Testy ojetých aut, recenze nových aut

Po nákupu ojetého vozu byste měli ihned vyrazit do servisu. I když se to nezdá, ušetříte

05.06.2020 Jan Smékal
Foto: Jan Smékal

Koupě ojetiny není jako pořízení nového vozu. Auto je nutné dobře zkontrolovat a také přistoupit k některým servisním úkonům. Naprosté minimum představuje výměna motorového oleje a jeho filtru, případně rozvodů jsou-li řešeny řemenem.


Čemu se nevyhnete

Pokud prodávajícího dobře neznáte, jen těžko lze věřit, že u automobilu před jeho prodejem měnil motorový olej či že je olej teprve v půlce své životnosti. Proto je bezpodmínečně nutné přistoupit k výměně oleje co nejdříve. Samozřejmě včetně olejového filtru. Pokud nevíte jaký typ oleje použít, v servisu by si měli vědět rady. Správný typ oleje je nutné dodržet, jinak riskujete poškození pohonné jednotky!

Pokud je rozvod motoru řešen řemenem, měli byste jej preventivně vyměnit a to včetně napínacích a vodicích kladek. Někdy je součástí i vodní pumpa, ta se v tomto případě musí vyměnit také, jinak riskujete její netěsnost. Cenu rozvodové sady by měl každý motorista znát už před pořízením staršího vozu. Většinou není drahá, ale existují výjimky. Důležitá je také servisní náročnost výměny rozvodů. Někde je to lehká oprava, jinde bude nutné vyndat celý motor, což zákrok značně prodraží.

Neměnit se ale nevyplácí. Starý přesluhující řemen může prasknout a tím většinou dojde k závažnému poškození motoru (motor se tzv. potká). Intervaly výměny rozvodů přitom nejsou u všech agregátů stejné. V tomto ohledu spolehlivě poradí značkový servis.



Kdo zvolil vůz vybavený rozvodovým řetězem, většinou jej kupuje s vědomím, že ušetří, protože řetězový rozvod se nemění. „V drtivé většině případů tomu tak je. U některých agregátů může být potřeba řetěz dopnout, někdy i vyměnit a to samozřejmě včetně napínáku. U vozidel s opravdu vysokým kilometrovým proběhem se totiž lze setkat s vytahaným řetězem (většinou přes 250 000 km).

Z uvedeného plyne, že základní servis ojetiny s řemenovým rozvodem přijde většinou dráž. Zanedbání údržby by se ale mohlo mnohonásobně prodražit. 

Další investice

Nový majitel vozu musí také zkontrolovat stav vzduchového filtru a případně jej vyměnit. Nejlevnějším řešením je použití obyčejného papírového filtru, který se montuje i v prvovýrobě. Lze zvolit i bavlněnou vložku. Ta sice přijde dráž, ale má lepší propustnost vzduchu, což příznivě ovlivňuje běh motoru. Po zašpinění ji stačí umýt a naimpregnovat, pak lze opět použít.

Pozornost věnujte také palivovému filtru. Možná nebyl už několik let měněn, přitom má na běh motoru zásadní vliv. Cena přitom není vysoká. Totéž platí i pro kabinový filtr (pylový) ve ventilačním systému. Jeho zanesení má za následek nadměrné mlžení oken a někdy také zápach, což rozhodně není vůbec příjemné. 

Kontrola nutná

Je-li automobil vybaven zážehovým motorem, vyplatí se zkontrolovat jeho zapalovací svíčky a případně je očistit či rovnou vyměnit. Nejsou drahé. Zkušený automechanik z nich navíc umí vyčíst případné potíže se spalováním směsi. U dieselů jsou žhavící svíčky, které většinou přijdou dráž a navíc bývají jen těžko dostupné. Proto se neprověřují, dokud nenastanou první potíže s nahozením motoru.

Velkou pozornost věnujte hlavně brzdám. Brdová kapalina se má měnit každé dva roky, avšak jen málo kdo toto pravidlo dodržuje. Po dvou letech totiž klesá bod varu brzdové kapaliny, což může mít za následek nesprávnou funkci brzd. Samozřejmě je potřeba prověřit také stav brzdového obložení a případně jej vyměnit. Důležitá je také míra opotřebení brzdových kotoučů, a zda jsou rovné. Příliš slabé kotouče mohou prasknout a následné zablokování kola dokáže zapříčinit vážnou nehodu.

Většině motoristů nelze doporučit použití tuningových brzdových kotoučů. Ty jsou zpravidla lépe větrané než běžné sériové. Stará se o to odvrtání či drážky, jejich přítomnost má ale vliv na větší úbytek brzdového obložení. Navíc pokud nejezdíte opravdu sportovně, lepší odvětrání pro vás nebude mít význam. I řidiči, kteří občas rádi šlápnou více na plyn, si vystačí se sériovými brzdami.

Auto je také dobré nechat připojit na diagnostiku a nechat si tak vyjet paměť závad. Prověřit se vyplatí i opotřebení tlumičů. Jejich špatný stav nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla. Výsledkem je pak plavání či odskakování auta.

Zejména před zimou či v zimním období nepodceňte kontrolu mrazuvzdornosti chladicí kapaliny – i ta postupem času ztrácí své vlastnosti. Její zamrznutí přitom může mít za následek velmi závažné poškození motoru. Samozřejmostí musí být nemrznoucí směs v nádržce ostřikovačů.

V rámci prvního servisu nechte dále odstranit i případné vůle na podvozku či řazení. Nechte zkontrolovat hladinu servokapaliny v posilovači řízení, vyměnit můžete také převodový olej či olej v diferenciálu. Pokud bude příliš starý, v zimě ztuhne a promění se v hmotu podobnou vazelíně. Pak přestane plnit svou funkci a hrozí poškození ozubených kol v diferenciálu.

Další články