu Audi a díly vyměněny, včetně airbagů, nicméně střecha se neměnila. Ta se jen opravila, vytmelila a nastříkala. Proto na dveřích a na blatníku měřák nic nepoznal a na střeše ano. Bez podobného zařízení nemá ani takovou těžkou havárii laik šanci poznat.

Nefunkční pohon 4x4

Občas se stane, že kvůli nešetrnému zacházení nebo zanedbanému servisu přestane fungovat pohon 4x4 systému Haldex. Ale ani jiné systémy samozřejmě nejsou vůči nešetrnému zacházení majitele imunní. Taková závada lze při běžné zkušební jízdě poznat jen velmi obtížně. Haldex totiž připojuje zadní nápravu pouze v případě prokluzu té přední. Kupujete-li auto v létě, je vlastně nemožné toto zjistit. Martin měl ale v autobazaru celkem jednoduchý trik. Měli totiž na ploše kluznou plochu, stačilo ji trochu pokropit vodou a přidat plyn. Hned bylo vidět, jestli se připla i zadní kola, či nikoliv. Druhou, více sofistikovanou, možností je napojení příslušné diagnostiky.

Budete-li někdy kupovat ojetý vůz od někoho, kdo tvrdí, že je z Německa, má málo najeto, auto nemělo za deset let havárii a bude mít černý výfuk, zbystřete. Nemusíte naletět, ale rozum radí – před nákupem auto vždy pořádně, ale opravdu pořádně nechat zkontrolovat. Nejlépe ve značkovém servisu. Investice pár tisíc korun se vám určitě vyplatí

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.